Zejména období pandemie, kdy se celý život přesunul do našich domovů, nás donutilo přemýšlet nad interiérem více do hloubky.

Měli bychom pracovat z místa, kde spíme? Kam umístit postel, abychom si dopřáli kvalitní spánek? A jak do interiéru zakomponovat umění? Interiérová designérka Barbora Babocká radí, proč je lepší si přizvat odborníka. A popisuje, jak práce interiérového designéra vypadá. 

Barbora Babocká v ateliéru arkhe zastává roli Head of Interior Design a vede tým designérů rezidenčních projektů. Považuje se za kurátorku kvalitního bydlení – pomáhá s návrhem a realizací bydlení, kde se budou klienti cítit dobře několik desítek let.

Při práci ráda experimentuje s materiály a kombinuje staré s novým v nevšedním kontextu. V realizacích dokáže promítnout klientovu identitu v nečekané interiérové řešení. 

Věnuje se také interiérům pro kanceláře v menších firmách i nadnárodních korporacích pro studio Perspektiv. Za coworking Base4Work v historické budově Jurkovičovy Teplárny v Bratislavě získalo studio v renomované soutěži German Design Award 2023 titul Winner. Blízká jsou jí také témata udržitelnosti, díky čemuž se v roce 2022 účastnila think-tanku The Next Space: The Adaptive Home, který organizoval magazín Frame.

Proč je vůbec interiér domova tak důležitý? 

Uplynulé roky nám ukázaly, že život se může změnit ze dne na den a domácí prostředí se s těmito změnami vyrovnává jako první. Je důležité od začátku zvážit, jak se domov může přizpůsobit různým životním situacím, a nebát se proto požádat o pomoc architekta.

Díky našim zkušenostem můžeme propojit věci, které se na první pohled zdají neslučitelné – prosvětlit tmavé místnosti, navrhnout úsporné úložné prostory nebo flexibilní rozdělení do zón. Jsme nápomocni i při překonávání úskalí spojeného s realizací, včetně komunikace s dodavateli a zhotoviteli.  

Uvědomili si lidé důležitost bydlení více během období pandemie? 

Ano, během pandemie si mnoho lidí uvědomilo, že jim nevyhovuje prostředí domova, pokud v něm musí trávit čtyřiadvacet hodin denně, navíc s ostatními členy rodiny. Zároveň si mnozí z nich udělali čas na to, aby řešili věci, které je už dlouho trápily. Segment bytového zařízení jednoznačně rostl a i my jsme zaznamenali o padesát procent více poptávek.  

Na co se mám zeptat sama sebe, než začnu zařizování domova řešit? 

Na to žádný univerzální recept neexistuje. Určitě je ale dobré si na začátku ujasnit záměr i co se vám líbí. Uložte si obrázky, a pokud mezi nimi uvidíte opakující se motivy, je to správná cesta. Na některé věci je ale lepší poptat odborníka. Spousta lidí třeba nemá přehled o ergonomii v kuchyni. Ještě předtím, než navštívím kuchyňské studio nebo obchod s nábytkem, bych měla analyzovat, jak a co používám nebo jak se v prostoru pohybuji.  

Je něco, na čem mohu při zařizování domova ušetřit?  

S kolegy volíme střední cestu například u prvků, jako je sanita. Produkt je kvalitní a funkční, ale nemusí mít výjimečný design od známého jména. Samozřejmě to ale záleží na prioritách a možnostech klientova rozpočtu. Od začátku s ním proto vedeme diskuse o tom, jak dané věci používá a jaká má očekávání. 

A do čeho se naopak vždycky vyplatí investovat?  

Rozhodně do vybavení, které s námi bude několik let. Odolné materiály jako kámen do kuchyně, kvalitní obklady v nadčasovém designu do koupelny nebo nábytek ze dřeva či přírodní dýhy jsou vždycky dobrou investicí.

Bavíme-li se o designovém vybavení, pro fajnšmekry je vhodným investičním kusem ikonický nábytek. Zejména pro ty, kdo ocení výjimečný přístup k výrobě, unikátní materiály a zpracování. Umělecký přesah ale může v některých případech hraničit s funkčností. I já mám doma židli, na kterou se raději dívám, než v ní sedím – v ten moment totiž nevidím, jak je pěkná! 

Jak ale vybrat nábytek, který se časem zhodnotí? 

Vhodnou investicí jsou designové ikony, které nikdy nevyjdou z módy. Nesou v sobě myšlenku a charakter období vzniku. Doporučuji ale sledovat i tvorbu mladých umělců z lokální i zahraniční scény. Klientům se snažím doporučovat kousky, které reflektují jeho identitu. Správně vybraný designový nábytek pak v interiéru může vyniknout úplně stejně jako obraz na stěně. 

Když si koupím jakékoli umění, měla bych se poradit s odborníkem, kam jej v prostoru umístit? 

