Elon Musk nejspíš momentálně řeší, co hasit dřív. Jestli resuscitovat Twitter, nebo se víc soustředit na Teslu, jejíž akcie se nebezpečně řítí směrem dolů.
Je to zhruba rok, co americký magazín Times vybral jako osobnost roku právě Elona Muska. Krátce potom se stejným oceněním přidal i britský list Financial Times, který Muska vyzdvihl za to, že prostřednictvím Tesly započal historický posun automobilové dopravy k elektromobilitě. Kdyby obě média o stejném člověku letos uvažovala znovu, nejspíš by skončil nanejvýš na shortlistu.
Tanečky kolem Twitteru už měsíce s pobavením sleduje celý svět s přístupem na internet. Jak ale chaos kolem Muskovy nové hračky narůstá, úsměv na tváři tuhne akcionářům Tesly, kteří mají obavy, že potenciál, jejž nejbohatší člověk planety věnuje sociální síti, je na úkor automobilky.
Investor hedgeových fondů Ron Baron, který je akcionářem Muskovy Tesly, SpaceX i Twitteru a jenž je obecně optimistický ohledně Muskových obchodů, se zkraje listopadu na 29. výroční konferenci Baron Investment Conference Muska zeptal, jak hodlá dostát svým mnoha povinnostem.
„Moje pracovní vytížení vzrostlo z přibližně 78 hodin týdně asi na 120,“ odpověděl mu Musk. „Jakmile se Twitteru vytyčí správný směr, myslím, že bude mnohem snazší ho spravovat než řídit SpaceX nebo Teslu,“ dodal ještě.
Loni byly zprávy o rostoucí hodnotě Tesly součástí pravidelných akciových reportů. Na teslím nebi bylo jasno, americká automobilka totiž loni na trh dodala rekordních 936 172 elektromobilů, což je proti roku 2020 nárůst o 87 procent. Na přelomu roku se tak akcie Tesly pohybovala na hodnotě přes 350 dolarů a ještě v září se obchodovala za 309.
Jenže podzim přinesl nečekaný sešup až na současnou hodnotu 180 dolarů, tedy na polovinu úrovně, kterou si akcie držely na začátku roku. Vliv má samozřejmě celkové oslabení hodnoty amerických akcií, jenže to není tak výrazné, aby hodnotu Tesly během necelého roku srazilo o polovinu.
Z velké části za nervozitou trhu stojí zmíněná soap opera spojená s Twitterem. Musk převzetí Twitteru oznámil na konci dubna. Akcie Tesly ten den uzavřely na 332,67 dolaru. Zkraje listopadu, kdy se převod firmy dokončil, uzavřely akcie obchodování na 207,47 dolaru. A pokles o víc než 35 procent byl na světě. Technologický index Nasdaq za tu dobu odepsal „jen“ osmnáct procent.
Pouze o pár dnů později se na veřejnost dostala zpráva, že Musk prodal 19,5 milionu akcií Tesly za 3,95 miliardy dolarů, což je v přepočtu 95,36 miliardy korun. A nebyl to letos jeho první podobný deal. Od chvíle, kdy se stal největším akcionářem společnosti Twitter, podle agentury Reuters prodal akcie Tesly v hodnotě téměř dvacet miliard dolarů a jeho podíl klesl na čtrnáct procent.
Optimismus investorům Tesly nepřináší ani kiksy, s nimiž je automobilka v posledních měsících spojována, byť v některých případech může jít jen o hon na mediálně zajímavý brand. Do této kategorie může spadat i nedávná nehoda Tesly Y na jihovýchodě Číny, která podle tamní policie zhruba dva kilometry jela rychlostí 200 kilometrů v hodině, aniž by ji řidič dokázal zpomalit a zastavit. Divoká jízda skončila smrtí školačky a motocyklisty.
Nejde přitom o první případ, kdy se tesla nekontrolovatelně řítila po silnici. Na druhou stranu se zatím se nikdy nepotvrdilo, že by za problém mohlo auto. A jisté to není ani teď. Čínské úřady prozatím shánějí firmu, která elektromobil nezávisle přezkoumá.
Negativní mediální obraz ale zůstává. O to nepříjemnější to je s ohledem na to, že se neštěstí stalo na tak zásadním a ostře sledovaném trhu, jakým je Čína. Právě tam se podle Čínské asociace osobních automobilů v říjnu prodalo přes 71 tisíc aut Tesla, což je téměř o třetinu víc než před rokem. Bude tak zajímavé sledovat, jestli růst vydrží. Podpořit ho má i zlevňování. Ceny některých modelů během podzimu klesly až o devět procent.
Kromě toho Tesla musí ve velkém řešit svolávací akce. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) na jaře upozornil na riziko rychle se zavírajících oken u všech modelů automobilky. Problém se týkal více jak milionu vozů. Zlobily ale i dotykové displeje, které se příliš zahřívaly. Tentokrát šlo o 130 tisíc aut.
Počátkem listopadu pak bylo kvůli občasným problémům se zadními světly u Modelu 3 a Y potřeba upravit software u 321 tisíc aut. Jen o pár dnů dřív se to samé dotklo třiceti tisíc vozů Modelu X. Tentokrát kvůli riziku nesprávného spuštění airbagu u spolujezdce. Po zveřejnění této zprávy akcie společnosti klesly o tři procenta.
A to jsou jen čtyři svolávací letošních devatenácti. Podle NHTSA se v součtu týkaly víc než 3,7 milionu vozidel. Nejde sice o fatální závady, ale pořád je to něco, co image Tesly u potenciálních zákazníků mírně řečeno nezlepšuje.
I proto Elon Musk proti proti termínu „svolávací akce“ vystupuje a vzhledem k tomu, že se opravy zmíněných problémů řeší aktualizací na dálku, aniž by majitelé aut museli jezdit do servisu, označuje ho za zastaralý a nepřesný.
Co hodnotu Tesly sráží pravděpodobně ještě víc, je rostoucí konkurence s cenově dostupnějšími modely. Nejviditelnější je to na trhu ve Spojených státech, kde je Tesla mezi elektromobily dominantní. Prozatím.
Podle společnosti S&P Global Mobility se v letošních prvních třech čtvrtletích podíl Tesly na trhu s elektromobily ve Spojených státech snížil na 65 ze 71 procent před rokem a ze 79 procent v roce 2020. S&P navíc předpokládá, že do roku 2025 se tento podíl propadne na méně než dvacet procent. Nic, co by podporovalo růst cen akcií firmy.
Co ale může Teslu naopak výrazně nakopnout, bude případný úspěch chystaných modelů. Jednak elektrického tahače Semi, jehož výroba se konečně rozjela, ale ještě víc to platí o futuristickém pick-upu Cybertruck, který posbíral tolik objednávek, že je kapacita výroby naplněná na tři roky dopředu. S jejím zahájením se počítá v příštím roce, tedy dva roky po původním termínu. Tedy pokud nedojde už na několikátý odklad.