Zář slunce nad Pražským hradem, pocit štěstí, když se vydáte na cesty, film Gustava Machatého, modernistický román. To všechno mají evokovat vůně českého parfémového domu Pigmentarium.

Založit si v Česku byznys s neobvyklými vůněmi, propojovat je s uměním a budovat svou značku v zahraničí už není oxymóron ani sci-fi. Tomáši Ricovi a Jakubu Hiermannovi se to po šesti letech podnikání povedlo a kromě tuzemských concept storů jsou jejich parfémy k dostání nejen v parfumerii Douglas Na Příkopě, ale také například na Islandu, v Itálii, Francii, na Slovensku i třeba v Polsku. 

„V Polsku jsme zastoupeni v Mood Scent Baru, což je zavedená síť, která má butiky nejen ve Varšavě, ale i ve Vratislavi a Poznani,“ říká parfémové duo, které podle svých slov ročně vyrobí vůně v řádu desetitisíců kusů. V porovnání s tím, jak velký je momentálně trh s niche parfémy celosvětově, kdy by odhadem do čtyř let měl vzrůst na necelých sedmnáct miliard korun, je to samozřejmě kapka v moři.

Ale v lokálním kontextu je Pigmentarium svým způsobem revoluční projekt, který dokazuje, že i u nás mohou vznikat originální parfémy, které svým složením i vizuální prezentací dokážou zaujmout v zahraničí. Když značka Rice a Hiermanna v roce 2018 vznikla, představovala snahu zhmotnit svůj sen. Jakub Hiermann studoval tvorbu parfémů v Londýně, ale vůně míchal jen pro sebe.

Jeho známí se často podivovali, že vůně, kterou nosí, není luxusní parfém renomované značky, ale něco, co sám vytvořil. Tomáš Ric v té době zase hledal způsob, jak se realizovat jako podnikatel, protože podle svých slov hledal firmu, kde se spojí „umění a čísla“.

Zakladatel Tomáš Ric

Dalo by se říct, že přání obou se dohromady splnila: Jakub Hiermann namíchal celkem šest vůní, z nichž jednu, Erotikon, parfém inspirovaný filmem Gustava Machatého z roku 1929, dokonce nosí operní pěvkyně Soňa Červená.

Forbes Digital Premium