Jak je na tom česká ekonomika? Jak jsou na tom nejdůležitější firmy země? A jak vidí přítomnost a budoucnost Česka jeho šéfové – ti, kteří stojí v čele těchto firem? Na to hledá odpověď série rozhovorů a článků, které najdete tady, na Forbes.cz.
Oslovili jsme desítky žen a mužů, kteří vedou české podniky. A to nejen ty největší, ale i středně velké a z nejrůznějších oborů. Chceme znát jejich zkušenosti s nejtěžším rokem poslední dekády, chceme vědět, jak se změnili a kam směřují. Chceme vědět, jak funguje páteř a mozek české ekonomiky, a jak tím pádem funguje a bude fungovat celá země.
Život stojí na trojnožce: když se jedna noha poláme, dvě zbylé ji podrží, ale pokud se jich viklá víc, je zle. Poučku psychologů si na vlastní kůži loni vyzkoušela skupina HP Tronic, do které patří mimo jiné Datart, Kasa.cz, ETA nebo hotelový Resort Valachy.
Jejich trojnožce naštěstí zůstaly nohy dvě. Zatímco se jeden byznysový pilíř rozkomíhal, další ho podržely. A kdyby jen to – tržby celé skupiny vloni stouply o pět miliard a EBITDA se dokonce zdvojnásobila a překročila 1,1 miliardy korun.
„Byl to docela velký chaos,“ komentuje covidový rok CEO společnosti Daniel Večeřa. Každý ze segmentů byznysu, jehož většinovou majitelkou je Danuše Hradilová, totiž ovlivnila pandemie jinak. Nejhůř dopadlo hotelové odvětví. Čtyři hotely v rámci Resortu Valachy zůstaly většinu roku zavřené, provozní náklady nabíhaly, ale zisk rovnal se nule.
Čísla mluví jasnou řečí: se započtením pomoci z programu Antivirus dosáhla za první dva měsíce loňského roku EBITDA hotelové sekce pěti milionů korun, v době uzávěry se provozní ztráta bez náhrad od státu pohybovala mezi devíti až dvanácti miliony korun měsíčně.
Státní kompenzace ji snižovaly jen ze čtyřiceti procent, zbytek musela firma pokrýt z vlastních zdrojů. „Kdyby hotelové podnikání nebylo částí celku, ale náš byznys na něm stál a zbývající ho nemohly podpořit, měli bychom velké problémy,“ připouští Daniel Večeřa.
Zbylé dva pilíře se ukázaly jako dostatečně pevné, i když si i v jejich případě vedení zpočátku malovalo černé scénáře. „Počítali jsme s potížemi ve všech třech segmentech, ale naštěstí se nepotvrdily,“ říká Večeřa.
Firma hned ze začátku pandemie cítila, že můžou nastat komplikace ze strany asijských dodavatelů, kteří vyrábějí pro značku ETA. Vedení se bálo výpadků dodávek, protože nákaza v Asii propukla dřív než v Evropě.
„Výpadky, které šly přes celý trh, se dotkly i nás. Ale zvládli jsme to díky tomu, že jsme se rozhodli být v zásobách odvážní. Předzásobili jsme se a ukázalo se to jako dobrá strategie. A pokračujeme v ní dál,“ říká Večeřa.
Firma zároveň neuvažuje, že by část výroby přesunula do Evropy nebo přímo do Česka, i když, jak dodává Večeřa, nikdy neříkej nikdy. Takové strategické rozhodnutí by ale muselo mít masivní podporu státu nebo celé Evropské unie. Bez ní se výrobnám v Asii konkurovat nedá.
„Když si představíte, že v určité části se vyrábějí pro celý svět jen vysavače, nebo žehličky a podobně, konkurovat jednotlivci by šlo stěží,“ popisuje Daniel Večeřa. Druhá obava ohledně potenciálních pandemických těžkostí se týkala změny distribučního portfolia, přes které společnost své výrobky prodává: dokážou e-shopy nahradit výpadek kamenných prodejen?
„Ani v tomto případě jsme nebyli zpočátku příliš optimističtí. Neodvážili jsme se doufat, že by se prodeje z kamenných obchodů dokázaly naplno přesunout do online. Jenže jsme byli trochu naivní – vůbec to nezáleželo na nás,“ konstatuje s úsměvem Večeřa.
