Propadnou se do řeky lávy, která jim proudí pod nohama? Nebo je dříve smetou oblaka dýmu a kamení valící se z kráteru sopky? Tyto otázky si patrně budete klást při sledování nového dokumentu Erupce lásky. Manželé vulkanologové Katia a Maurice Krafftovi v něm podnikají expedice k aktivním sopkám. Kdyby vás ale slyšeli, patrně by jen mávli rukou.

Krafftovi totiž s nebezpečím celý život počítali, protože to pro ně byla jen malá cena za možnost sledovat monumentální sílu přírody. Rozhodli se, že nebudou mít děti a že tempo jejich života určí rytmus země. A když se planeta někde probudí, sednou na letadlo a zamíří to zdokumentovat z naprosto nepochopitelné blízkosti, která bere dech.

Režisérka Sara Dosa poskládala Erupci lásky pouze z těchto fascinujících a zachovalých archivních záběrů pořízených na šestnáctimilimetrový film. Záběry pocházejí hlavně ze sedmdesátých a osmdesátých let.

Manželé se v nich mění v komické postavy jako ze stařičkého sci-fi filmu, v němž kosmonauti s dřevním vybavením osidlují cizí planetu, kde jim sice hrozí nebezpečí, ale oni vytáhnou pánvičku a začnou na doutnající lávě smažit vajíčka.

Katia a Maurice ale nejsou stejní. On víc riskuje a zajímá ho spektákl přírody, ona je víc soustředěná na detail. Jaká však byla pravděpodobnost, že se najdou dva stejně posedlí vulkanologové a zamilují se do sebe?

Erupce lásky tak díky jejich poutu rozehřívá i osudovou, tragickou romanci, do níž zasahují ničivé živly, po jejichž řádění se Krafftovi před postiženými až stydí nazývat se vulkanology.

Erupce lásky není bez chyb. Otravně roztomile apatický, přehnaně suchý voiceover herečky a režisérky Mirandy July, který příběhem provází, manželé opravdu nepotřebují. A to navzdory tomu, že někdy vypadají, jako by vypadli z filmu režiséra Wese Andersona, zvlášť když July pronáší rádoby hluboké věty typu „Díky čemu buší srdce Země?“

Lze si však lehce představit, že po rolích Katii a Mauriceho v nějakém celovečerním remaku teď půjde celý Hollywood jak slepice po flusu. Ostatně už po premiéře na festivalu v Sundance se strhla bitka o práva na dokument.

V dražbě přihazovaly streamovací giganty Netflix a Amazon, stejně jako velká studia Universal a Paramount. Nakonec film dostala pod křídla jedna z divizí National Geographic.

Materiál nasnímaný Krafftovými je skutečně nejlepší vidět na velkém plátně, nikoli na streamu. Nakonec se ale dost možná přistihnete, že nevíte, zda jim víc závidíte všechno, co viděli a zažili, nebo prostě jen to, že se našli. Sopkám byl jejich obdiv koneckonců zcela lhostejný.