Chtěl být fotbalistou. Místo za míčem dnes ale sprintuje za byznysovým úspěchem. Po univerzitě propadl Liam Casey zcela jiné vášni, než jsou travnatá hřiště. Zjistil, že je srdcem obchodník, a tím se odstartovala jeho kariéra v retailu. Srdnatý Ir už více než rok vede českou Billu a s řetězcem má velké plány.

Firma nedávno spustila e-shop, rozšiřuje spolupráci s čerpacími pumpami a buduje nové prodejny s inovovaným konceptem. V příštích pěti letech jich plánuje otevřít kolem osmdesáti. Využívá v nich nové technologie, rozšiřuje nabídku veganských a jiných speciálních potravin a na střechy instaluje solární panely.

Na svém skladu v Modleticích dokonce provozuje jednu z největších solárních elektráren v Česku. Jen letos Billa do svého rozvoje investuje 1,7 miliardy korun. Liam Casey se v rozhovoru pro Forbes rozpovídal o dalších plánech, trendech i inovacích.

Nedávno jste spustili nový e-shop. Jak se mu daří?

Zatím jsme se zájmem spokojení a máme na služby našeho e-shopu dobrou zpětnou vazbu. Na jeho spuštění pracovaly týmy napříč firmou několik let, takže z dosažení tohoto milníku máme velkou radost. Češi jsou zvyklí nakupovat online a i ve srovnání s jinými zeměmi tady lidé vyřizují nákupy potravin na internetu častěji. Vidíme v tom proto velkou příležitost.

Váš e-shop funguje v Praze, Brně a Mladé Boleslavi. Kam zamíříte dál?

Aktuálně máme největší poptávku ve městech, kde už působíme. Máme sklady poblíž Prahy a Brna. A v tuto chvíli přemýšlíme, jak obsloužit zbytek republiky. Zvažujeme možnosti vyzvedávání v obchodech i přímé doručení. Uvidíme, jak se nám osvědčí fungování ve stávajících lokalitách, až pak budeme řešit další expanzi. Do roku 2025 ale chceme rozvážet po celém Česku.

Jak chcete konkurovat zavedeným online hráčům jako Rohlík, Košík nebo Tesco?

Všechno, co nabízíme v prodejnách, prodáváme i online, kde je nabídka ještě větší. Máme velké množství lokálních a regionálních výrobků, širokou nabídku privátních značek, rozšířený sortiment polotovarů a vlastní čerstvé výrobky.

V současné době nabízíme přibližně devět tisíc produktů. V budoucnu chceme jejich počet zvýšit až na patnáct tisíc a nakonec na dvacet tisíc. Nedávno jsme navíc začali nabízet výrobky z vlastní produkce, konkrétně čerstvé bagety a sendviče, po kterých jsme zaznamenali poptávku od pražských firem a škol.

Plánujete také stavět nové obchody. Kolik jich má přibýt?

V Česku máme kolem 260 obchodů. Letos otvíráme jedenáct nových prodejen a příští rok dvanáct. Mají úplně nový koncept. První z nich jsme otevřeli v Říčanech a ve stejném duchu se ponesou všechny nové prodejny. Lišit se budou jen velikostí. V neposlední řadě spolupracujeme s čerpacími stanicemi. Na benzinkách Shell máme asi sedmdesát obchodů a nedávno jsme otevřeli první dva minimarkety u OMV, kde do konce roku spustíme další tři.

Jak budou nové prodejny vypadat?

První velká změna se týká sortimentu. Zvětšili jsme nabídku čerstvých potravin od ovoce a zeleniny přes pečivo až po lahůdky. Další novinkou je intuitivní layout prodejny, aby se zákazníci lépe zorientovali v celé nabídce. Prostor jsme rozdělili formou takzvaných shops-in-shop, tedy jakýchsi malých obchodů uvnitř velkého obchodu. Díky tomu je rozvržení prodejny přehlednější a nákupy snazší.

Třetí velká změna se týká designu. Udělali jsme širší uličky, kterými pohodlně projedete s košíkem, kočárkem i invalidním vozíkem. Design je moderní, světlý, využívá materiály, které tlumí hluk, a v prodejnách snáze vidíte speciální nabídky.

Budete ve stejném duchu rekonstruovat i staré prodejny?

Billa je v Česku 32 let, takže některé prodejny už mají svůj věk. Rekonstrukce tak určitě plánujeme. Chceme vytipovat místa, kde by nová koncepce měla největší přínos a mohla přilákat další zákazníky. Budeme testovat, jak náš nový přístup funguje, a v příštích letech ho spustíme napříč celým portfoliem.

Ve Vídni má Billa čistě veganský obchod. Plánujete něco podobného i v Česku?

Nepřipravujeme vyloženě veganský obchod, ale v nových prodejnách máme rozšířenou veganskou sekci. Je hned u vchodu, takže ji nemůžete minout. Především v Praze a v Brně je po veganských potravinách velká poptávka. Zvětšili jsme i nabídku bezlepkových a bezlaktózových potravin.

Kromě různých zdravotních diet jsme v posledních letech viděli příklon zákazníků ke zdravému jídlu obecně. Lidé víc řeší, co jedí. Proto jsme kromě více ovoce, zeleniny nebo celozrnného pečiva například zdvojnásobili nabídku sušených plodů a oříšků.

Jakým dalším způsobem se změnilo chování zákazníků? Jak ho ovlivnila krize a inflace?

