Vítek Ježek je v první řadě programátor. Vedle svého vývojářského studia manGoweb ale už osmým rokem provozuje také český startup poskytující sdílení nápadně růžových kol Rekola. Jak sám říká, každý den se učí být i byznysmenem a sebevzdělávání je pro něj obecně důležitou zásadou, která ho provází po celý život. I to popisuje v textu pro Forbes.cz, ve kterém přibližuje svou cestou ke svému pomyslnému prvnímu milionu.

Sebevzdělávání

Nevím, jestli je to u dnešní generace běžné, ale o co se po celý svůj život snažím, je sebevzdělávání. Zkrátka se nezaseknout v mindsetu, že vše umím. Naopak, je potřeba být všemu otevřený. Věci se totiž mění a dnešní doba o to víc.

Dnes je vše hodně dynamické, takže co platí teď, za pár hodin už platit nemusí. A člověk se v tom všem musí hlavně dobře zorientovat. To je pro mě hodně zajímavé a ten neustálý vývoj mě na podnikání baví ze všeho nejvíc.

Jsem programátor, mám silný technický background, ale čím dál více se posouvám do byznysu. Každý den se proto učím něco nového. Ale i historicky jsem si vyhradil vždy den, který jsem celý věnoval sebevzdělávání.

Sledovat data

S Rekoly se pohybujeme v segmentu B2C, a spoustu byznysových odpovědí proto nacházíme v datech. Je ale důležité, aby číslům nerozuměl jen jeden člověk, ale celý tým. Konkrétně u nás jde o využívání datových nástrojů, abychom čísla dokázali jednoduše vykutat, porozumět celé situaci, vytvořit hypotézu a pak si ji ověřit.

Takových čísel máme hromadu už jen ze samotného provozu a pohybu kol. Snažíme se podle nich nastavit co nejlepší fungování systému ve městě a udělat si jakousi kuchařku, podle které následně můžeme růst do dalších měst. Je to o porozumění světa skrz čísla. A důležité je nezahltit se jimi.

Lidé kolem vás

Důležití jsou kolegové kolem vás. Na světě člověk nežije sám a zároveň vše sám nezvládne. V práci pracujete v týmu s lidmi, je proto nutné být empatický. Dnes, kdy si lidé nejsou příliš nablízku, je tohle ale dost těžká část, s kterou se každý musíme poprat.

Důležití lidé se ale nenachází jen ve vašem týmu. Podstatný je i mentoring nebo coaching od třetích osob, které vám umožní se na věci podívat se svrchu.

Stranou každodennosti

Je hrozně jednoduché zapadnout do každodennosti. Například když vám přijdou maily, tak je naše přirozená tendence je vyřizovat. Podle mě je ale důležité z takových každodenností vypadávat, ideálně pravidelně a dostatečně často. A to proto, abyste věděli, že to, co děláte, dává dostatečný smysl.

Mnoho věcí, které vypadají urgentně, totiž často zdaleka tak důležité nejsou, protože stojí mimo vaši strategii a není třeba jim věnovat tolik energie. Proto je dobré si držet nadhled a nenechat se vtáhnout do víru okolností. Je to o tom, být hodně proaktivní a méně reaktivní.

Učení je spojené s chybami. A je dobré s tím v byznyse počítat.

Nevymýšlet blbosti

Nemám v oblibě politikaření. Už jen z toho důvodu, že bez něj je to jednodušší. Nemusíte s ničím kalkulovat a pamatovat si věci, to vše mi ve výsledku přijde hrozně složité. Zastávám názor všem říkat na rovinu, jak se věci mají. I když někdy to možná není úplně příjemné.

Ono s tím trochu souvisí i to, co mi říkal jeden z našich investorů Ondřej Fryc: „Vítku, nevymejšlej p***viny.“ A musím říct, že čím jsem starší, tím více si této rady cením. Zpočátku jsem totiž byl hodně zeširoka zaměřený, ale časem jsem zjistil, že opravdu není třeba vymýšlet blbosti.

Byznysový model je totiž v zásadě jednoduchý – máte zákazníka, který produkt musí pochopit a musíte mu přinést hodnotu. U nás je to o mobilitě, emocích, provětrání hlavy…

Zkrátka a dobře, není třeba vymýšlet spoustu dalších věcí, protože na jádru produktu je vždy spousta věcí ke zlepšení.

Zakladatel Rekol Vítek Ježek s investorem Ondřejem Frycem.

A chyba?

Učení je spojené s chybami a je dobré s tím v byznyse počítat. Já si prošel jednou z takových lekcí v mých podnikatelských začátcích. Ještě před Rekoly jsme dělali dva startupové projekty. A když bych tu chybu měl pojmenovat, pak jsme dělali projekty, které nám přišli hrozně geniální a skvělé, ale zcela bez kontaktu se zákazníkem.

Bylo to v době, kdy jsem ještě neslyšel nic o principech takzvaného lean startupu. Takže jsme produkt s nadšením vyvíjeli, pak jsme ho s radostí pustili ven a až tehdy jsme zjistili, že vlastně nikoho nezajímá.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

A právě lean startup pro mě byla odpověď. Když jsem se dostal k Rekolům, potkal jsem se s Ondřejem Zapletalem z Nadace Vodafone, který mě nasměroval k lean academy.

A tam jsem pochopil, že možná není od věci si nejdříve zjistit, jaké jsou problémy, které zákazníci řeší, jaké jsou jejich alternativy, kdo je cílovka a tak podobně. Prostě zaměřit se na základní věci, které je potřeba předřadit před samotný vývoj.