Devítidenní pouštní festival Burning Man se letos nebude konat na tradičním místě zvaném Black Rock City ve fyzickém světě, ale v jedničkách a nulách virtuálního Multiverza. V dubnu to v krátkém videu oznámila CEO festivalového projektu Marian Goodell s tím, že přerušení dlouholeté tradice jde na vrub pandemii koronaviru.

Tradiční zahájení festivalu na konci srpna nyní klepe na dveře a organizátoři slibují, že se podařilo do virtuálního prostoru úspěšně převést mnohé z toho, co dělá Burning Mana Burning Manem – včetně obřích uměleckých instalací, DJských setů a setkání s více či méně bizarními postavičkami ze všech koutů planety.

Festival se v USA koná od roku 1986 a vloni jeho lokalitu v nevadské poušti navštívilo takřka 80 tisíc lidí. Z původního pohansky působícího rituálního setkání na sanfranciské pláži, plného muziky a drog, se festival v posledních letech proměnil v mekku figur ze Silicon Valley, superexkluzivních modelek a neohipsterských obyvatel glampingových stanů s klimatizací… plnou muziky a drog.

Právě technooptimistický segment účastníků festivalu teď sehrál klíčovou roli ve vytváření mnohoúrovňového digitálního systému sestávajícího z virtuální reality, blockchainu a dalších použitelných technologií, který by měl simulovat fyzickou zkušenost festivalu a překlopit ji do plně virtuálního prostoru.

O místo v první linii přechodu festivalu do virtuality se podle serveru Techcrunch přihlásilo 14 tisíc lidí, kteří se chtěli na vzniku Multiverza podílet. Mnozí se podle serveru chtěli na procesu podílet nakonec hlavně „láskou“, ale z dalších tisíců se vyloupli skuteční vývojáři z technologických sfér.

Takhle to vypadalo na festivalu Burning Man loni. | Foto Forbes.com

Z tvůrčího procesu nakonec vzešlo osm podstatně odlišných „vesmírů“, mezi nimiž figuruje prostor ve virtuální realitě, videovariace na sociální sítě i specifické nadstavby existujících 3D prostorů Second Life či AltspaceVR.

Spuštění festivalu 30. srpna se blíží a podle všeho nevyřešeným problémem zůstává jeho financování ve virtuální formě. Běžný lístek na Burning Mana stál minulý rok 475 dolarů, Techcrunch uvádí, že v roce 2018 se náklady na produkci ročníku festivalu vyšplhaly na 44 milionů dolarů, z nichž jen 43 milionů se vrátilo na samotném prodeji vstupenek.

Ačkoliv jde o bezprecedentně obří proměnu fyzické události na virtuální, jiné obdobné eventy už před koronavirovým tornádem předvedly, že masivní události dokážou přitáhnout davy i do digitálních světů – vzpomeňme zlomový koncert DJ Marshmello v onlinové počítačové hře Fortnite, který virtuálně „navštívilo“ více než 10 milionů lidí. To šlo ale o desetiminutové hudební vystoupení. Jak něco takového pošlape festivalu Burning Man devět dní, to je zatím ve hvězdách Multiverza.