Nejzábavnější, nejdražší a nejzajímavější auta na sníh, do bahna a především na jízdu Pařížskou. Tam je totiž vzhledem k jejich cenovce potkáte asi nejčastěji. Vybrali jsme pro vás prémiová SUV a vzali je kam jinam než do meky českých hor a byznysu, do Špindlerova Mlýna. Ten byl sice bohužel ještě bez sněhu, to ale neznamenalo, že by nás jízda bavila méně.

První díl seriálu autotestů, kde vám představíme créme de la créme ze světa luxusních aut, jsme odstartovali s kým jiným než s vůdcem naší smečky, šéfredaktorem Petrem Šimůnkem v Rolls-Roycu.

Pak tuhle velkou jízdu doplnil redaktor Ondřej Kinkor s Bentley Bentayga a oba klackovsky následně předjelo Maserati Levante S Q4, Audi E-Tron S Sportback, Land Rover Defender, BWM X6, Lexus RX 450h a nakonec ještě Mercedes GLE 350.

Teď je na řadě poslední z testovaných vozů. Náš seriál uzavřeme značkou, která o ježdění na sněhu něco ví – konkrétně jejím modelem Volvo XC90, kterým se projela redaktorka Klára Mandusová.

Celou pubertu jsem byla zamilovaná do švédského sjezdaře Ingemara Stenmarka. Snila jsem o tom, že si mě vezme za ženu, zplodíme spolu spoustu dětí, kterým budeme číst knížky jeho krajanky Astrid Lindgrenové a budeme se všichni vozit v autě značky Volvo. 

Nevzal si mě, vlastně vůbec neví, že existuju. Děti z Bullerbynu jsem si četla sama a pak své dceři, která vůbec nemá švédské příjmení, ale to poslední se mi splnilo, Volvo jsem řídila! A řeknu vám, byla to jízda. Tuším, že se minimálně vyrovnala manželství s modrookým sportovcem. 

Volvo je můj sen už od doby, kdy mi někdo z rodiny, hádám, že táta, tvrdil, že má okolo sebe silný ocelový rám, aby pasažéři měli větší šanci přežít střet s losem, sobem nebo kdovíjakou krávou, která se po skandinávských silnicích prochází. 

Ať už tam rám je, nebo není, je to jedno, protože Volvo XC90 působí bezpečně a bytelně už od pohledu.

V tom „mém“ SUVéčku měly sedačky na boku malinkou švédskou vlajku, byly kožené a pohodlnější než můj domácí gauč. Navíc s vysouvací podpěrou pro nohy tak, aby se komfortně cítili všichni bez ohledu na to, jak je mají dlouhé. Vůbec bylo tohle auto plné vychytávek a doplňků, nad kterými srdce řidičky, možná i řidiče, jen zaševelí ach. 

Ale i kdybych měla hodnotit pouhou jízdu bez všech těch příkras okolo, dala bych jedničku s hvězdičkou. Volvo XC90 sedí na silnici jako přibité. Připomíná stylem svezení komfortní vlak, pluje a neuhne ani o milimetr, když nechcete. Na okolí se díváte z výšky, ne svrchu, to pardon.

Volvo totiž není žádná načinčaná panička s napletenými vlasy a čivavou v tašce, která se zhroutí, když se jí ulomí gelový nehet. Volvo je poctivá farmářka, holka krev a mlíko, která ví, že když se trochu přioblékne a našminkuje, všichni si sednou z její přirozené krásy na zadek, jenže ona toho nezneužívá!

Automatická převodovka řadí tak, že jsem ani nepoznala, kdy přecházím z jednoho rychlostního stupně na druhý. Trochu pomalejší rozjezd, pravda, ale říkala jsem si, že je to možná tím, že jsem auto prostě šetřila. Nedovolila jsem si moc dupnout, i když by mi to určitě odpustilo. Navíc řadicí páka, do které stačilo jen jemně ťuknout dopředu nebo dozadu, byla osazená sklem!

Spotřeba naprosto překvapivá. Když jsem ráno vyjížděla do Špindlerova Mlýna, svítil na displeji dojezd 860 kilometrů, když jsem večer přijela domů, číslo se snížilo na 810. Padesát kilometrů z Prahy do Krkonoš a zpátky? Ne, nežiju v jiném časoprostoru, tuhle skvělou minispotřebu způsobil mild hybrid. Hybridní motor, který kombinuje naftu a elektřinu a „baterky“ dobíjí cestou.

Přestože jsem alergická na všechny možné displeje, které je nutné pochopit a naučit se s nimi zacházet, s tím, který byl v autě, jsem problém neměla. Mluvil na mě česky, stejně jako navigace, a jako by mi četl myšlenky.

Chceš Radiožurnál? Tak si prostě jednoduše přelaď. Ťuk ťuk do velké obrazovky. Navíc všechno podstatné, co potřebujete momentálně pro jízdu, vidíte jako řidič před sebou na skle – promítá se tu rychlost, kterou jedete, i ta povolená, a pokud máte zapnutou navigaci, tak i ve zjednodušené verzi trasa, kterou chcete jet. 

Obrovskou výhodou pro mé věčně zmrzlé ruce byl vyhřívaný volant. A pro mou upovídanou náturu možnost jednoduše propojit telefon s handsfree a pro mé ucho přítomnost Spotify.

A kdybych chtěla svézt partu kamarádů nebo celou rodinu i s tetičkou, neměla bych s tímhle autem problém. Vejde se do něj sedm lidí. Ano, sedm, protože dvě sedačky jsou ukryté v kufru a jednoduše se zprovozní tak, aby sloužily. 

Takže už vím, co chci. Milovat muže bez ohledu na národnost, číst dobré knížky a jezdit Volvem XC90 se skleněnou řadicí pákou.

Volvo XC90 B5 AWD Inscription

Motor: Mild hybrid B5 AWD
Výkon:173 kW, 235 k
Zrychlení 0–100 km/h: 7,6 sekundy
Maximální rychlost: 180 km/h
Spotřeba: 5,7 / 100 km
Cena od: 1 694 900 korun
Cena testovaného modelu: 2 360 935 korun