Hranatá elektrická reinterpretace pick-upu z dílny Elona Muska vzrušuje jeho fanoušky, mate automobilové odborníky a ekologům se zdá být zbytečná až kontraproduktivní.
Vize společnosti Tesla, kterou Elon Musk představil v manifestu z roku 2006, ještě než se stal jejím generálním ředitelem, přitom ochránce životního prostředí nadchla.
Musk sliboval bojovat proti znečištění oxidem uhličitým pomocí elektromobilů tím, že začne s drahým sportovním vozem s otevřenou střechou a poté přejde na cenově dostupné rodinné modely – ideálně poháněné sluncem.
O sedmnáct let později však nemá jeho návrh velkého, kvádrovitého vozu Cybertruck, který by se měl začít prodávat v příštích týdnech, s bojem proti klimatické krizi příliš společného.
„Cybertruck má vnější plášť vyrobený pro maximální odolnost a ochranu cestujících,“ chlubí se společnost na svých webových stránkách. „Počínaje téměř neproniknutelným exoskeletem je každá součást navržena pro vynikající pevnost a odolnost, od konstrukčního pláště z ultra tvrdé 30krát za studena válcované nerezové oceli až po pancéřové sklo Tesla.“
Naproti tomu o přínosu pro životní prostředí není na webových stránkách žádná zmínka – stejně tak jako tam nejsou žádné podrobnosti o datu zahájení prodeje, ceně, hmotnosti nebo dojezdu na jedno nabití. „Není to žádné malé auto,“ řekl jen Musk v nedávném konferenčním hovoru a slíbil, že nákladní vůz bude uveden na trh ještě letos.
Řekl také, že poptávka po něm „je tak daleko od jejich původních představ, že už na ně ani není vidět“. Další podrobnosti ale nenabídl a Tesla na žádost o komentář k tomuto článku nereagovala.
Tesla také neuvádí, kolik lidí zaplatilo 100 dolarů za jeho rezervaci. Fanouškovské weby nicméně odhadují, že od představení v listopadu 2019, kdy šéf designu Franz von Holzhausen omylem rozbil údajně nezničitelné pancéřové sklo vozu těžkými kovovými koulemi, si ho rezervovalo více než 1,5 milionu lidí.
Jak dobře se bude Cybertruck prodávat, se dnes těžko odhaduje, ale jedno jisté je – ekologové tenhle elektromobil v lásce nemají. Vůbec.
„Stejně špatné myšlení jako u Hummeru EV se projevuje i u Cybertrucku,“ řekl Forbesu Dan Becker, ředitel kampaně Centra pro biologickou rozmanitost za bezpečnou dopravu v oblasti klimatu. „Nepatřím k lidem, kteří by nad Cybertrucekm jásali. Ve skutečnosti bych byl rád, kdyby se vůbec neobjevil.“
Tlak Elona Muska na výrobu pick-upu ostatně téměř jistě nesouvisí ani tak s jeho láskou k životnímu prostředí, jako spíše se snahou přifouknout finanční výsledky Tesly. Tato vozidla určená pro pracovní účely jsou totiž vůbec největším a nejlukrativnějším segmentem amerického automobilového trhu.
Američané si loni koupili asi dva miliony pick-upů, které se prodávaly v průměru za 59 000 dolarů. Pokud tedy Cybertrucky americké řidiče zaujmou, přinesou firmě pravděpodobně pořádný balík peněz.
Musk nicméně mohl doufat, že se ekologům zalíbí už jen proto, že nabízí velký pick-up poháněný elektřinou, nikoli benzinem nebo naftou, jejichž spalování vypouští oxid uhličitý.
Ostatně, výzkumníci z Argonne National Laboratory, kteří vyvinuli techniku pro hodnocení emisí uhlíku a energetické náročnosti vozidla po celou dobu jeho životnosti, tvrdí, že i elektromobil vážící více než 3,5 tisíce kilogramů s obrovským akumulátorem může být po desítkách tisíc kilometrů provozu pro planetu méně škodlivý než podobně velký nákladní automobil poháněný fosilními palivy.
Je to ale hlavně proto, že tradiční americké pick-upy mají obvykle spotřebu přesahující 18 litrů na sto kilometrů.
Velké množství energie, hliníku a vytěžených materiálů potřebných k výrobě Cybertrucku je každopádně v rozporu s Muskovými starými zásadami ochrany klimatu.
Přestože vytěžené materiály pro baterie eliminují emise z výfuků, jejich těžba škodí životnímu prostředí, včetně znečištění podzemních vod těžebním odpadem a chemikáliemi, a lidských nákladů, například při využívání práce nezletilých v kobaltových dolech v Kongu.
To se týká každého elektroauta, ale čím větší to auto je, tím je to horší. „Z hlediska klimatu je pro mě těžké se pro Cybertruck nadchnout. Jeho přínos je přinejlepším nejasný, pokud by si někteří kupující jinak koupili skromnější vozidlo,“ řekl výzkumník v oblasti dopravy David Zipper, hostující pracovník Taubmanova centra na Harvard Kennedy School.
Nikdo nedostane propustku
Společnost Ford, která se svým modelem F-150 dominuje segmentu pick-upů již desítky let, předstihla Teslu se svým bateriovým modelem F-150 Lightning, určeným jak pro fanoušky pick-upů, tak pro komerční zákazníky. A je díky němu dosud lídrem mezi elektrickými nákladními vozy.
GM se chystá uvést na trh svůj elektrický Chevy Silverado a koncem příštího roku začne Stellantis prodávat RAM 1500 REV, který slibuje u špičkové verze dojezd až 800 kilometrů na jedno nabití.
