Včera začal v Praze třetí ročník projektu Krásná práce, který vzdává hold tradici a designu. I tentokrát si klade za cíl představit široké veřejnosti tradiční lidová řemesla a produkty vyrobené českými řemeslníky. A ani tentokrát se nebojí je kombinovat s moderním designérským přístupem.

Nápad pořádat výstavy s tématem řemesel vznikl náhodou před pěti lety. „Krásná práce vznikla jako nadšenecký projekt. Zpočátku jsme jen vyhledávali rukodělné předměty, které mají vysokou estetickou kvalitu, pořizovali si je do svých domácností a kombinovali je se současným uměním a designem,“ vzpomíná autorka projektu Klára Hegerová.

„Protože jsme v týmu všichni vystudovali výtvarné obory, viděli jsme řemeslné výrobky jako bytové a oděvní doplňky, které by mohly dobře fungovat v současném interiéru. Proto jsme se rozhodli představit lidové umění moderním způsobem a před třemi lety jsme uspořádali v Praze první přehlídku Krásná práce,“ doplňuje spoluzakladatelka projektu.

Návštěvníci výstavy se můžou těšit na designové výrobky spojující tradici s inovací. „Oslovili jsme významné české designéry, kteří vytvořili pro řemeslníky návrhy nových výrobků,“ říká Hegerová. Na letošní speciální kolekci s názvem Krásná spolupráce se podíleli mistři lidových řemesel spolu s předními českými designéry a návrháři Liběnou Rochovou, Jiřím Pelclem, Hanou Zárubovou a studiem Vrtiška & Žák.

I přes zvučná jména moderního designu chce ale Krásná práce klást důraz především na řemeslo. Nezapomíná přitom poukázat na dlouhotrvající trend úpadku řemesel i zájmu o ně.

„Na mistrovské úrovni se lidovým technikám věnují jeden až dva lidé v republice. Obsáhnout je bývá složité a pracné. Ve většině případů se mistři tradičních řemesel snaží své znalosti a dovednosti předat a vyučit svého následovníka, ale ti se často potom rozhodnou třeba pro práci v kanceláři nebo v supermarketu.“

I proto se letošní ročník Krásné práce zaměřil na předání staré řemeslné znalosti mladé generaci. Do projektu tak jeho autoři zapojili nejen přední designéry, ale i studenty vysokých uměleckých škol.

„Obrovskou radost mám z toho, že většinu artefaktů, které lze letos na přehlídce vidět, vyrobili mladí designéři sami. Nesledovali pasivně, jak řemeslník jejich návrh vyrábí, ale naučili se soustružit dřevo nebo tepat mosaz. Úroveň zpracování je navíc mimořádná,“ říká o vlastnoručních výrobcích studentů čtyř partnerských univerzit z celé České republiky Klára Hegerová.

Přehlídka bude probíhat do 26. listopadu v pražské Galerii 1 a její součástí jsou workshopy, komentované prohlídky a obchod s rukodělnými výrobky.