Zatímco loni letenky vystoupaly k rekordním cenám, teď pomalu zlevňují. A zdá se, že si toho Češi všimli, protože se přetahují o letenky na následující měsíce. I když se tedy v létě cestovalo jako o závod, letecké společnosti očekávají na podzim druhou vlnu.

Loni průměrná letenka zdražila až zhruba o pětinu. Hlouběji do kapsy si cestující museli sáhnout kvůli pandemickým omezením, vysokým cenám energie a zdražování paliva. Na růstu cen se podepsal také tlak na zvyšování platů letištních zaměstnanců a válka na Ukrajině.

„U nás jsou vysoké ceny ještě umocněné absencí silného národního dopravce,“ říká Josef Trejbal z portálu Letuška.cz.

Teď však ceny klesají. Důvodem je podle Trejbala hlavně to, že se zvětšuje konkurence leteckých spojení – přibývají nové lety, společnosti se vrací do Evropy a také do Prahy. „Ceny letenek do dálkových destinací s příchodem nových aerolinek klesly průměrně o deset procent,“ upřesňuje. Už teď se podle něj prodalo na podzimní termíny téměř o třetinu víc letenek než loni.

Letiště Václava Havla kvůli tomu zvýšilo odhad letošního počtu odbavených cestujících z třinácti milionů na 13,6 milionu. Nejvíce letenek se prodává do evropských metropolí, kam se jezdí jak na dovolenou, tak i za byznysem. Celoročně příčkám dominují Londýn, Paříž, Amsterdam nebo Brusel.

Jedna věc se ale mění. V posledních letech bylo běžné jezdit pro výhodnější letenky k sousedům, nejčastěji do Německa a Rakouska. „Letos podíl prodaných letenek z Prahy stoupl a už přesahuje devadesát procent. Je tak srovnatelný s předcovidovým obdobím,“ uvádí Trejbal. Můžou za to podle něj hlavně nová přímá spojení z Prahy.

Díky novým linkám si za čtyři hodiny letu a zhruba pět tisíc korun dáte čerstvou rybu v Reykjavíku, za třináct hodin a asi patnáct tisíc smažené nudle na Tchaj-wanu nebo pořádné korejské kimchi v Soulu za jedenáct hodin a asi dvacet tisíc korun.

Jsou to právě asijské země, které si letos z pohledu českých turistů nejvíce polepšily. „Zažily největší meziroční nárůst zájmu, a to až o sedmdesát procent,“ upřesňuje mluvčí Kiwi.com Daniela Chovancová. Mezi nejžádanějšími destinacemi zmínila například Bangkok, Tokio či Dubaj.

Na dovolenou jezdí víc děti i babičky a do módy se vrací multigenerační cestování, na což rychle reagují resorty svou nabídkou. Změnilo se také chování cestujících, kteří se podle Trejbala už nebojí covidu a nakupují letenky často s několikaměsíčním předstihem.

Na dovolenou průměrný Čech vyrazí i dvakrát za sezonu. „Jezdí se na začátku letního období a potom ještě jednou na podzim, třeba jen na týden,“ komentovala expertka na cestovní ruch Dolanská v Českém rozhlasu.

Cestovatelské návyky Čechů nicméně reagují i na měnící se klima. Navzdory trendující exotice bylo letošním prázdninovým hitem také Polsko nebo sever Německa. „Není to daleko, vyjde to levněji a navíc Balt je teď díky oteplování skoro stejně teplý jako jih,“ řekla Dolanská.

Po létání však neprahnou jen Češi. Například Britský Ryanair v srpnu přepravil 18,9 milionu cestujících, což je o jedenáct procent více než loni. Společnost dokonce překonala svůj dosavadní rekord. Nezaostává ani ostrovní rival easyJet, který měl ve třetím finančním čtvrtletí rekordní zisk před zdaněním v přepočtu 5,6 miliardy korun.

Podle organizace IATA byla pandemie největším zásahem do letecké dopravy od druhé světové války. V roce 2020 klesl počet pasažérů Evropské unie přepravených letadly meziročně o 73 procent. V Česku to bylo dokonce 79,7 procenta. Na čísla jako před covidem by se letecký byznys měl podle odhadů dostat v roce 2026.