Kdo, prosím vás pěkně, aspoň občas nezatoužil po polštáři, který dýchá? Že nikdy nikdo, protože to téměř nikoho jakživ nenapadlo?

Je to možné, nicméně i tento produkt je jedním z hitů veletrhu CES, Consumer Electronic Show, největší a nejprestižnější výstavy spotřebních technologií na planetě, který do neděle probíhá v Las Vegas.

Ostře sledovaná událost je samozřejmě také pódiem pro uzavírání významných kontraktů. Zejména však přitahuje pozornost spotřebitelů, a tím pádem připravuje půdu potenciálním technologickým trendům.

Po pandemických letech se navíc na CES fyzicky vrátili návštěvníci – jejich počet má překročit stotisícovou hranici, což je ve srovnání s loňskem více než dvojnásobek.

Do globální metropole hazardu míří kromě fanoušků nových technologií i seriózní hráči velkého byznysu. Mezi řečníky konferencí, které jsou součástí CES, jsou vysocí manažeři společností Samsung, Sony, Amazon, Google, BMW či Delta. Veletrhu se celkem účastní šedesát procent společností ze žebříčku Fortune 500, který řadí zámořské soukromé i veřejné korporace podle jejich hrubého obratu.

„Navzdory těžké ekonomické situaci obsadily letošní veletrh skutečně velmi silné firmy,“ uvedl pro stanici CNN Gary Shapiro, prezident společnosti CTA, která událost pořádá.

Klíčovými tématy CES 2023 jsou nepřekvapivě udržitelnost, umělá inteligence a také „skládací zařízení“. Příkladem posledně jmenovaného produktu je prototyp Flex Hybrid od Samsungu se skládacím a posuvným displejem, což laicky řečeno znamená, že pravá strana počítače se vysouvá, aby nabídla více místa na obrazovce.

Flex Hybrid

LG přichází s notebookem LG Gram, který váží pouhých 998 gramů a v zavřeném stavu je tlustý – tedy spíše hubený – 10,99 milimetru. Pro srovnání, nejnovější iPhone 14 Pro Max má ten samý rozměr na hodnotě 7,65 milimetru.

Lenovo představí ThinkPhone – nabušený smartphone vycházející z řady laptopů ThinkPad s vysokým výkonem, trojitým fotoaparátem a velkým displejem, který by se měl v blízké budoucnosti a za zatím nezveřejněnou cenu prodávat i v Česku.

ThinkPhone

Lenovo tím jde proti strategii většiny konkurence, která chce mít „nabito“ na barcelonský veletrh MWC, jenž se na přelomu února a března věnuje odvětví mobilních komunikací.

Zato výrobky z jiných segmentů „pálí v Las Vegas ostrými“. A spousta z nich je zaměřena na zdraví a wellness. Souvisí s tím i jeden z notebooků Acer se speciálním stolem eKinekt, který uživatelům umožňuje pracovat a zároveň šlapat – tím je kromě posilování generována kinetická energie a díky ní stůl nabíjí smartphony a notebooky.

Zařízení Withings S 500 U-Scan je pak schopno z moči detekovat, které vitaminy tělu chybí, kontroluje hydrataci organismu i jeho metabolismus. U-Scan Cycle Sync zase sleduje ovulační cykly.

Firma Kohler ukazuje aromaterapeutický systém, který je možné připojit ke sprchovým hlavicím a který dodává do proudu vody přísady levandule či eukalyptu mající pozitivní vliv na zklidnění pokožky.

A pak je tu už v úvodu zmíněný dýchající robotický polštář. Přináší ho společnost Yukai Engineering a nese název Fufuly. Jeho úkolem je snižovat úzkost pomocí jemných periodických pulsací coby primárního léčivého prostředku. 

Ještě jinak řečeno, Fufuly je navržen tak, aby simuloval klid, který člověk cítí, když drží v náručí někoho, kdo je mu drahý.

Nač ale brečet do polštáře? Pro leckoho může být mnohem víc uklidňující, když svírá v rukou volant. Volant elektromobilu samozřejmě, neboť tento typ vozů se pod vlivem nezvratného vývoje i mentálního nastavení společnosti stává čím dál větším standardem.

Proto na CES jede ostošest, důkazem budiž mimo jiné to, že na veletrhu mají elektromobily o čtvrtinu větší prostor než loni.

Japonské Sony například tasí chytré auto, které premiérově vyvíjí ve spolupráci s Honda Sony Mobility. Afeela, jak se vůz jmenuje, využije veškeré know-how Sony, takže interiéru dominuje obrovský displej, na němž bude možné streamovat filmy, hrát hry a podobně.

Německá společnost Benteler, mající továrny po celém světě včetně Česka, představuje v Las Vegas koncept autonomního elektrického přepravníku Holon pro městské aglomerace nebo dopravní terminály.

Prosklené vozidlo bez místa pro řidiče má obsloužit až patnáct cestujících, dosahovat maximální rychlosti šedesát kilometrů v hodině a stát se běžnou součástí dopravních systémů.

BMW přijelo do proslulého města v nevadské poušti s „chameleonem“. Mnichovská automobilka totiž uvedla za asistence slavného herce Arnolda Schwarzeneggera v Las Vegas vozidlo BMW i Vision Dee. To má být víc zážitkem než autem a kombinovat prvky virtuální a rozšířené reality.

Největším tahákem vozu, jak už název naznačuje, je ale nejspíš jeho schopnost měnit barvu karoserie na přání řidiče, ať už podle jeho momentální nálady či tak, aby ladilo s jeho oblečením, případně barvou vlasů. Volit lze z dvaatřiceti odstínů.

Není to sice padesát odstínů šedi, nicméně rovněž na tohle pikantní odvětví se v Las Vegas dostane – očekává se totiž ještě uvedení chytrých erotických hraček.

Ty mohou využívat i virtuální realitu, byť právě tento segment je trochu na ústupu, nebo alespoň není tak žhavým tématem jako na předchozích ročnících CES. Asi největší zájem budí v tomto směru Sony a jeho virtuální realita pro PlayStation VR 2.

Možná ale bude na veletrhu občas složité odlišit virtuální realitu od té skutečné. Pokud vás to zneklidňuje, je tu polštář Fufuly.