I se zavřenýma očima a zacpanýma ušima poznáte, že jsou Vánoce. Stačí, když se zahřeje na plotně purpura nebo zapálí vonné františky. Letitá tradice, která pochází z česko-německého pohraničí v Krušnohoří.
Nedaleko od něj, kousek za Drážďany, sídlí nejstarší a jedna z největších firem, která františky – stále ručně – vyrábí. Až těsně do začátku Štědrého dne tady, v malé obci Mohorn, jedou na plné obrátky.
„Pauzu máme až o svátcích, do té doby se nezastavíme. O františky je stále velký zájem,“ říká Dennis Koch-Beier, který manufakturu už patnáct let vede. Františky, které tahle firma s dlouhým jménem Apotheker Hermann Zwetz, vyrábí, se pod obchodním jménem Knox prodávají nejen doma v Německu, ale silné zastoupení mají i v Česku.
„To je pro nás třetí nejsilnější exportní trh v Evropě po Německu a Rakousku. Když počítáme celý svět, tak je Česko čtvrté hned za Spojenými státy,“ říká Koch-Beier a dodává, že firma s obratem okolo milionu eur ročně vyrobí pětašedesát tun františků. Pro představu, jaké to je množství voňavých kuželů, jeden kus váží pouhý jeden gram.
Mezi jednoznačné favority patří tradiční kadidlová, jedlová a santalová vůně. Čtvrtá nejoblíbenější je ale už modernějšího rázu. Jde totiž o františky, které voní po konopí. Celkem v téhle rodinné firmě vyrábějí přes šedesát různých druhů františků.
„Zkoušíme nejrůznější vůně, zákazníci chtějí zkoušet různé novinky, a tak tomu jdeme naproti,“ říká Dennis Koch-Beier. Manufaktura, ve které pracuje tucet lidí, tak vyrábí i františky s vůní opia, různého ovoce, květin nebo třeba tabáku.
Ačkoli si většina lidí vonné kužely, které se vyrábí z dřevěného uhlí, spojuje s vánočními svátky, podle něj se hodí pro celoroční využití. Ostatně on sám každé ráno, když v půl šesté přijde do kanceláře, jen co zapne počítač, zapálí i jednoho františka.
„Že by se mi to omrzelo? Ani omylem, nedovedu bez té vůně být,“ směje se do telefonu Koch-Beier a hned vypráví, jak původně tyhle kužely ani nebyly spojené jen s Vánocemi.
Používaly se totiž jako léčivý prostředek, především pro nemoci dýchacích cest, astma nebo třeba i při bolestech zubů. To vysvětluje i dlouhý a pro Čechy krkolomný název firmy, která v překladu znamená Lékárník Hermann Zwetz. Právě on s výrobou františků v roce 1865 začal. Podnik pak přecházel z generaci na generaci, až ji v roce 1952 převzal Erich Koch.
Od té doby ji vlastní právě tato rodina. „Výroba jede bez přerušení od roku 1865 a neskončila ani za éry východního Německa, protože tehdy měla méně než deset zaměstnanců, což byl limit pro soukromé podnikání,“ vysvětluje Dennis Koch-Beier, který podnik nyní spoluvlastní se svou tchyní Marion Koch, která jej převzala před bezmála čtyřiceti lety po svém otci.
V posledních letech přechází vlastnictví firmy postupně na Dennise Koch-Beiera, který se snaží vonné františky víc přiblížit mladším zákazníkům. Omladil proto nejen styl značky a komunikaci, ale rozšiřuje i nabídku.
„Vedle konopí tak nově vyrábíme i františky s vůní moře,“ směje se Koch-Beier s tím, že když se člověk nemůže k moři vydat, alespoň si může navodit tu správnou atmosféru doma. Klidně i o Vánocích.