Že je e-commerce na vzestupu? Možná. Někteří obchodníci ale nadále věří, že se lidé po pandemii koronaviru vrátí do prodejen v plném počtu. Mezi ně patří například internetový marketplace Zoot, který jde aktuálně proti proudu a otevírá hned několik kamenných obchodů. Pro ten vlajkový si Zoot vybral jednu z nejlukrativnějších adres, pražské Václavské náměstí. Další tři obchody ale společnost postupně otevírá také v Brně, Plzni a Českých Budějovicích.

„Otevření nových prodejen je naším dalším krokem v budování Zootu jako platformy, která propojuje všechny výhody online a offline nakupování módy,“ říká k otevření vlajkové pobočky Zootu Milan Polák, CEO společnosti Digital People, do které vedle Zootu spadají značky Bibloo, Different a Urban Store.

„Koupit si oblečení prostě není stejné jako nabíječku na telefon. Možnost pohodlně si vybrat online a za pár hodin si zboží vyzkoušet na místě, je pro naše zákazníky zásadní. Už během covidu se ukázalo, že je právě tohle je strategie, kterou chceme jít, a díky níž se nadále chceme odlišovat od konkurence,“ vysvětluje Polák.

Ve všech čtyřech nově otevřených obchodech si budou zákazníci moci vybírat jak ze známých značek, které nabízí e-shop, tak ze zboží privátních značek sloučených pod brand ZOOT.lab. Právě značku navrhovanou a šitou v „laboratoři“ Zootu se v současnosti daří prodávat nejlépe.

„Náskok už má také před značkou Camaieu, kterou jsme kompletně převzali a zařadili do našeho portfolia letos v únoru,“ říká Polák. „V obchodech chystáme i speciální sekci, kde se bude nabídka měnit každý týden, a zákazníci zde najdou vždy něco nového nebo ve speciální akci,“ dodává.

Zatímco dnes Zoot oslavuje, ještě nedávno nebylo jasné, zda přežije. Složitým obdobím si firma procházela od roku 2018, kdy nezvládla financovat svůj provoz, zadlužila se a spadla do insolvence. Na jaře 2020 pak soud schválil reorganizační plán a v červnu téhož roku usedl do vedení právě nynější CEO Milan Polák. Ačkoli se se Zootem pokoušel uspět na „offline“ trhu už několikrát, dosud pokaždé neúspěšně.

Foto Jan Rasch

V poslední době se ale pozice Zootu výrazně zlepšila. Kromě nynějšího otevření nových prodejen v Česku se Zootu koncem léta podařilo expandovat také za hranice – konkrétně na trhy ve Španělsku, Itálii, Řecku a Německu. Tržby mateřské společnosti Digital People pak v loňském roce překonaly hranici dvou miliard korun a po odečtení vráceného zboží tržby činily 1,4 miliardy korun.

Vysoký podíl vráceného zboží byl přitom konkrétně pro Zoot v minulosti velkým problémem, ještě před dvěma lety se ho totiž v průměru vracelo v průměru téměř osmdesát procent, i to se ale podle Poláka podařilo zlepšit. „Dostali jsme se na vratky kolem čtyřiceti procent. Počítáme ale s tím, že vrácení nebo výměna za jinou velikost či střih k módě prostě patří. I proto otevíráme obchody pro lidi, kteří si v online nejsou úplně jistí,“ říká Polák.

Otevření nových obchodů ale není jediná novinka, kterou společnost oznámila. Zoot se mění od základu – po letech se vzdává známého konceptu „výdejen radosti“. Ty má nahradit zcela nový koncept.

Výdejny zboží vystřídají ZOOT.kabinky, kde si zákazníci e-shopu budou moci zakoupené zboží rovnou vyzkoušet, a v případě, že nebude sedět, pak ihned vrátit. Kabinky Zoot plánuje v budoucnu umístit jak do partnerských prodejen s oblečením, tak i třeba do kaváren nebo například fitness center.

Tím navíc cíle Milana Poláka nekončí. Do budoucna by chtěl pokračovat v rozšiřování sítě kamenných prodejen, v Česku i mimo něj. „Líbilo by se nám mít prodejnu třeba v každém hlavním městě v evropských zemích, kde prodáváme, ale to se časem uvidí,“ uzavírá Polák.