Maličkosti dělají dokonalost, ale dokonalost není maličkost. Tohle jsou slova Henryho Royce, zakladatele nejluxusnější automobilové značky světa. A v nenápadné fabrice v britském Goodwoodu platí dodnes.

Rolls-Royce je svět sám pro sebe, kde se věci mění pomalu. Když už ale na nějakou proměnu dojde, je vycizelovaná k dokonalosti. Jednak protože jednoduše musí být nejlepší, ale navíc musí fungovat a zůstat krásná klidně i desítky roků. Rolls-Royce zkrátka není auto, které se mění po třech letech.

Pro mnohé bylo šokem, když Rolls-Royce začal v roce 2018 nabízet auto z kategorie SUV – auto, které majitele rollsů odvezlo na místa, kam do té doby jezdili typicky v Land Roveru nebo Mercedesu třídy G. Terén tak přestal být překážkou, aniž by bylo potřeba vzdát se luxusu. 

Jak dokonalý tah to byl? Rolls-Royce Cullinan se stal jednoznačně nejprodávanějším modelem značky, která loni zákazníkům po celém světě prodala rekordních 6032 aut, montovaných na jihu Británie dvěma a půl tisíci lidí. Cullinan navíc automobilce, vlastněné německým koncernem BMW, přivedl to nejcennější v podobě nových zákazníků s nižším věkovým průměrem.

Podle informací přímo z automobilky je pro téměř sedmdesát procent majitelů Cullinan prvním autem se soškou Spirit of Ecstasy na kapotě. Velká část jich navíc koráb, na který potřebujete minimálně deset milionů korun, řídí denně. A to u rollsů rozhodně nebylo zvykem. 

Pro Cullinan teď přišel čas na facelift, ačkoli v Godwoodu takové slovo neuslyšíte. Tady se používá označení aristokratičtější: Cullinan Series II. Čekat však nějaké razantní novinky není vůbec namístě. Tedy z pohledu laika. Lidé z fabriky vám totiž rázem vysvětlí, že nějakou formou úpravy prošla až polovina všeho, co z Cullinanu dělá nejluxusnější SUV.

Jak omlazené auto od prvního modelu odlišit na první pohled? Zaměřte se na přední světla. Denní svícení totiž obstarává linka, která mezi světlomety vytváří horizont přerušený majestátním chladičem, jemuž v Rollsu říkají Pantheon. To nové není – nové je, že linka padá po obou bocích nárazníku směrem k silnici, po níž více než pětimetrový vůz pluje.

Z boku pak nejspíš zaujmou obří kola. Automobilka dala na přání zákazníků a vůbec poprvé postavila SUV na pneumatiky obuté na třiadvacetipalcových ráfcích. Zase zdánlivá maličkost, navíc jaký je problém na auto dát větší kola? Pokud je pro ně dost místa, tak prakticky žádný, ale v Rollsu se neřeší, jen jestli se něco někam vejde.

Nabídnout sice vizuálně zajímavější kola, ale s tím, že by řidič nebo další členové posádky poznali, že povrch silnice není dokonalý? Kdepak, takový kompromis nemá šanci projít. Ostatně ani cokoli jiného, pro co by bylo možné výraz kompromis použít.

Výsledek je proto takový, že zákazník dostal vizuálně zajímavější třiadvacetipalcová kola a komfort zůstal přinejmenším stejný jako u těch o palec menších. „Zachováváme vše, co naši klienti na tomto automobilu milují, a uchováváme jeho jedinečný půvab,“ zdůrazňuje Chris Brownridge, který v čele Rolls-Royce Motor Cars stojí od loňského prosince.

Možná ještě větší překvapení si Cullinan nachystal pro interiér, kam poprvé v historii značky přenesl sošku Spirit of Ecstasy. Vedle kapoty je tedy ve zmenšené podobě a s mírným podsvícením vsazena společně s malými hodinami do palubní desky, aby byla posádce neustále na očích.

Na co dalšího si oči řidiče budou muset nově zvykat, je podoba kapličky, kterou má před sebou. Klasické budíky totiž nahradil displej, který do Cullinanu přestoupil z elektrického modelu Spectre. Aby to ale nebyl takový šok, zůstává umírněně elegantní a nečekejte záplavu barev a motivů.

Jiné to ale může být na sedadlech. Možná se to bude zdát neuvěřitelné, ale Rolls-Royce si do interiéru pouští něco jiného než jemnou hovězí kůži. Kdo ze zákazníků se jí bude chtít vyhnout, může ve výbavě zaškrtnout keprovou textilii s vyšívanou grafikou postavenou na interpretaci dvou písmen R, jimiž začínají jména zakladatelů značky.

Kdo kůží nepohrdne, dostane Cullinan Series II zpracovaný s technikou, kterou Rolls-Royce v sériové výrobě ještě nenabízel: cílenou perforací. Co přesně to je, Forbesu přímo v Goodwoodu vysvětlila Christine Franck, zodpovídající za materiály použité v interiéru a zvolené barvy.

„Jde o tisíce drobných otvorů o průměru od 0,8 až 1,2 milimetru, kterými jsme schopni vytvořit různé obrazce,“ popisuje. V omlazeném Cullinanu je v kožených částech takových otvorů sto sedm tisíc a na několika místech vytvářejí grafiku inspirovanou měnícími se tvary a stíny mraků nad sídlem automobilky.

Prakticky každý rolls má nějaký prvek individualizace tak, jak si ho vymyslí zákazník. Prodejci Rolls-Roycu vám nikdy neřeknou, že něco nejde, i proto žádný z vyrobených rollsů není stejný. Zájem zákazníků odlišovat se se automobilce samozřejmě líbí, protože jí vydělává peníze navíc.

I proto stvořila řadu Black Badge, která je… řekněme, že méně usedlá. O mladších zákaznících už tady byla řeč, takže se není co divit, že si Black Badge vybírá více než polovina pořizovatelů Cullinanu. Zjednodušeně platí, že kde v sériové verzi v exteriéru potkáváte chrom, u Black Badge ho nahrazuje vyleštěný černý lak.

Rolls-Royce Cullinan má před sebou další roky, ve kterých téměř jistě zůstane nejprodávanějším modelem značky, jež se uvedením elektrického – a prodejně velmi úspěšného – kupé Spectre připravuje na nástup elektromobility.

Pro Cullinan, poháněný dvakrát přeplňovaným dvanáctiválcem s výkonem šest set koní, to ale podle Chrise Brownridge není téma, o kterém se má cenu bavit. Svět Rolls-Roycu se zkrátka v některých ohledech mění pomalu. A je to krása.