Zachumlat se do deky. Zabořit se do koňakových sedaček vonících kůží. Stáhnout střechu, ať si užijete posledních letošních paprsků. A pak zmáčknout plyn a… bavit se překvapeně zvednutým obočím majitelů nasvalených limuzín ve zpětném zrcátku.
Vůz se vzhledem osmdesátiletého veterána totiž díky 232 koním pod temně mechovou kapotou zvládne spurt z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy. Což je na tenhle typ auta zkrátka působivé. A řidiči v sedmičkovém bavoráku to jednoduše nečekají.
Třetí generace českých roadsterů Gordon, retro sportovních vozů, které dle přání a konfigurací zákazníků staví v plzeňských Automobilových závodech Gordon, nabízí takových vau efektů víc.
Vedle skvělé dynamiky zaujme hlavně propracovaný interiér, který proti předchozí generaci prošel výrazným faceliftem. Dřevo, kůže a leštěný hliník v kombinaci s pečlivým ručním zpracováním propůjčují autu prvorepublikovou noblesu, aniž by však řidič musel slevovat z jízdního komfortu 21. století.
Podobné retro koncepty teď ostatně ve světě slaví úspěch. Ikona tohoto dosti specifického automobilového segmentu, britská společnost Morgan Motor Company, hlásila před pandemií rekordní zisky hned několik let v řadě (za rok 2018 dosáhla automobilka zisku 3,2 milionu liber při prodeji 700 vozů).
Ambiciózní plány má i Roman Pecha, nový investor Automobilových závodů Gordon. „V současnosti hledáme větší výrobní halu,“ říká muž, který zatím do Gordonu investoval nižší jednotky milionů korun. A sebejistě tvrdí, že s rozšířenou výrobní kapacitou bude firma schopná uspokojit poptávku ve stovkách kusů.
„Konstrukčně vyladěnou třetí generaci aut jsme poslali na silnice v srpnu a už evidujeme první desítky zájemců z tuzemska, ale i ze Slovenska, Polska nebo přímořských zemí,“ dodává Pecha s tím, že přes aktuální problémy s dodávkou motorů by do konce roku rád prodal první desítku vozů.
Gordon ovšem není žádné novorozeňátko, auta se zlatavým G na přední masce mají za sebou už čtvrt století dlouhou historii. Ne však příliš úspěšnou.
Vozy s tvary odkazujícími k předválečným modelům Aero 30 a 50 spatřily světlo světa v polovině devadesátých let a od počátku jsou spojeny se jménem plzeňského konstruktéra Vladimíra Frimla. Ten se už těsně po revoluci neúspěšně pokusil oživit libereckou automobilku RAF – první sériovou výrobu aut na území Rakouska-Uherska. Roadsterů Gordon se tehdy v první sérii nakonec vyrobilo pouhých šestnáct exemplářů.
Podobně dopadl u druhý pokus před jedenácti lety spojený s investičním vstupem slovenské skupiny Ebvis group. Přestože slovenská média psala o stavbě nové továrny u Senice a Vladimír Friml nadšeně mluvil o nových odbytových možnostech, nakonec ani druhá série nepřesáhla dvacítku kusů.
Před pár lety se Friml náhodně potkal s Romanem Pechou – vyučeným automechanikem a majitelem obchodní firmy Grimax, která se zabývá prodejem dveří. Ten věří, že na třetí pokus se povede šanci proměnit.
„Soustředili jsme se zejména na doladění interiéru, aby odpovídal tomu, co náš zákazník chce. A to je originální zážitek. Byť chceme celý podnik držet v mantinelech malé české manufaktury, český trh je pro takto specifické auto malý. Výhledově tak chceme cílit na evropské klienty,“ plánuje Friml.
Se základní cenovkou kolem 1,8 milionu korun se třetí modelová řada drží pod cenovou hladinou zahraniční konkurence, zmíněný Morgan startuje na ceně 2,1 milionu korun. Na druhou stranu třeba taková Škoda Enyaq v základu začíná někde na 1,1 milionu korun. Je tak potřeba si připlatit, ale Gordon zkrátka nabídne jiný zážitek než dnešní moderní auta.