Evropská unie zařadila čínského internetového prodejce oděvů Shein mezi velké internetové platformy, které podléhají přísnějším kontrolám podle unijního nařízení o digitálních službách (DSA). Důvodem je vysoký počet uživatelů, uvedla Evropská komise.
Firmy s více než 45 miliony uživateli jsou podle DSA považovány za velmi velké online platformy (Very Large Online Platforms; VLOP) a podléhají přísnějším pravidlům Evropské unie pro internetový obsah.
Ta po nich vyžadují, aby se více snažily bojovat proti nelegálnímu a škodlivému obsahu a padělaným výrobkům na svých platformách. Firma Shein v březnu oznámila, že má v EU měsíčně v průměru 108 milionů aktivních uživatelů.
Společnost Shein má nyní čtyři měsíce, tedy do konce srpna, aby přísnější pravidla podle DSA splnila.
Mimo jiné má povinnost přijmout zvláštní opatření k posílení a ochraně uživatelů na internetu, včetně nezletilých, a řádně posoudit a zmírnit veškerá systémová rizika vyplývající z jejích služeb, uvedla Evropská komise.
Platformy označované jako VLOP také musejí regulátorovi poskytnout přístup ke svým algoritmům, aby bylo možné sledovat dodržování nařízení, a jednou ročně musejí na vlastní náklady podstoupit nezávislý audit.
Firmy, které pravidla porušují, mohou dostat pokutu do šesti procent jejich ročního celosvětového obratu. V případě závažného a opakovaného porušení jim v EU hrozí zákaz činnosti.
Společnost Shein byla založena v Číně v roce 2012 a je symbolem levné módy.
Podle Evropské unie se tato firma stala 23. platformou, na kterou byla uvalena nejpřísnější evropská pravidla na ochranu spotřebitelů před nelegálním obsahem.
Pravidla se vztahují také například na firmy X, TikTok, Facebook či Google.