Češi víc řeší poměr výkon-cena. Častěji nakupují ve slevách a na oblibě nabývají naše privátní značky, které chceme dál rozvíjet. Dlouhodobě ale roste také poptávka po lokálních potravinách. Proto je přes 72 procent našich produktů vyrobeno v Česku, u ovoce a zeleniny je ten podíl ještě vyšší.

U všech nových obchodů si děláme průzkum trhu a necháváme samotné zákazníky, aby si vybrali, jaké regionální dodavatele pečiva u nás chtějí. V posledních měsících uzavíráme s farmáři různá nová partnerství. A díky tomu máme například vlastní skleníky, kde pěstují rajčata exkluzivně pro nás.

info Liam Casey, generální ředitel Billa Česká republika
Liam Casey, generální ředitel Billa Česká republika

S lokálností souvisí i udržitelnost. Billa vydává první udržitelný report. Co se v něm dočteme?

Udržitelnost už dávno není jen trend. Pro nás je to v posledních letech denní chleba. Jsme součástí skupiny Rewe a v rámci ní plníme cíle pro snižování emisí oxidu uhličitého, lepší životní podmínky chovných zvířat, ochranu biodiverzity, férovost směrem k zaměstnancům a mnohé další.

Vedle toho ale máme i svoje vlastní projekty. Například sklad v Modleticích má na střeše jednu z největších solárních elektráren v Česku, kterou příští rok znovu plánujeme rozšiřovat. Solární panely instalujeme i na střechy nových prodejen. Důležitou roli hrají také zmínění lokální dodavatelé, díky čemuž nevozíme potraviny z druhého konce světa. A nové technologie nám zase umožňují šetřit energie.

Co nového připravujete právě s ohledem na technologie? Chystáte i samoobslužné prodejny?

Testujeme je v Německu a Litvě, v Česku by mohly do budoucna také fungovat. Stále více také využíváme samoobslužné pokladny, které budou ve všech nových prodejnách a souběžně je instalujeme i ve stávajících prodejnách.

A stejně tak elektronické cenovky, díky kterým není potřeba měnit ceny ručně. V současnosti je máme ve dvou třetinách obchodů a chceme je postupně rozšířit do všech obchodů. Vedle toho samozřejmě digitalizujeme procesy napříč firmou, díky čemuž se nám daří provoz zefektivnit. Zkoumáme také možnost samoobslužného nakupování scan-and-go.

Billa je v Česku šestým největším řetězcem s potravinami. Jak se tady firmě daří?

Poslední tři roky byly kvůli covidu, inflaci a krizi související s růstem životních nákladů velmi turbulentní pro všechny byznysy včetně nás. Ale ustáli jsme to dobře. Loni jsme v Česku měli čitý obrat 33,7 miliardy korun. Letos očekáváme další růst.

Český trh je extrémně soutěživý, je tu v poměru k počtu obyvatel hodně retailerů a v celkové nabídce velký poměr slev. Uspět v této konkurenci chceme díky novému sortimentu zaměřenému na čerstvost, stále pohodlnějšímu nakupování v našich prodejnách a nyní i prostřednictvím našeho e-shopu.

Sehnat zaměstnance do retailu není jednoduché. Jak se vám to daří?

V Česku máme více než 6500 zaměstnanců. A s našimi plány na expanzi počítáme do pěti let s dalšími zhruba 1500 zaměstnanci. Vzhledem k nízké míře nezaměstnanosti je nábor lidí obtížný. Co se nám ale osvědčilo, je školení lidí. Letos jsme pro naše zaměstnance otevřeli tři nová školicí střediska.

Všichni nově příchozí zaměstnanci stráví nějaký čas tím, že se naučí naše procesy a projdou školením pro práci v našich prodejnách. Díky investici do rozvoje lidí u nás zaměstnanci zůstávají déle. Vedle toho nabízíme konkurenceschopné platy a zlepšili jsme balíček benefitů pro všechny zaměstnance.

Jak vypadala vaše vlastní kariéra?

Po absolvování univerzity v Irsku jsem pracoval v bankovnictví pro Citigroup, odkud jsem se přesunul do maloobchodu v irském Lidlu, kde jsem strávil šestnáct let. Během této doby jsem pracoval také v Německu a Belgii a v roce 2020 jsem nastoupil do skupiny Rewe.

Pracoval jsem v nákupní části Rewe a pro německé Penny v Kolíně nad Rýnem a odtamtud vedly mé kroky na pozici sem do Česka. Na maloobchodu se mi líbí, že jde o dynamické, konkurenční a neustále se měnící prostředí. Baví mě dělat byznys s lidmi a navíc jsem velký foodie, takže lepší kariéru jsem si vybrat nemohl.

A co jako foodie říkáte na české jídlo?

Českou kuchyni mám moc rád, stejně jako české pivo. Měl jsem příležitost procestovat celou zemi a opravdu se mi tu líbí. Češi jsou velmi otevření a mají mnoho společného s Iry, třeba podobný smysl pro humor.

Kam byste chtěl českou Billu dál posunout?

V Česku je Billa už více než třicet let, a proto se snažíme pokračovat v růstu a budovat udržitelný podnik pro budoucnost. Za krátkou dobu jsme v našem byznysu udělali opravdu velké pokroky. Do budoucna tak i díky expanzi chceme získávat stále větší a větší podíl na českém trhu.