Přestože umění patří mezi investiční záležitosti, věřím, že spousta lidí si ho vybírá podle svého vkusu a emocí, které v něm dílo vyvolává. Je skvělé, pokud klient vlastní obraz, který s námi rezonuje a je například otevřený doladit k němu celý interiér. Pro nás to představuje velmi inspirativní odrazový bod pro celou tvorbu. Takže ano, je lepší se poradit.

Sednete si nejprve s klientem, abyste poznala, jaký je? 

Ano, věnujeme klientům tolik času, kolik finální řešení vyžaduje. Vytváření nového domova je velmi osobní záležitost. Někdo má slabost pro tenisky, jiný má specifické domácí mazlíčky nebo sbírá umění. To všechno jsou věci, které ovlivňují design. U projektů proto není možné dělat věci automatizovaně a typizovaně.

Mnohdy je jasné už z úvodního zadání, zda to mezi námi a klientem bude rezonovat. Pokud ne, nemáme problém doporučit jiné šikovné architekty.  

Vybavila jste si vlastní domov, nebo je lepší mít od vlastního domova odstup? 

Mým vysněným projektem je můj vlastní dům, takže myslím, že odstup není potřeba. Ještě jsem však nenašla tu vhodnou nemovitost. Inklinuji k představě propojení starého a nového. Spíše než minimalista jsem člověk, který se rád obklopuje věcmi.  

Máte svůj rukopis? Něco, díky čemu poznáme, že jste prostor vybavovala vy?  

Zpětná vazba z mého okolí napovídá, že mám, ale sama jej nedokážu úplně popsat. Když navrhuji, ať už sama, nebo v týmu, ráda zkouším nové věci, pracuji s kompozicemi, ráda se nechávám inspirovat věcmi kolem sebe, pocity a určitě i realizacemi jiných šikovných architektů. Vždy záleží na typu projektu.

Ráda šiji klientům věci na míru, nemám problém nechat je vstoupit do procesu, protože nakonec jsou to oni, kdo budou prostor obývat.  

Kdybych si najala odborníka na vybavení prázdného bytu, kolik mě to bude stát? 

Jelikož v arkhe provádíme komplexní proces návrhu od studie až po realizaci nebo design&build, výchozím bodem by určitě mělo být to, jak žijete, co ráda děláte, kolik času trávíte doma a jaký máte rozpočet. Velmi jednoduché otázky, které slouží k tomu, abyste si udělali představu o tom, jaké vybavení by v bytě či domě mělo být a co by měl interiér splňovat. Při aktuálních cenách se pohybujeme mezi pětatřiceti až pětapadesáti tisíci korun za metr čtvereční ve standardu white wall. 

Pod tuto částku nejdete, nebo se zvládnete přizpůsobit i nižšímu budgetu? 

Zvládneme, ale musí být realistický. Ve své osobní praxi jsem však spíše v roli jakéhosi architekta-facilitátora než umělce. Mnoho lidí si totiž neumí poradit ani se základní strukturou prostoru, barvami a materiály.  

Jak to tedy celé probíhá? Proveďte mě, prosím, celým procesem.

Seznámení s projektem a klientem začínáme úvodní informační schůzkou. Té předchází zaslání našeho dotazníku, ve kterém nám klient sdělí nezbytné informace o projektu, jako je výměra bytu, zda se jedná o rekonstrukci, či realizaci v novém developerském projektu, doplní termíny… Oceníme, pokud si klient připraví i referenční fotky jeho vysněného bydlení. Díky dotazníku jsme pak na úvodní schůzce připraveni nabídnout konkrétní řešení. 

Jak dlouho proces trvá? 

Jsem ráda, že klienti už vědí, že je dobré se na nás obrátit co nejdříve. Často je to hned po koupi rozestavěné nemovitosti. V této fázi lze provádět změny na straně klienta a není třeba nic zbytečně bourat. Na návrh a realizaci můžeme mít v tomto případě až rok a půl.

V poslední době děláme poměrně hodně rekonstrukcí, což je opačný případ, projekty jsou rychlé, klienti je chtějí co nejdříve obývat. Tento typ realizace však může mít svá omezení v podobě technologických možností nebo skrytých vad nemovitosti, které nejsou známy před návrhem.

Počáteční fáze návrhu trvá šest až dvanáct týdnů. Poté následuje technická dokumentace a příprava zadávací dokumentace. Termíny samotné realizace jsou individuální, ale většinou se pohybujeme mezi čtyřmi až osmi měsíci.  

Jak velký tým máte?  

Jelikož se v arkhe zabýváme kompletní dodávkou interiéru, musíme mít celý proces lidsky pokrytý. Každý klient má svého osobního architekta-designéra, který se stará o projekt od návrhu až po realizaci. V závislosti na velikosti a rozsahu projektu se v průběhu celého procesu zapojuje také projektový manažer, rozpočtář, řemeslníci a další profese. Můj tým designérů nyní zahrnuje tři architektky. Celkem nás je v ateliéru deset. 

Specializujete se na určitý typ nemovitostí, nebo dokážete vybavit cokoli?  

