Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Pohled na nebe za 123 milionů
Svoboda, elegance, rychlost. A hlavně ta rychlost. Nové Bugatti Mistral by totiž mělo jeho posádce umožnit jízdu bez střechy nad hlavou rychlostí přes 400 kilometrů za hodinu. Vděčí za to hlavně šestnáctiválcovému motoru přeplňovanému čtyřmi turbodmychadly s výkonem 1600 koní.
Hypersportovní auto, jehož se při ceně 123 milionů korun bez daně vyrobí jen 99 kusů, je podle Bugatti poslední, které bude pohánět legendární motor postavený pro Bugatti Veyron. Jeho nástupci už budou sázet na kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru. Ještě dál pak už dostane prostor jen elektromobilita.
Fakt, že poslední vůz s tímto motorem je roadster, není náhoda. Přes čtyřicet procent všech modelů Bugatti od vzniku značky totiž mělo otevřenou konstrukci.
Tím posledním bylo Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse, které drží i rychlostní rekord v jízdě bez střechy, když dosáhlo na rychlost necelých 409 kilometrů za hodinu. Cílem už teď vyprodaného Mistralu je tohle číslo překonat. Vzhledem k tomu, že je o 400 koní silnější, je to jen otázka času.
Ženevský autosalon míří do pouště
Byla tam zima a draho. Ale bylo to jen hodinu letu z Prahy, což byla snad jediná výhoda slavného ženevského autosalonu, kam se vždy v únoru stěhoval celý automobilový svět. Teď autoshow s víc než stoletou historií nejspíš definitivně končí. Její další ročník se přesouvá do katarského Dauhá.
Automobilky o monstrózní a finančně náročné akce ztrácejí zájem posledních přinejmenším pět let. Účelnější a levnější jim přišlo novinky představovat ve vlastní režii. Do hry navíc vstoupil covid-19, který konání švýcarského autosalonu s výhledem na zasněžené Alpy v roce 2020 zastavil pár dnů před tím, než se roztočily vstupní turnikety. A restart na domácí půdě od té doby nepřišel.
Organizátoři rozhodnutí uspořádat výstavu mimo její domovské město vysvětlují nekonkrétními ekonomickými, geopolitickými a pandemickými obavami. Řešením tak má být přesun do Dauhá, kde část nákladů přislíbila zafinancovat tamější turistická centrála, která si od nové akce slibuje přísun turistů do pouštní země.
Obří zájem o elektrický hippie bus
Tohle auto nikdo z nich ještě neřídil a jen pár jich ho vidělo na vlastní oči. Přesto se našlo deset tisíc těch, kteří už si ho koupili – elektromobil Volkswagen ID.Buzz. Nejde přitom o nic levného. V Česku se moderní verze slavného hippie auta s dojezdem přes 400 kilometrů prodává za víc než jeden a půl milionu korun. Užitková verze vyjde na 1,2 milionu bez daně.
Přibližně třetinu předběžných objednávek prodejci Volkswagenu nabrali v elektromobilitě zaslíbeném Norsku, na druhém místě je s dvěma a půl tisíci objednávek Německo a po zhruba tisícovce hlásí Belgie a Nizozemsko. Prodeje se přitom ještě nerozběhly na velkých trzích, jako je Francie nebo Velká Británie.
Silný předprodej automobilce vyřešil odbyt už pro dvě třetiny všech ID. Buzzů, které se letos dostanou do výroby. V příštím roce má kapacita závodu v Hannoveru stoupnout na šedesát tisíc, a v dalších letech dokonce na 130 tisíc aut.
Ferrari se dražila za stovky milionů
Slavný Monterey Car Week na kalifornském pobřeží v neděli skončil. Historií je tak i aukce RM Sotheby´s, v níž se dražily skoro dvě stovky výjimečných veteránů. Nejvíc peněz létalo kolem Ferrari 410 Sport Spider, za které nový majitel utratil 22 milionů dolarů, tedy více než 540 milionů korun. Výsledná cena tak nedosáhla na očekávanou sumu mezi 25 až 30 miliony dolarů. I tak jde ale o jeden z deseti nejdražších veteránů světa.
Velký rozruch vzbudila i formule 1 Ferrari F300, ve které v roce 1998 čtyři závody vyhrál Michael Schumacher. Ta se nakonec prodala za 6,2 milionu dolarů, tedy za víc než 150 milionů korun.
Za nečekaně vysokou částku se vydražilo také Porsche 911 upravené do podoby autíčka Sally z pixarovského animáku Auta. V rámci charitativní části aukce se prodalo v přepočtu za skoro 90 milionů korun.
Na aukci bylo netradičně i auto vyrobené v někdejším Československu. Do prodeje totiž šlo Aero 50 Dynamik s karoserií od Josefa Sodomky. Aukční kladívko v jeho případě zaznělo po vyřčení částky 346 tisíc dolarů, v korunách 8,5 milionu.
Nový král Pebble Beach Concours d’Elegance
Jsou dvě veteránské soutěže, které nemají ve světě konkurenci. Jednou z nich je jarní přehlídka Concorso d’Eleganza Villa d’Este, která se koná na břehu italského jezera Como. Druhou srpnová Pebble Beach Concours d’Elegance. A ta od včera zná svého vítěze.
Hlavní cenu za nejlepší auto si odvezli majitelé amerického luxusního vozu Duesenberg J Sports Torpedo z roku 1932 s karoserií od slavného francouzského karosáře Josepha Figoniho. Auto, které existuje v jediném exempláři, původně vzniklo pro cukrovarnického peruánského magnáta.
V 60. letech se však tenhle Duesenberg dostal do USA, čímž začala smutnější část jeho existence. Brzy totiž skončil rozebraný a nepojízdný. Teprve o desítky let později vypátral jeho současný majitel žijící na Floridě karoserii a podvozek a po tříleté renovaci původní komponenty opět spojil.
„Tento vzácný Duesenberg spojuje americkou sílu s evropským stylem,“ řekla o vítězovi soutěže její předsedkyně Sandra Buttonová.