Ucpané přístavy v Číně, kolaps dopravy i nedostatek kontejnerů rozjely volání po konci globalizace a návratu výroby do Evropy. „Nic takového ale nevidíme. Jisté je jen to, že náročné období v logistice ještě nekončí,“ říká Wolfram Senger-Weiss, který stojí v čele přepravní společnosti s více než pětisetletou historii.

Na nic se neptá, chytne do ruky fotografův stativ a rychlým krokem vyrazí přes parkoviště ke kamionu s oranžovým logem Gebrüder Weiss. Tady?

Tázavě koukne jeden z nejvýznamnějších podnikatelů v Rakousku na fotografa, jestli to je správné místo na focení. Wolfram Senger-Weiss je muž činu a pohybu. Ostatně stojí v čele nejstarší logistické společnosti světa, kterou akce a pohyb definují už 500 let. 

Není třeba se dívat tak daleko do minulosti. I jen poslední měsíce a roky přichystaly Wolframu Senger-Weissovi akcí až až. Pandemie, lockdowny, ucpaný Suezský průplav, nedostatek čipů ve světě, válka na Ukrajině a drahá paliva. „Je toho v poslední době hodně,“ říká bez známky lítosti nebo stěžování.

„Jsme zvyklí, že se věci mění a že musíme umět hodně rychle reagovat. Tak to prostě ve spedici a logistice je. Ale je pravda, že nyní se prolíná najednou několik krizí, které komplikují procesy v dodavatelských řetězcích, volatilita je mnohem větší a to je samozřejmě náročné,“ přiznává muž, který působí skoro dvacet let v Gebrüder Weiss a poslední tři roky ho i vede. 

Rodinné firmě se loni podařilo zvednout obrat meziročně o 43 procent na 2,5 miliardy eur. Důvod k jásání a oslavám v tom ale její šéf moc nevidí. Zásadní podíl na tak velkém růstu má totiž hlavně nebývalé zdražování zejména námořní přepravy, které z velké míry zapříčinil globální nedostatek kontejnerů a příliš velká opatrnost dopravců způsobená pandemií koronaviru.

Zisk ovšem společnost, která sídlí v nejzápadnější části Rakouska u Bodamského jezera v malé obci Lauterach, nezveřejňuje a ani náznakem se o něj nechce podělit ani Senger-Weiss. „Vyděláváme dobře, ale je to těžce vybojované,“ říká s lehkým úsměvem. 

Velké naděje na zásadní zlepšení v logistice ani v dohledné době nevidí. Podle něj by pomohl pouze hospodářský pokles, v což ovšem nikdo nedoufá.

Vyděláváme dobře, ale je to těžce vybojované.

„Situace se samozřejmě liší podle toho, jestli mluvíme o námořní, letecké, nebo pozemní dopravě. Například naši zákazníci z průmyslu mají sice relativně dobré stavy zakázek, ale nemůžou vyrábět, protože jim chybějí díly a materiály.“

Forbes Digital Premium