V tomto si v ateliéru nedáváme limity. Každý projekt je malá výzva, každý klient je jiný. Přizpůsobení konkrétní situaci nebo typologii nám nedělá problém, pokud v této příležitosti vidíme přidanou hodnotu.  

Jak moc dokáže interiér zhodnotit celou nemovitost?

Při dnešní tržní ceně bytů vybavení už není tak výhodné, jako tomu bylo v minulosti. Cítíme však tendenci, že pokud má člověk možnost koupit si nemovitost, rád si ji s pomocí architekta zrekonstruuje či zařídí podle svých potřeb, což nemovitost samozřejmě do určité míry zhodnocuje.

Hlavní přidanou hodnotu však vidíme v případě nájemního bydlení – například když firmy relokují své zaměstnance. Preferují, aby byl interiér kompletně zrekonstruovaný a vybavený a jejich lidé se mohli rovnou nastěhovat. Jsou tak často ochotni zaplatit více.  

Na jaké úrovni je český design v porovnání se světovou scénou? 

Mám pocit, že je na skvělé úrovni a ve světové konkurenci se neztratí. V našich návrzích rádi používáme české značky, které mají jako bonus i lokální výrobu. Je to také něco, co interiéru dodává charakter díky své tradici, má nižší ekologickou stopu a je mi sympatické se navzájem podporovat. Momentálně například dokončujeme realizaci ve spolupráci se sklářským studiem Dechem. 

A jak fungují v interiérovém designu trendy? Mění se stejně rychle jako jinde?  

Na poli interiérového designu je teď dominantním trendem spíše proces výroby než samotný výrobek. Již několik let můžeme sledovat, jak se k prvním průkopníkům udržitelné výroby přidávají další. Jsem ráda, že nám to mnohé nábytkářské firmy usnadňují a my můžeme do projektů zakomponovat zodpovědně vyrobené produkty, aniž by to byl další luxus. 

Bohužel pro širokou veřejnost jsou bytové doplňky velmi snadno dostupné v řetězcích rychlé módy, které tento typ sortimentu také nabízejí. Trendy v nich odrážejí dění a popularitu na sociálních sítích. Díky dostupnosti levného zboží, které často kopíruje nejen ikonické vzory, ale bohužel i mladé návrháře, mohou lidé měnit věci ve svém bytě opravdu často. Což je stejně škodlivé a neudržitelné jako slepý nákup oblečení. Nadprodukce a porušování duševních práv autorů je v tomto případě opravdu k pláči.   

Co je trendy právě teď? 

Pro mě je trendem právě spotřebitelská odpovědnost a autentický, kontextuální přístup ke konkrétnímu interiéru – vlastně takový osobní celoživotní trend. Jinak se do vizuálního stylu nově propisuje již zmíněný ekologický design v organických oblých tvarech a použití přírodních, kompozitních a dalších alternativních materiálů.

Žijeme v době přebytku, který se odráží v opulentních formách pohovek a předimenzovaných tvarů křesel. Zároveň lze vysledovat návrat k designovým ikonám, jako je například Wasilly Chair nebo sofa Camaleonda, klidně z druhé ruky. Velké oblibě se těší také interiéry v béžových a bílých tónech, které působí jako zenový kontrast k chaosu světa. 

Jak pracujete jako interiérový architekt s tématem udržitelnosti? 

Téma udržitelnosti naštěstí silně proniká i do našeho oboru. I to, že si nás klient vybere, znamená, že mu není lhostejné, jak vzniká prostředí, ve kterém bude žít. Investice do dobrého architekta je zásadní, veškeré úpravy a nové zásahy navrhujeme s ohledem na funkčnost a trvanlivost, což se klientovi v průběhu let vyplatí. 

U projektů se například snažíme pracovat s materiály, které by jinak skončily jako odpad. Například u jedné skříně jsme pracovali s dýhou, která by se jinak vyhodila. Desky u kuchyňských linek také rádi necháváme vyrábět z materiálu terrazzo, jež pochází z odpadu, který generuje výroba velkoformátových desek. 

Jak vypadá bydlení budoucnosti? 

Předpokládaný růst populace, migrace a vyšší průměrná délka života určitě pomalu naše domovy transformují. Loni jsem se zúčastnila konference Next Space, kde se tato témata otevírala. Nejde jen o architekturu, ale také o sociální systémy, které mohou naše životy obohatit.

Rostoucí cenová nedostupnost bydlení podporuje vznik nových ekonomických modelů, čemuž se například věnuje společnost Nabr. Jde o kombinaci ekologických řešení, designu a modularity ve formátu lease-to-purchase programu. Jedná se o smlouvu mezi nájemcem a pronajímatelem o pozdějším odkoupení nemovitosti. Nájemce zaplatí prodávajícímu opční poplatek za dohodnutou kupní cenu, čímž získá výhradní právo na koupi nemovitosti. Velké bytové domy plné prázdných investičních bytů se tak možná brzy stanou minulostí.