Ve Švýcarsku si umí dát dvě a dvě dohromady. Vědí, že potřebují zelenou energii. A rovnou taky vědí, kde ji brát. Nad dálnicemi chtějí postavit solární střechy.
Pozor, nejde tady o vizi daleké budoucnosti. Úřady už prověřují celou dálniční síť, aby zjistily, kde půjde solární střecha postavit. Teoreticky přichází v úvahu všechny úseky, které nevedou skrze tunely. V případě Švýcarska je to asi 1300 kilometrů. Jak píše deník NZZ, na úsecích, kde to bude reálně možné, se má pak začít co nejdřív se stavbou.
Švýcarská vláda už zjišťovala, kolik energie by získala, kdyby vybavila solárními panely protihlukové stěny podél dálnic. Ukázalo se ale, že jejich potenciál je velmi malý. Výroba energie na těchto plochách by pokryla jen asi 0,05 procenta švýcarské spotřeby elektřiny.
Mnohem zajímavější je proti tomu vyrábět elektřinu přímo nad silnicemi. Na vozovkách by měl dál probíhat běžný provoz, zatímco nad nimi by solární panely vyráběly energii.
V zemi už dostaly zelenou dva pilotní projekty, které to mají vyzkoušet v praxi. Jeden z nich, za kterým stojí společnost Energypier, má na jihu Švýcarska zastřešit soláry 1,6 kilometru dlouhý úsek dálnice. Nad tou bude střecha ze čtyřiceti tisíc solárních panelů, které mají elektřinou zásobovat pět tisíc rodinných domů.
Teď se čeká na stavební povolení a příští rok by se mělo začít s výstavbou. Původní návrh počítal navíc s tím, že na sloupy solární střechy by se měly přidat ještě větrné turbíny. Tahle informace zatím není potvrzená.
Druhý pilotní projekt, za kterým stojí firma Helion, je menší a výkon její solární střechy má zajistit elektřinu pro šest set domácností. I tady chtějí začít stavět příští rok.
Už teď šéfové obou společností hlásí, že pokud se k výstavbě otevřou i další úseky dálnic, určitě budou chtít své solární střechy rozšířit.
Podle firmy Energypier by se dalo ve Švýcarsku reálně využít až sedm set kilometrů dálnic a podle optimistického scénáře by se tak mohlo ročně vyrobit až deset terawatthodin energie. To odpovídá zhruba dvěma třetinám toho, co nyní do energetického mixu Švýcarska přináší jaderná energie.
Výroba energie přímo nad dálnicemi navíc prý může mít do budoucna přínos i pro rozvoj dobíjecích stanic pro elektroauta podél hlavních tras.
Zatímco příznivci tohoto nápadu nevidí problém ani v souvislosti s turismem, už jsou slyšet i kritické hlasy, podle kterých je vytvoření solárních střech v otevřené krajině nepřípustné.
Švýcaři nejsou jediní, kdo pracuje na zastřešení dálnic soláry. Podobné řešení navrhuje i německo-rakouský tým vědců. V Německu, které má přes 13 tisíc kilometrů dálnic, by podle hrubých propočtů mohla nad vozovkami vzniknout až třetina energie, kterou ročně potřebují německé domácnosti.
Vědci navíc upozorňují, že ze zastřešení by profitovala i doprava. Silnice by byly chráněné před srážkami i horkem a pro řidiče by byl provoz bezpečnější. Náklady na výstavbu takové dálniční elektrárny by ale v Německu vyšly podle magazínu Spiegel až na sto miliard eur. V zimě by to ale mohlo potěšit i silničáře.