Slavnostní udílení filmových Cen Akademie v Los Angeles je pro všechny nominované už předem výhrou. Byť se nakonec v rámci top pěti kategorií dočká slavné sošky jen čtveřice herců a jeden režisér, ani zbylí nominovaní neodejdou s prázdnou. Na všechny totiž čeká speciální dárkový koš od firmy Distinctive Assets, jejíž specializací je marketingová spolupráce s celebritami a product placement.

Hodnota letošních darů v jednom každém koši činí 225 tisíc dolarů, což je téměř o 80 tisíc dolarů víc než loni. Jen pro srovnání: soška samotného Oscara potažená 24karátovým zlatem, po které každý v Hollywoodu tak touží, vyjde, co se výrobních nákladů týče, na skromných 400 dolarů.

Hodnota všech dárkových košů letos představuje celkem 5,4 milionu dolarů, skoro tolik, kolik od loňského září v amerických kinech vydělal ambiciózní propadák The Goldfinch (Stehlík).

Firma Distinctive Assets není nijak propojená s americkou Akademií filmového umění a věd, která uděluje Oscary, ani s ní oficiálně nespolupracuje, její opulentní dárkové koše pro nominanty jsou však už tradicí (v roce 2016 dokonce Akademie firmu zažalovala pro zneužívání ochranné známky, spor ale skončil mimosoudním vyrovnáním).

Nejdražší položkou v balíčku je plavba lodí. Za tu se obvykle platí 78 tisíc dolarů. Foto: Forbes.com

Jak už bylo řečeno, koše dostávají obyčejně všichni nominovaní v hlavních kategoriích, což je celkem 25 lidí. Letos jich však bylo o jednoho méně, protože se mezi nominovanými jedno jméno opakuje – jde o Scarlett Johannson, kterou akademici nominovali jak v kategorii hlavní, tak v kategorii Vedlejší ženská role (ve filmech Marriage Story, respektive Jojo Rabbit).

Zakladatelem a šéfem firmy Distinctive Assets je Lash Fary, který původně, zhruba před 20 lety, provozoval předváděcí salon pro kostýmní výtvarníky a návrháře televizních seriálů. V roce 2000 začal rozdávat značkové dárky celebritám účastnícím se udělování hudebních cen Grammy.

Dnes firma osmačtyřicetiletého Faryho obdarovává nominanty prakticky všech prestižních cen, včetně divadelních cen Tony či Amerických hudebních cen AMA. Celoročně organizuje nejrůznější soukromé show a eventy pro podnikatele a firmy.

Sem tam se najde někdo, kdo dárkový koš odmítne. Například loni to byla Glenn Close, nominovaná za výkon ve filmu The Wife. Ta Faryho požádala, aby dar jejím jménem věnoval na charitativní účely. Letos zatím dárkový koš nikdo z nominovaných neodmítl. Když už jsme u toho, označení dárkový koš není úplně košer. Ne všechno by se do něj totiž vešlo. Věcí je tolik, že se adresátům doručují týdny před slavnostním ceremoniálem, a to v několika baleních.

Nominovaní si můžou užít i pobyt v hotelu ze starého majáku na španělském pobřeží. Foto: Forbes.com

Mezi dary je leccos, od čokoládových sušenek až po poukazy na plastické operace či na exotické dovolené, a značky se dnes perou o to, aby mohly také jeden věnovat. Není to přitom nijak levná věc, firmě Distinctive Assets musejí zaplatit režijní poplatek, který začíná na čtyřech tisících dolarů a šplhá až k sumě 50 tisíc dolarů (za „prezentaci sponzorů“).

Na druhou stranu jde jen o malý zlomek z částky 2,6 milionu dolarů a víc, kterou si účtuje televize za třicetisekundový reklamní spot vysílaný během přenosu ze slavnostního ceremoniálu. Cena je pro firmy akceptovatelná s ohledem na šanci, že bude někdo z nominovaných viděn právě s jejich darem.

Splnilo se to například havajskému resortu Koloa Landing, který na dárkový poukaz z koše Distinctive Assets navštívila Viola Davis, jinak držitelka Oscara za nejlepší výkon ve vedlejší roli z roku 2017, a následně o své dovolené psala na Twitteru. Mark Ruffalo, nominovaný v roce 2015 za roli ve filmu Foxcatcher, zase zveřejnil na svém účtu na Instagramu fotky ze svého pobytu v Grand Hotelu Excelsior v Itálii.