Rozhodli zákazníci, kterým s uzavřením kamenných prodejen nezbývalo než nakupovat po síti. Nastal jiný, i když ekonomicky radostnější problém – držet krok s rostoucí poptávkou a logisticky zvládnout nápor nakupujících.
„Byli jsme naštěstí dobře připravení, mimo jiné i díky zkušenostem z e-shopů, které jsme budovali pod značkou Kasa.cz, Hej.sk a Euronics. To se zúročilo,“ pochvaluje si Večeřa.
Společnost udělala odvážné rozhodnutí, nalila vysoké stovky milionů korun do marketingu s cílem říct zákazníkovi, že Datart nejsou jen kamenné prodejny, ale i dobře fungující e-shop. Vznikly mimo jiné reklamní postavy Rychlart a Dopravart, které zaplnily komerční bloky televizí v hlavním vysílacím čase. Koncept mediální komunikace se připravoval rok a půl.
Vyplatilo se. „Během několika dnů jsme byli schopni nahradit propady tržeb způsobené zavřením kamenných prodejen. Loňský rok pro nás byl dokonce historicky nejúspěšnější,“ doplňuje Daniel Večeřa.
Online obchodování Datartu se v roce 2020 navýšilo oproti minulému období o 170 procent a pokrylo ztráty kamenných prodejen. Celá skupina tak vyrostla o 31 procent a tržby z online a offline obchodů dokonce o 51 procent. Největší zásluhu si připsal Datart.
Za úspěch považuje Večera i to, že firma v těžkých dobách nepropouštěla. Naopak meziročně se počet zaměstnanců zvýšil, bylo nutné posílit sklady a logistiku. „Firma se snažila, aby své zaměstnance podržela s vědomím, že jí to budu ochotní po pandemii vracet,“ říká Večeřa.
V průběhu pandemie se tak našla práce i pro ty, jejichž provozy zůstaly zavřené. V hotelech se renovovalo, uklízelo, recepční se rychle přeškolili na obsluhu call center.
Personální otázka zůstává citlivá i v době, kdy se vše vrací pomalu do normálu. „Trochu se obáváme toho, v jaké kvalitě si znovu zvyknou běžně pracovat kolegové, kteří se vrací z dlouhých vynucených prázdnin,“ přemítá Večeřa.
Druhým problémem může být odliv pracovních sil z gastroprovozu. Na vině je nejistota v tomto segmentu. Nebude se podobná situace opakovat s další vlnou téhle nebo jiné pandemie? Má smysl zůstávat, nebo si raději hledat práci v jiném oboru?
„V takovém případě bude fungovat zákon nabídky a poptávky. Pokud bude v tomto sektoru zaměstnanců málo, stoupne jejich cena a celkově se zdraží služby,“ počítá i s touto alternativou Večeřa.
Naopak si nedělá hlavu z toho, že by o služby hotelů nebyl zájem. „Alespoň v prvních měsících se projeví silný hlad po tom, co bylo lidem dlouho odepíráno,“ zamýšlí se ředitel.
Jeho úvahy potvrzuje rychle se plnící kniha rezervací, zejména ve dvou profilových wellness hotelech Resortu Valachy, Lanterně a Horalu.
„Zájem o letní dovolené se za poslední dva tři týdny prakticky zdvojnásobil. Růst rezervací letních pobytů odstartoval v okamžiku, kdy se začala rozvolňovat omezení a svitla naděje, že v létě už by mohly být dostupné všechny naše služby včetně wellness center a bazénů, které jsou pro naše hosty tradičně největším lákadlem,“ vysvětluje.
Dodává, že v minulých letech býval v Resortu Valachy rozjezd letních prázdnin vždy pomalejší, což se letos změnilo. „V minulosti lidé vyráželi na začátku července k moři, u nás si pak dopřávali až druhou dovolenou. Největší zájem býval o druhou polovinu července a první tři týdny v srpnu. Letos je největší poptávka naopak o první dva týdny v červenci.“
V prvním prázdninovém týdnu už proto zbývá jen pár pokojů, v dalších termínech jsou téměř rozebrané větší rodinné pokoje. A prodlužuje se také průměrná délka pobytu – aktuálně jsou to čtyři noci.
Klientelu tvoří z více než pětaosmdesáti procent hosté z Česka a Slovenska. Obsazenost hotelů v dobách před covidem se pohybovala mezi sedmdesáti a osmdesáti procenty a mezi turisty stoupal zájem o kvalitnější a dražší hotelové služby.
