Železáři, kteří ve volném čase hrají metal? To sedí. A přinejmenším část rodinné společnosti XTline takhle skutečně funguje.

Stoprocentní majitel firmy Michal Duben hraje na elektrickou kytaru, jeho bratr Ondřej, který má v železářském kolosu z Velkého Meziříčí na starosti marketing, sedí za bicími. Jakkoli je však jejich kapela na světě o trochu déle než jejich firma – hardcore valí do publika od roku 1995 – XTline se za dvaadvacet let existence dopracovala k většímu úspěchu.

Řečeno v číslech je to obrat 400 milionů za uplynulý rok, 270 partnerských prodejen napříč Českem, v nichž jsou výrobky společnosti k dispozici, a aktuálně dvousetmilionová investice do nového logistického centra a multifunkční haly – ta dosavadní narazila na strop kapacity v záplavě tisíců druhů zboží od šroubováků a svinovacích metrů přes elektro a aku nářadí až po hoblíky a míchačky.

Michal Duben si prošel cestu od prodavače v malém železářství po majitele firmy s takřka půlmiliardovým obratem.

Solidní skóre na firmu, která vyrostla z pár chlapíků v malém velkomeziříčském Železářství u Hejátků, kde v roce 1992 prodal Michal Duben svůj první šroubovák. Železářství založil jeho otec se strýcem, aby v roce 2001 povýšili na velkoobchodní společnost.

„Začínali jsme na českých značkách jako Tona, Narex, Zbirovia, a s pěti zaměstnanci dosahovali desetimilionového obratu,“ vzpomíná Duben. Na trhu s nářadím tenkrát chyběla spousta věcí a toho se chytli. Železářství u Hejátků mimochodem stále funguje, ale dnes už prodává především nářadí Dubnovy značky XTline.

V Železářství u Hejátků prodal Michal Duben před mnoha lety svůj první šroubovák.

Postupem času rozšířili portfolio prodávaných značek, rozjeli obchod s dalšími zeměmi a v roce 2004 začala firma budovat skladovací halu v průmyslové zóně u Velkého Meziříčí. „Začali jsme rychle růst, objem našich výrobků rostl a my museli každé dva roky přistavovat nové prostory,“ vypráví Duben.

Prudký růst na počátku milénia pramenil ze dvou faktorů: na trhu železářských nástrojů nebyla prudká konkurence a firma začala v první řadě v Asii vyrábět vlastní produkty. „Přišli jsme s velmi solidní kvalitou za velmi dobrou cenu,“ říká Duben, který na jediného majitele společnosti povýšil v roce 2016.

Postupem doby se přidali další rodinní příslušníci: vedle bratra Ondřeje také manželka Iveta a syn Lukáš, který tu dnes působí jako marketingový editor. A to je řeč jen o nejbližším rodinném kruhu, příbuzenstva je ve firmě víc.

Jako základ úspěchu dnes Michal Duben označuje zaměření na segment, z něhož celá firma vyrostla – malá kamenná železářství, jako bylo prapůvodní Železářství u Hejátků. „Od začátku nám bylo jasné, že nechceme vstupovat k obřím, anonymním prodejcům,“ přibližuje svou filozofii majitel společnosti.

„Začínal jsem jako prodavač a to ve mně zůstalo. Železářství patří k těm oborům, které se nikdy neobejdou bez osobního přístupu, bez člověka, který poradí. Není to jen prodej, je to svébytná kultura,“ domnívá se.

Rodinná firma, rodinný sklad… a tak trochu rodinná kapela

Funguje to natolik dobře, že XTline doposud nemá ani neplánuje vlastní e-shop. Do její B2B platformy vstupují jen její smluvní partneři, a ti pak rodinnou firmu zastupují v regionech. Díky tomu dnes působí skrze 270 partnerských železářství po celém Česku a v přilehlém okolí včetně Slovenska, Německa, Polska, Lotyšska, Maďarska nebo Rumunska.

U tradičních železářů ovšem nabídku XTline, jejíž produkty najdete stejně tak v autoservisech jako truhlářských dílnách, zdaleka nekončí. K největším odběratelům velkomeziříčské firmy, která má dnes v portfoliu i stavebniny, patří i takový gigant jako Stavebniny DEK.

Zmíněná strategie příklonu ke kamenným prodejcům se vyplatila paradoxně během pandemie, kdy celý svět přecházel na digitální komunikaci a nastartoval tehdejší boom e-commerce byznysu. Prodej nástrojů se nicméně potvrdil jako velice specifická oblast.

„Většina dodavatelů s překvapením zjistila, že v případě železářství vracelo obrovské množství dodavatelů zboží zpět,“ říká zakladatel XTline. „Nástroje si musí lidé osahat, musí je konzultovat, to u e-shopů nešlo,“ připomíná a dodává, že od e-shopů by nikdy nedostali tak dobrou zpětnou vazbu jako z kamenných obchodů.

Teď je ten správný čas rozšířit skladové prostory skrze dvousetmilionovou investici.

Oboru také zahrálo do karet, že kamenná železářství byla zavřená jen čtrnáct dní, načež dostala výjimku. „Okamžitě následoval příliv zákazníků, kteří nemohli do nadále zavřených velkých prodejen,“ vzpomíná Michal Duben.

„Lidé, kteří byli zavření doma, začali ve velkém opravovat chalupy a všemožně kutit – a tento trend je dodneška úplně nepustil,“ pochvaluje si. Svět se nicméně překlopil od pandemie k problémům s nedostatkem surovin a výpadky logistických řetězců. Nic z toho nicméně železářskou firmu z Velkého Meziříčí příliš netrápí, jakkoli její letošní obrat zatím ve vyhlídkách zůstává na loňských 400 milionech.

S manželkou Ivetou před železářstvím, které dnes prodává především produkty XTline.

„Největší výzvou pro celý obor je v současnosti spíše fakt, že personál obchodů všeobecně stárne,“ posteskne si Michal Duben. „Stejně jako řemeslníci v tomto i dalších oborech.“

XTline dnes zaměstnává přibližně šedesátku lidí a na situaci reaguje spoluprací se Střední školou stavebních řemesel Brno-Bosonohy, z níž vycházejí noví tesaři, truhláři, pokrývači i stavební řemeslníci. Právě to jsou profese, u nichž se výrobky XTline v budoucnu sejdou na straně uživatelské i návrhářské či prodejní.

Ttřeba v Železářství u Hejátků, kde to před mnoha lety u prvního Dubnem prodaného šroubováku začalo.