Když Facebook před pěti lety vstoupil na burzu, měla veřejnost poměrně zřetelnou představu o Marku Zuckerbergovi.
Jak ovšem píše Bloomberg, tahle představa se až moc podobala tomu, jak Zuckerberga ztvárnil Jesse Eisenberg ve filmu The Social Network: přičinlivý, sociálně neobratný, mladinký miliardář, věčně v teplákové mikině s kapucí, ať už jedná s finančníky nebo se snaží u soudu zničit někdejšího firemního partnera. V posledních letech se Zuckerberg cíleně snaží tento obraz změnit.
Už koncem roku 2014 začal pořádat veřejná setkání, kdykoliv cestoval kolem světa, a témata na takových akcích sahala od založení startupu až po to, co si dává na pizzu. Postupem času tyhle hromadné akce Zuckerberg skoro denně postoval na svou facebookovou stránku vedle zpráv o důležitých firemních událostech, osobních postřehů, fotek z rodinného života a odpovědí na komentáře.
„V posledních letech se naučil, že digitální obraz je třeba mít pod kontrolou,“ vysvětluje David Charon, který vyučuje podnikání na Kalifornské univerzitě v Berkeley. „A prostě dospěl.“
Zuckerberg na to taky není sám. Podle zasvěcených pro něj většinou skupina zaměstnanců Facebooku vytváří zprávy, pomáhá psát jeho posty a projevy, zatímco tucet dalších maže útočné komentáře a spam na jeho stránce. Facebook má i profesionální fotografy, kteří šéfa Facebooku fotili, třeba jak čte své dceři nebo při běhu v Pekingu.
Mezi nimi je i Charles Ommanney, fotograf, jenž nedávno zachytil pro Washington Post uprchlickou krizi. Jak to vysvětluje mluvčí Facebooku Vanessa Chan, Facebook je pro šéfy firem snadný způsob, jak oslovit různé skupiny lidí.
Hodně ředitelů společností má manažery své image, ale rozsah činnosti tohoto týmu je trochu jiný. Stejně jako splynutí Zuckerbergovy osobní image a obrazu jeho firmy, fotky, na kterých mění plenky svému dítěti vedle statusů o růstu počtu uživatelů. „Nevím, o jiných šéfech firem, kteří by zvládli sdílet své osobní a obchodní věci na stejné úrovni jako on,“ říká šéf Centra pro PR na Univerzitě v Jižní Kalifornii Fred Cook, spolupracovník Jeffa Bezose i Steva Jobse.
Facebook je v tomto ohledu jednoduše trošku jiný. Zaměstnanci věří, že Zuckerbergova image se prakticky kryje s imagí Facebooku, a když si lidé myslí, že Zuckerberg je inovativní a okouzlující, považují za takový i Facebook. Čímž se vysvětluje, proč se PR tým nedávno snažil postavit svého ředitele na úroveň Iron Mana.
V prosinci se Zuckerberg, jeho žena, jejich miminko, jeho rodiče a jejich pes objevili v sérii videí zachycujících Zuckerbergovo roční úsilí vytvořit zařízení pro chytrou domácnost, něco jako Echo z Amazonu. Zuckerberg nazval projekt Jarvis po digitálním majordomovi, kterého ve filmech Marvelu využívá Robert Downey Jr.
Tým Facebooku natočil video z Zuckerbergova pohledu, z pohledu jeho ženy Priscilly Chan a z pohledu Jarvise, kterého namluvil Morgan Freeman. Ve videích jsou rozpačité okamžiky, třeba když Zuckerberg požádá Jarvise, aby pustil nějaký dobrý song od skupiny Nickelback, a Jarvis mu Freemanovým hlasem odvětí, že takový neexistuje.
Ovšem navzdory všem výhradám PR ofenziva, zdá se, funguje, Zuckerbergovy posty obvykle získávají několik set tisíc sdílení, video s Jarvisem jich mělo víc než milion. PR expert Fred Cook říká, že jeho osmnáctiletý syn Zuckerberga sleduje, a prý se mu zdá „normální“. „Pokud osmnáctiletý kluk myslí, že narazil na něco autentického, tak to něco znamená,“ podotýká Cook.
Jarvis byl Zuckerbergovým osobním úkolem roku 2016. Pro letošek má prý za cíl cestovat do všech 50 států USA a lépe porozumět jejich komunitám. (Třeba v roce 2011 si uložil jíst jen maso, které si sám uloví). Taky se víc setkává s diplomaty a zjišťuje, jak investovat 99 procent svého osobního jmění – asi dvě miliardy v hotovosti a dalších aktivech plus 52 miliard v akciích Facebooku – do filantropie.
Když to tedy shrneme, můžeme si vážně položit otázku, jestli se Zuckerberg náhodou nehodlá ucházet o veřejnou funkci. On sám o tom nemluví, ale jeho online mix byznysu a otcovských vtipů trochu politicky působí. Mrkněte někdy pro srovnání na staré účty Baracka Obamy.