Ještě coby teenager odjel na USA, kde během dekády vybudoval fulfillmentového giganta v hodnotě nižších desítek miliard korun. Jan Bednář dnes se svým ShipMonkem zajišťuje kompletní logistiku pro tisíce malých a středních podniků a letos utrží přes 350 milionů dolarů.

A nyní se vrací, alespoň symbolicky, do Česka: u Chebu otevře svůj první sklad v zemi. „O tom, že zprovozníme sklad v Evropě, jsme se začali bavit před třemi lety. První otevíráme ve Velké Británii, o dalším jsme přemýšleli v Nizozemsku nebo Německu…“ přibližuje pro Forbes nejmladší český selfmade miliardář.

„Nakonec mě ale o Chebu přesvědčil Milan Kratina. Pro západní trh jde o nejstrategičtější místo, a to nejen geograficky, ale i z hlediska nezaměstnanosti,“ vysvětluje, co rozhodlo pro lokalitu, která těží z blízkosti dálnice D5 a napojení na německou infrastrukturu.

„Sklady ve Velké Británii i v Česku představují pro naše americké zákazníky příležitost expandovat do Evropy. Výhledově chceme pokrýt i destinace, jakými jsou Jižní Amerika nebo Austrálie,“ doplňuje třicetiletý podnikatel.

Společnost Accolade, jeden z největších evropských hráčů na poli investování do logistických parků, za níž stojí právě Milan Kratina se Zdeňkem Šoustalem, informaci nekomentovala.

Je nicméně známo, že Accolade v regionu platí za významného investora uplynulých let. Dosud v Karlovarském kraji financovala vznik přibližně 250 tisíc čtverečních metrů průmyslových a logistických prostor v hodnotě přesahující pět miliard korun, díky čemuž přilákala do regionu řadu velkých firem, jako třeba Tchibo nebo DHL, a přispěla tím k vytvoření více než tří a půl tisíce pracovních míst. Dalších více než šest miliard má v plánu proinvestovat v nadcházejících letech.

„Pamatuji si dobře dobu, kdy karlovarský region v plánech investorů a nájemců nijak zásadně nefiguroval. Dnes je to zcela opačně a jsem rád, že se nám podařilo toto smýšlení obrátit a nastartovat tak novou průmyslovou éru kraje,“ komentoval nedávno zakladatel Accolade Milan Kratina.

Sklad, který Accolade spolu s developerem Panattoni vybuduje pro Bednářovu firmu, by měl být součástí průmyslového parku Cheb South. V areálu bývalých strojíren, jehož celková hodnota přesahuje 2,6 miliardy korun, získá ShipMonk dle informací Forbesu halu o rozloze přibližně pět tisíc metrů čtverečních.

Dvaatřicátý nejbohatší Čech tímto krokem pokládá základy svého byznysu v Česku. Jeho pozoruhodná podnikatelská cesta začala v sedmnácti letech, kdy odcestoval studovat na Floridu, odkud mimo jiné začal kamarádům posílat balíčky s věcmi, které u nás byly těžko k sehnání.

Vydání Forbesu New Money

Z projektu BedaBox se zrodil ShipMonk, zajišťující skladování, balení a rozesílání objednávek zákazníkům pro tisíce – už nejen – amerických e-shopů.

Bednář tím zaujal i velké investory, kteří od něj koncem roku 2020 koupili minoritní podíl za 290 milionů dolarů (tehdy přibližně 6,3 miliardy korun) a vystřelili mladého podnikatele do elitního výběru nejmajetnějších českých byznysmenů. Hned na startu roku pak následoval vstup investorů Periphas Capital, kteří za minoritní podíl dali 65 milionů dolarů.

Pár měsíců nato jeho firma koupila technologickou společnost Ruby Has Fulfillment, zaměřující se na logistiku přes třetí strany. Díky akvizici se stala jedním z největších globálních poskytovatelů těchto služeb.