„Black Adame, měli bychom si promluvit.“ Tahle jediná věta otřásla na konci října celým světem populární kultury.

Větu pronesl herec Henry Cavill v potitulkové scéně podzimního blockbusteru Black Adam, když se tu naprosto nečekaně objevil v roli Supermana. A naznačil tím, že ho nadšení diváci v téhle roli konečně uvidí v pořádném filmu.

Věc se má tak, že britský herec Henry Cavill se jako Superman objevil na filmovém plátně naposledy v roce 2017 ve snímku Liga spravedlnosti, nepočítáme-li režisérskou verzi stejného filmu z roku 2021, a od té chvíle už nikdo nedoufal, že ho jako Supermana ještě někdy uvidí.

Přitom si jeho návrat přáli mnozí – Cavill totiž dosáhl netradičního statusu herce, kterého v roli Supermana všichni milují nehledě na to, že se na samotné filmy, v nichž Supermana hrál, dívají spíše skrz prsty.

Cavillův první supermanský film Muž z oceli byl ještě kasovní trhák, který se s globálními tržbami 668 milionů dolarů stal nejúspěšnějším snímkem o Supermanovi v historii, nebo druhým, pokud započítáme inflaci. S hodnocením už to ale tak žhavé nebylo – recenzní agregátor Rotten Tomatoes mu napočítal hodnocení 75 procent od publika a nanicovatých 56 procent od kritiků.

Další Supermanovo zjevení dopadlo ještě o poznání hůř. Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti sice díky špičkovému marketingu při premiéře lámal rekordy návštěvnosti, ale už ve druhém týdnu, když lidé ten výtvor skutečně viděli, zaznamenal nevídaný 81,2procentní propad v návštěvnosti. Publikum ho na Rotten Tomatoes ještě podrželo na 63 procentech, ale kritika mu jich naservírovala zoufalých 29.

Třetím a posledním hřebíkem do Supermanovy rakve se stala už zmíněná Liga spravedlnosti, která při svém uvedení studiu Warner Bros. rovnou prodělala 60 milionů dolarů a na smetiště filmové historie vstoupila jako propadák. Co na to ti, kdo ji zhlédli? 68 procent od publika, 39 od kritiků.

Tohle všechno je důležité sledovat ve dvou kontextech. Tím prvním je, že neveselá bilance těchto superhrdinských filmů jen kopírovala více či méně rozpačitá přijetí, jichž se dostávalo většině ostatních snímků ze stáje DC Comics.

Zatímco Marvel stále kraloval se svou avengerskou ságou, směřující k velkolepému finále ve snímcích Avengers: Infinity War a Avengers: Endageme, který se stal historicky druhým nejvýdělečnějším filmem všech dob po Avatarovi, hrdinům DC se na stříbrném plátně až na čestné výjimky nijak zvlášť nedařilo.

Druhým kontextem pak je, že jestli se na něco pěla chvála i u těch nejúděsněji přijatých DC snímků, pak to byl právě Henry Cavill v roli Supermana. Ten se ovšem od té doby stačil úspěšně vyprofilovat jako Geralt z Rivie v Zaklínačovi na Netflixu a nic nenasvědčovalo tomu, že by se měl jako Superman ještě někdy vrátit.

Jenže pak se stalo něco, co s jeho Supermanem na první pohled nesouviselo. V letošním dubnu byla dokončena fúze společností WarnerMedia a Discovery, čímž vznikla mediální společnost Warner Bros. Discovery s portfoliem, v němž nechybělo HBO Max, Discovery Channel, CNN ani Warner Bros. Entertainment se všemi superhrdinskými snímky z vesmíru DC Comics.

Mediální matador a nesmlouvavý budgetový sekerník David Zaslav, který měl operaci pod palcem v roli CEO nově vzniklé společnosti, neztrácel čas a okamžitě se pustil do revize toho, kde subjektům konglomerátu utíkají peníze. S čímž mimochodem ještě neskončil – aktuální zpráva o tom, že z HBO mizí jeho někdejší vlajková loď Westworld, je důsledkem stejných škrtů, které na začátku Zaslavova působení stornovaly premiéru v podstatě hotového snímku Batgirl.

Zaslav už nechtěl vidět další superhrdinský propadák uvedený logem Warner Bros., pročež nejenže vymazal z existence Batgirl, ale pustil se také do kompletní reorganizace oddělení, které mělo snímky se Supermanem, Batmanem a zbývající skvadrou z komiksů DC na starost.

Novými šéfy vývoje nových projektů se z toho popudu stala úderná dvojka James Gunn (režisér Strážců galaxie) a producent Peter Safran (s Jamesem Gunnem spolupracoval už na jeho veselé sérii PG Porn či Peacemakerovi), z níž se stali co-CEOs DC Studios, zodpovídající se přímo Zaslavovi.

Z hlediska konkurenčního boje s Marvel Studios nemohla tato revitalizace přijít v lepší chvíli – návštěvnost i kritické přijetí posledních snímků s marvelovskými hrdiny dnes prokazuje, že po ukončení ságy s Avengery se Marvelu nedaří najít nový směr a jeho produkce postrádá tah na branku, jaký měla před lety s Iron Manem a dalšími hrdiny, kteří jsou nyní mrtví nebo v důchodu.

Takže když v potitulkové scéně Black Adama šokoval diváky opět v kostýmu Supermana Henry Cavill, byla to velká věc, ohlašující, že se blýská na časy. Velké očekávání ještě umocnil fakt, že Cavill oznámil, že se po třetí sezoně rozloučí s rolí Zaklínače, a dal najevo, že se jako Superman vrátí.

Jenže – poslední zprávou je, že se to nakonec nestane. „Právě jsem měl schůzku s Jamesem Gunnem a Peterem Safranem a mám pro vás špatnou zprávu. Nakonec se jako Superman už nevrátím,“ sdělil Cavill aktuálně svým fanouškům na Instagramu.

Dobrou zprávou na té špatné je nicméně to, že výsledek jednání proběhl ve vzájemném pochopení a vyplývá z něj něco, co sice není dobré pro Cavillův návrat v roli Supermana, jenž naznačil, že se objeví někde jinde, ale mohlo by to být velice dobré pro budoucnost DC superhrdinů na stříbrném plátně.

Gunn a Safron totiž na to konto poodhalili něco ze svých plánů, které počítají se startovacím snímkem o novém, mladším Supermanovi. Což podle všeho znamená, že restartují celé filmové DC univerzum.

Pokud se jim podaří dát mu podobnou hybnost, jaké před lety docílil šéf Marvel Studios Kevin Feige s filmy o Avengerech, mohli by mít šanci v tomhle kole na Marvel konečně dotáhnout.

I bez starého Supermana.