Zákazníci ve Spojených státech utratili při slevové akci Black Friday na internetu rekordních 9,8 miliardy dolarů, to je v přepočtu zhruba 218 miliard korun. Meziročně je to o 7,5 procenta více, uvedla společnost Adobe Analytics.
Podle zpravodajského serveru CNBC je to další důkaz, že jsou spotřebitelé citliví na cenu a cíleně vyhledávají co nejlepší nabídky na internetu. Loni je omezovaly vyšší ceny benzinu a potravin. V Británii využilo tradiční předvánoční akci méně lidí než loni.
„V uplynulém roce jsme zaznamenali, že se objevil velmi strategický spotřebitel, který se opravdu snaží využít těchto dnů, aby mohl maximálně těžit ze slev,“ uvedl analytik Vivek Pandya ze společnosti Adobe Digital Insights.
Dodal, že v nárůstu útraty na Black Friday mohly hrát roli impulzivní nákupy, protože 5,3 miliardy dolarů, což je asi 118 miliard korun, z online prodejů pocházelo z nákupů prostřednictvím mobilních telefonů. Poznamenal, že tomu napomohli influenceři a reklama na sociálních sítích.
Podle průzkumu společnosti Adobe pocházelo devětasedmdesát milionů dolarů z tržeb od spotřebitelů, kteří se rozhodli pro flexibilní způsob platby „Kup hned, zaplať později“. To je o sedmačtyřicet procent více než loni.
Adobe uvádí, že nejprodávanějšími kategoriemi byla na Black Friday elektronika, jako jsou chytré hodinky a televizory, a také hračky a hry. Nářadí pro opravy v domácnosti se naopak prodávalo hůře. Největší zájem byl o nejvíce zlevněné výrobky, uvedl Pandya.
V Británii se počet nakupujících na Black Friday podle údajů společnosti MRI Software meziročně snížil o 1,6 procenta. Za celý týden, který končil Black Friday, se pak návštěvnost oproti předchozímu týdnu zvýšila o 7,9 procenta a meziročně o dvě procenta.
Podle agentury Reuters se slevová akce jevila letos ve srovnání s předchozími lety celkově slabší po celém světě.