Položili jsme tři stejné otázky třem majitelům třech pražských beauty concept storů – Ingredients, Beloved shop a Myskino.
Zajímalo nás, zda jsou na českých zákaznících vidět dopady covidového a válečného období, zda nad nákupy luxusní kosmetiky a niche parfémů více přemýšlejí a zda v současnosti vyhledávají jiné typy produktů než dřív. Zároveň jsme chtěli, aby každý z podnikatelů charakterizoval svůj obchod a popsal, jaké značky či produkty nejvíc táhnou. Na závěr jsme je požádali o soukromý vhled do kosmetického průmyslu a definici budoucích trendů.
Jakub Kopčák, spoluzakladatel concept storu Ingredients, Maiselova 21, Praha 1
Jak se v posledním roce změnilo chování tuzemských zákazníků?
Žádnou výraznou změnu v chování našich klientů jsme nezaznamenali. Ceny u nás nerostou skokově, stále tak nabízíme dostupný luxus, kterého se klienti nechtějí nebo nemusí vzdát.
Za čím se chodí do Ingredients?
Do Ingredients se chodí pro parfémy, svíčky i péči o pleť. K nejoblíbenějším parfémovým značkám patří dlouhodobě Maison Francis Kurkdjian, Kilian a Le Labo. Z péče si klienti oblíbili hi-tech produkty od značek Augustinus Bader, Venn a Dr. Barbara Sturm. V kategorii svíček vedou francouzské značky Trudon a Diptyque.
Pozorujete nové trendy? Jakým směrem se vyvíjí kosmetická produkce?
Velkým tématem je samozřejmě udržitelnost. Ty nejkvalitnější ingredience z ověřených zdrojů sklizené udržitelným způsobem naše značky používají od svého vzniku. Řeší se ale například obalový materiál. Ve velkém se ustupuje od používání celofánu. Přibývá také produktů, jejichž flakony lze opakovaně doplňovat.
V péči se ustupuje od přehnaného používání aktivních látek, jako jsou kyseliny, retinol a vitamin C. Hodně se mluví o mikrobiomu a šetrné péči o pleť, která posiluje kožní bariéru. Velmi oblíbené jsou u nás momentálně science-based produkty bez parfemace.
Alexandra Rambousková, zakladatelka concept storu Beloved shop, Anglická 7, Praha 2
Jak se v posledním roce změnilo chování tuzemských zákazníků?
Rozhodně čím dál více zákazníků volí menší prodejny před obchodními centry. Preferují kvalitu před kvantitou. Tedy vybírají osvědčené a mnohdy dražší produkty, i když jich budou mít v poličce jen pár. Vybírají si značky s příběhem a přesahem. Vyžadují informovanost a profesionální přístup od prodejců.
Taky po době covidové očekávají instantní online poradenství a vítají prodej prostřednictvím více kanálů. My jsme na tuto potřebu reagovali spuštěním služby, zákaznici si mohou vyzvednout objednávku již půl hodiny po koupi a zaplacení online.
Za čím se chodí do Beloved shopu?
Do Beloved se chodí za kvalitními produkty a za zážitkem z profesionálního servisu a hřejivé, přátelské atmosféry. Ať už online, nebo offline. Celá myšlenka projektu je o osobním, na míru šitém holistickém poradenství. Věřím, že řetězce s kosmetikou neuspokojují potřeby všech. Je tu dost lidí, kteří chtějí intimnější zážitek, více transparentnosti a hlavně vřelý a osobní přístup.
Naše nejprodávanější produkty jsou po celou dobu existence Beloved námi vyráběné fair-trade guashy a face rollery a aktuálně značka laků na nehty z brambor, kukuřice a bavlny Manucurist.
Pozorujete nové trendy? Jakým směrem se vyvíjí kosmetická produkce?
Aktuálně se beauty svět pomalu, ale jistě prolíná s wellbeingem. Holistický přístup se pro mnohé stává novým standardem. Lidi si hýčkají své malé rituály, aby našli životní balanc a dokázali psychicky ustát nároky zrychlené doby.
A když jsme u té zrychlené doby, dalším trendem jsou rozhodně multifunkční produkty, které šetří čas. A ideálně taky planetu – recyklovatelnost, výrobní proces bez krutosti, znovuplnitelné obaly jsou kritéria k nákupu čím dál více zákazníků.
Andrea Hájková, spoluzakladatelka concept storu Myskino, Vinohradská 24, Praha 2
Jak se v posledním roce změnilo chování tuzemských zákazníků?
Parfémy a kosmetika patří stále k dostupnému luxusu a lidé si jej rádi dopřejí. Určitě ale více než dřív nákup promýšlejí, jejich uvažování se stáčí ke kvalitě, k věcem udržitelným, přírodním, nezatěžujícím životní prostředí.
Po letech covidových neustal zájem o produkty do domácnosti, zaznamenali jsme skokový nárůst poptávky po produktech přírodních, určených pro úklid a péči o místa, kde trávíme čas.
Za čím se chodí do Myskina?
Zákazníci k nám chodí primárně kvůli parfémům. Parfémy, a to ty, které označujeme jako niche, tedy výjimečné a velmi kvalitní, jsou to, co nás odlišuje od velkých parfumerií. O každou značku se pečlivě staráme, pořádáme akce s parfuméry, kde seznamujeme zákazníky jak s produkty, tak i s filozofií značky, což se hezky odráží v prodejích. V letošním roce nás navštívil Olivier Cresp, jeho značka Akro proto patří v tuto chvíli mezi ty nejprodávanější u nás.
Důležitá je pro zákazníky i lokální produkce, trio Pigmentarium (parfémy) – Onest (kosmetika) – Meadows (interiérové vůně) patří ke značkám, které u nás zaznamenávají největší meziroční nárůst.
Pozorujete nové trendy? Jakým směrem se vyvíjí kosmetická produkce?
I světem parfémů hýbe téma udržitelnosti, v kosmetice je ale mnohem více vidět. Zákazníci se ptají po lokálních značkách, zajímá je složení, původ, ale i způsob zpracování. Zajímavým segmentem je pánská kosmetika, tady vidím velký prostor pro nové značky a produkty. Podobně je to s potravinovými doplňky, lidé víc a víc „přemýšlejí zevnitř“, téma péče o celkový vzhled a kondici je stále na vzestupu.