Sledovanost televizních cen Emmy není zrovna příběhem kontinuálního růstu. Zatímco v devadesátých letech zažívala televizní obdoba filmových Oscarů své zlaté období, zastřešujícím leitmotivem poslední dekády je prudký sešup.

V roce 2020 si ceny Emmy sáhly na samé dno jako nejméně sledovaný ročník v historii ceremonie: tehdy je sledovalo jen 6,37 milionu lidí, oproti 21,8 milionu sledujících na jejich vrcholu na přelomu milénia.

V minulém roce se ale sestupná tendence přece jen proměnila. Poprvé od roku 2013 sledovalo ceremoniál více lidí než v předchozím ročníku, konkrétně 7,4 milionu diváků. Což před nastávající ročník, který vyvrcholí 12. září, staví monumentální výzvu: odlepí se svátek televizní tvorby ode dna, nebo se po krátkém nádechu vydá zpět na cestu do zapomnění?

Mnohé z titulů, usilujících letos o uznání, dosáhly v uplynulých dvanácti měsících globálního úspěchu. A streamovací platformy vedou vcelku těsný boj. S nejvyšším počtem 108 nominací se do klání pouští HBO, mezi jehož nejsilnější koně patří televizní seriál Boj o moc (Succession) s pětadvaceti nominacemi.

Netflix se ale drží v těsném závěsu se 105 nominacemi a popkulturně provařenějšími tituly, jako je Hra na oliheň (Squid Game), Ozark a díky nové sérii samo sebou také Stranger Things. Do finální řeže přitom vstupují i další streamovací platformy jako Hulu, Apple TV+ a Amazon Prime Video.

Některé z nich mají přitom velké trumfy v rukávu: především AMC s Volejte Saulovi (Better Call Saul). Spin-off Perníkového táty (Breaking Bad) je uváděn jako titul, který by mohl ve střetu o nejlepší seriálové drama pěkně zatopit favorizovanému Boji o moc (který měl v soutěži silný rok už vloni).

U Volejte Saulovi je přitom pozoruhodná ještě jedna věc. Zatímco Perníkový táta, kterého rozvíjí, kraloval televizním cenám Emmy hned dvakrát, samotný Saul navzdory skvělému hodnocení neproměnil ze svých dosavadních čtyřiceti šesti nominací ani jednu.

Pro některé televizní kritiky se tak se závěrečnou sérií ocitá v pozici, kdy by si měl sáhnout pro metu nejvyšší už z principu – trochu jako Peter Jackson se závěrečným dílem své trilogie Pán prstenů na Oscarech roku 2004.

Výše zmíněné boje mohou z předávání cen Emmy činit stále ještě zajímavé pokoukání i v době jejich ústupu ze světel reflektorů. A pak jsou tu ještě ty drobné mediální kauzy, které by mohly k ceremonii přitáhnout dalších pár duší – a odtrhnout je tak od hlavního programu, jímž je pochopitelně „bingování“ soutěžících titulů.

Na čelných příčkách zájmu stojí souboj bývalého amerického prezidenta Baracka Obamy a basketbalové legendy Kareema Abdul-Jabbara v kategorii, kterou by člověk asi nečekal – ve střetu o nejlepšího vypravěče (Outstanding Narrator). Politik a sportovec soupeří o cenu příslušící obvykle hercům: během let ji získali Anthony Hopkins, Meryl Streep, ale také legenda přírodopisných dokumentů David Attenborough.

Abdul-Jabbar nicméně není ve světě filmu a televize nováčkem – hrál ve starém dobrém Připoutejte se, prosím! či v seriálu Svědectví podle románu Stephena Kinga – a Barack Obama umí v popkultuře jako spíkr také válet, jak se nedalo přeslechnout v jeho podcastu Renegades: Born in the USA, který uváděl s muzikantem Brucem Springsteenem.

Nominaci na sošku Emmy mu vynesla netflixová série Our Great National Parks, se kterou nyní stojí proti Kareemovi, a jeho hlasu v dokumentárním cyklu Black Patriots: Heroes of the Civil War. Soupeřem obou mužů je pak i zmíněný Attenborough, nominovaný za Mating Game na Discovery+.

Čeká nás tedy velká bitva hlasů. A s takovými jmény nakonec ty Emmy nemusí být úplná nuda…