Zákazníci, kteří hledají netradiční truck, si mohou pořídit také elektrický R1T od začínající společnosti Rivian – sportovní model, který společnost propaguje pro kempování a výlety na pláž s přáteli a který má výrazné konkávní světlomety vytvářející přátelskou tvář.
Je to na hony vzdálené hrozivému profilu vozu Cybertruck, který vypadá, jako by byl inspirován brutalistickým architektonickým hnutím z let po druhé světové válce a navržen pro jízdy postapokalyptickou pustinou. Není to zkrátka auto pro každého. „Designéři z Tesly ho většinou nenáviděli,“ řekl šéf designu Tesly Franz von Holzhausen Muskovu životopisci Walteru Isaacsonovi.
Už původní Hummer GM ale dávno dokázal, že kontroverzní vzhled dokáže zákazníky oslovit. Podle Erica Noblea, prezidenta poradenské společnosti The Carlab, tak bude prodejnost Cybertrucku záviset hlavně na tom, jak dobrý to bude pick-up.
„Úspěch či neúspěch pick-upů na severoamerickém trhu je především založen na jejich schopnosti plnit pracovní cyklus,“ řekl. „To znamená, že pokud jde o nákladní kapacitu, přepravu a tažení, kupující pick-upů nejsou ochotni dělat žádné kompromisy. Nikdo nedostane propustku.“
Optimističtí analytici Tesly, jako je třeba Dan Ives ze společnosti Wedbush, se domnívají, že by společnost mohla v roce 2024 prodat nejméně 150 tisíc Cybertrucků – a možná až 250 000, pokud bude náběh výroby probíhat hladce.
Naproti tomu Noble si není tak jistý, zda je trh pro specifický pick-up tak velký, a poukazuje na celkové prodeje už zmíněného Rivianu R1T – toho se podle Automotive News s odvoláním na údaje společnosti Experian letos do července prodalo méně než 2 tisíce vozů měsíčně.
„Zajímavá je myšlenka, že Cybertruck je specifické, módní vozidlo. Přesně to, co je i Rivian R1T,“ říká Noble. „Myslím si, že nebude splňovat pracovní cyklus běžného pick-upu, ale jako elektromobil bude dobrý.“
Fanoušci Tesly jsou možná natěšeni, ale mdlé názory spotřebitelů na Cybertruck naznačují, že čelí protivětru. V průzkumu společnosti Cox Automotive se Cybertruck mezi potenciálními kupci elektrických pick-upů umístil na nejnižším místě, pokud jde o to, co je nejvíce zajímá. V průzkumu vedl Ford F-150 Lightning, následovaný Dodge Ram EV, elektrickým Silveradem od Chevroletu a pick-upem Rivian.
„Naše studie stále ukazují, jak důležitá je síla značky, a to zejména v segmentu plnohodnotných pick-upů, kde je loajalita ke značce často hluboká a silná,“ uvedla Vanessa Ton, vedoucí manažerka výzkumu trhu a zákazníků společnosti Cox. „Tato skutečnost je obzvláště náročná pro značky jako Tesla a Rivian, které jsou v segmentu pick-upů nováčky.“
Chodci a cyklisté, dejte pozor
Přesnému posouzení šetrnosti Cybertrucku k životnímu prostředí zatím zabraňuje nedostatek podrobností, které Tesla o autě sdělila.
Podle Nicka Moldena, generálního ředitele a zakladatele nezávislé výzkumné společnosti Emissions Analytics, by mohl nicméně Cybertruck potenciálně snížit emise oxidu uhličitého asi o 50 procent za celou dobu používání, pokud by jím kupující nahradil podobně velký benzinový nákladní vůz.
Pokud by jej však majitel používal méně často než benzinový vůz, „oslabilo by to přínos pro klima, protože výrobní emise při výrobě Cybertrucku by se amortizovaly během příliš malého počtu kilometrů,“ říká.
A přestože produkuje méně emisí oxidu uhličitého, nejedná se o zcela bezemisní vozidlo. To proto, že těžké elektromobily podle všeho zřejmě vytvářejí více škodlivého prachu z pneumatik než běžná vozidla, uvedl Molden, jehož společnost se tímto problémem zabývá.
Nebezpečná chemická úprava, která se obvykle používá na pneumatiky, je přitom spojována s úbytkem populace lososů v USA a prach z pneumatik je obecně považován za neregulovaný zdroj plicních a srdečních onemocnění.
„Opotřebení pneumatik bude pravděpodobně podstatně vyšší kvůli vyšší hmotnosti a většina ho vznikne při akceleraci, brzdění a zatáčení,“ říká Molden. „Pak jsou tu další faktory, jako je bezpečnost – Cybertruck nevypadá jako vozidlo, kterým byste chtěli být nabouráni.“
V současné době se zdá, že Cybertruck nesplňuje bezpečnostní předpisy pro chodce a cyklisty v Evropské unii a pravděpodobně se tam ve své současné podobě nemůže prodávat.
„Je pro mě velmi těžké ignorovat nebezpečí, které její konstrukce představuje pro chodce a cyklisty. Nevidím důvod, proč by snižování emisí skleníkových plynů mělo být kompromisem pro bezpečnost silničního provozu,“ řekl Forbesu dopravní výzkumník Zipper.
Lidé jako Becker po desetiletí brojí proti přechodu automobilového průmyslu od menších vozů ke stále větším a ziskovějším pick-upům a SUV s méně přísnými vládními požadavky na spotřebu paliva. Cybertruck považuje za součást celkové „truckifikace“ trhu.