A co bylo v letošních dárkových koších? Nejrůznější věci, například vodíkem sycená voda HFactor (jedno balení vyjde na 29,99 dolaru), populární koupelové soli Hotsy Totsy Haus (75 dolarů) či speciální meditační páska kolem čela Muse (250 dolarů). V sadě nejrůznějších voucherů nominanti našli například poukaz na dvanáctidenní platbu na palubě superjachty Scenic Eclipse, která zahrnuje služby privátního komorníka.

Nominovaní si po slavnostním večeru můžou dopřát koupel se speciální koupelovou bombou, ve které najdou třeba lístky ze 24karátového zlata. Foto: Forbes.com

Poukaz od společnosti Scenic Luxury Cruises & Tours má hodnotu 78 190 dolarů a patří k nejextravagantnějším darům, jaké kdy firma Distinctive Assets nabízela. Jachta pasažéry vezme ke břehům Antarktidy a odtamtud doplují až do vod Středozemního moře. V nabídce a v ceně poukazu je i výlet malou ponorkou.

S dalším voucherem mohou nominovaní zamířit na romantickou dovolenou do majáku na pobřeží Španělska přestavěného na luxusní hotel (jedna noc v něm vyjde na 1300 až 1800 dolarů). Cenu 25 tisíc dolarů má pak poukaz na kosmetické a omlazovací procedury v manhattanské ordinaci lékaře Konstantina Vasyukeviche.

Nejlevnější věcí v dárkovém koši je balíček tmavé čokolády Milanos za 4,89 dolaru. „Někdy právě ta nejmenší a nejlevnější věc v koši udělá daleko větší radost než ty nejdražší,“ tvrdí Fary.

Pravda, někdy jsou mezi nimi i neobvyklé maličkosti, jako je například Peezy Midstream, sada pro odběr vzorků moči, s jejíž pomocí, jak tvrdí výrobce, prý člověk snadno a rychle odhalí, zda netrpí nějakou infekcí. Další takovou maličkostí je podprsenka od firmy Soma, která se sama přizpůsobí tvarům ženských ňader a díky tomu dokonale sedne.

Už před pár lety se v dárkových balíčcích začaly objevovat i produkty z konopí. Letos si obdarovaní mohou vychutnat například konopnou čokoládu Coda Signature nebo si doma dělat konopný drink s pomocí sirupu CBD Barkeep, navíc mohou vyzkoušet i konopné koupele či oleje a tak dál.

V balíčku nechybí ani pozlacená elektronická cigareta Hollowtips. Foto: Forbes.com

Mezi menšími dárky je i pozlacená elektronická cigareta značky Hollowtips za 150 dolarů, kterou prý jistě uvítá vášnivý kuřák elektronických cigaret Leonardo DiCaprio. „Když bude chtít, Hollowtips mu nechají rádi cigaretu vyrobit celou z ryzího zlata,“ podotkl Fary.

Ne že by celebrity potřebovaly něco dostávat zadarmo. „Lidé se nás ptají, proč obdarováváme někoho, kdo si ty věci může snadno sám dovolit, ale o tom to není. Víte, Jennifer Lawrence taky nemusí za film brát 20 milionů dolarů, ale dostane je, protože má jméno,“ vysvětluje Fary.

Hodit se určitě může i tequila značky Próspero. Foto: Forbes.com

Mezi letošními nominanty bylo pár opravdu bohatých celebrit. Tři z pěti nominovaných v kategorii Nejlepší výkon v ženské roli jsou v žebříčku Forbesu Nejlépe placené herečky za rok 2019. Scarlett Johansson jej dokonce vede s 56 miliony dolarů (před zdaněním a poplatky), zbylé dvě, Margot Robbie a Charlize Theron, si v loňském roce vydělaly 23,5, respektive 23 milionů dolarů. Mezi nominovanými muži letos žádný z nejlépe placených herců roku není.

Na závěr ještě podotkněme, že všechno má svou cenu, i dárkový koš v hodnotě 225 tisíc dolarů – obdarovaní totiž budou muset zaplatit daň z příjmu za každý dar, který se rozhodnou přijmout a využít (daň se vypočítá z dolarové hodnoty daru). Takže možná že nakonec zdaleka největším vítězem bude berňák.