„Lidé dospěli k tomu, že jedna z největších hodnot je příjemně strávený volný čas. A jsou připraveni za to zaplatit,“ konstatuje Večeřa. V hotelové sekci proto chtějí dál investovat do zlepšování služeb a jeden hotel přestavují.
Zároveň si myslí, že k rychlému zvýšení cen za ubytování a další služby nedojde. „Může se to stát až ve střednědobém výhledu, a to v souvislosti s cenu práce v sektoru hotelnictví, protože mzdy jsou v celkových nákladech rozhodující položkou,“ připomíná.
Jak se covid promítl do fungování celé skupiny, vedení firmy za běhu teprve hodnotí. S uvolněním opatření bude patrné, jak ovlivnil minulý rok chování spotřebitelů a tím i budoucnost online a offline způsobů prodeje. Mimořádnost loňského roku se podle Večeři stává normálem nejen ve stylu nakupování, ale i fungování samotné firmy.
„Online komunikace se stala normou, jsme ochotní nové formy akceptovat mnohem víc než dřív. Ukazuje se ale zajímavá věc. Lidé, kteří byli nadšení z možnosti být na home office a komunikovat na dálku, mají dnes radost, že se mohou znovu vrátit do práce,“ popisuje Večeřa.
Aby byla společnost úspěšná, nesmí v ní chybět osobní kontakt a setkávání. Velkou roli podle něj hraje pocit sounáležitosti týmu. HP Tronic počítá s tím, že proběhne diskuse na téma, jak velkou část práce je možné i nadále odvádět z domova.
Společnost zaměstnává přes tři tisíce lidí, mnoha z nich se covid osobně dotkl, ale na fungování firmy to dramatický vliv nemělo. Ani náklady na ochranu zaměstnanců do hospodaření společnosti nijak výrazně nezasáhly.
Spontánně se na začátku pandemie šily roušky a firma rozdala sto praček a sušiček nemocnicím a podobným zařízením. „Máme to štěstí, že podnikáme v oboru, který nebyl covidem ovlivněný negativně. Proto nemusíme vícenáklady počítat na korunu,“ říká Večeřa.
Koronavirus podle něj ve firmě spíš urychlil procesy zahájené před lockdownem. V rámci značky ETA na dosavadní strategii nic měnit nechtějí, úkol zní přinášet zajímavé výrobky za zajímavou cenu a stavět na dobrém jméně a titulu nejdůvěryhodnější značky.
„Pandemie naznačila, že model omnichannel může být stejně úspěšný jako čistý online prodej,“ říká ředitel, který se přiznává, že ve firmě jako ke vzoru vzhlížejí ke společnosti Alza, kterou považují za extrémně úspěšný projekt. „Ukazuje se ale, že podstatné části zákazníků vyhovuje i naše cesta,“ dodává.
Stále existují zákazníci, kteří si při nákupu potřebují zboží osahat a třeba se i poradit. Firma proto po zavření obchodů zavedla telefonní podporu prodeje. „Naši pracovníci pomáhali po telefonu s výběrem zboží. Dělali jsme to do značné míry na koleně, ale zákazníkům zvyklým chodit do obchodů to pomohlo,“ je přesvědčený Večeřa.
Dodává, že současný svět se mění mnohem rychleji v porovnání s pomalými změnami zažitých vzorců v průběhu celých tisíciletí, ale potřeba sociálního kontaktu zůstává velmi podobná. „Proto se snažíme budovat náš koncept maloobchodu na perfektní technologii podpořené možností osobní komunikace,“ vysvětluje.
„Zákazníci se začínají vracet do prodejen a využívat výhody osobního kontaktu a služeb. Jejich otevření má ale v tuto chvíli zanedbatelný vliv na online nákupy, které si stále drží svůj výkon,“ připomíná Daniel Večeřa.
Lidé podle něj navíc vnímají postupné zdražování, které se začíná promítat také do oblasti spotřebního zboží na celém českém trhu, a víc utrácejí. „Je možné, že proto již teď realizují nákupy, které měli v plánu na pozdější dobu.“
Pro šéfa HP Tronic jsou to ale radostné úvahy. Minulý covidový rok firmu posílil: rostly tržby, stejně jako schopnost se přizpůsobit a loajalita zaměstnanců. Stabilní trojnožka!