Grammy ovládly ženy! Tak zní od pondělního rána titulky po celém světě. Už nominace na letošní, šestašedesátý ročník hudebních cen naznačovaly, že bude patřit hudebnicím, převažujícím v drtivé většině kategorií.

Není tedy divu, že i slavnostní ceremoniál, pořádaný v noci na pondělí 5. února našeho času v losangeleské Crypto.com Areně, ženy jednoznačně ovládly. Naprostou vítězkou večera se dle očekávání stala Taylor Swift: nejzářivější hvězda současné popkultury získala díky své desce Midnights už čtvrtou Grammy za album roku.

Čtyřiatřicetileté hvězdě se to podařilo jako první v dějinách nejprestižnějších hudebních cen světa. V nejsledovanější kategorii už dříve vyhrála třikrát, tak jako před ní jenom Frank Sinatra, Stevie Wonder a Paul Simon. Nyní je všechny předstihla.

Zkušená popstar a schopná hudební podnikatelka využila svůj triumf nejen k poděkování, ale i ke zručnému marketingu. Přímo z pódia divákům oznámila, že v dubnu vydá novou desku The Tortured Poets Department, načež ze zákulisí zveřejnila její obal i na svých sociálních sítích.

Předchozí deska Midnights je obchodně veleúspěšná, nicméně kritika ještě před nedělním ceremoniálem upozorňovala, že Swift v minulosti nahrála i lepší alba – a že favoritem v hlavní kategorii můžou být letos i jiné počiny.

Američtí hudební akademici a akademičky nakonec triumfem Taylor Swift právě v hlavní kategorii ocenili její celoroční úspěchy a stvrdili její pozici jakožto císařovny současného popu. Už loni ji časopis Time vyhlásil osobností roku a její turné The Eras Tour záhy překročilo miliardu dolarů na tržbách.

Stalo se tak komerčně nejúspěšnější koncertní šňůrou všech dob, přičemž Taylor překonala všechny dosavadní rekordy spojené se sériemi koncertů jak v absolutních číslech, tak při započtení inflace. Během šedesáti vystoupení v rozmezí osmi měsíců utržila více než Elton John v rámci pětileté rozlučkové série Farewell Yellow Brick Road, Ed Sheeran v letech 2017 až 2019 nebo U2 na své 360° Tour z let 2009 až 2011.

I v dalších kategoriích na letošních Grammy vládly ženy. A tématem byl feminismus, emancipace nebo děkování matkám samoživitelkám, vychovávajícím také mnohé z dnešních megahvězd.

Billie Eilish si odnáší cenu pro píseň roku, kterou se stala klavírní balada What Was I Made For? z ceněného soundtracku ke globálně úspěšnému filmu Barbie. Miley Cyrus zase s emancipačním retro songem Flowers obdržela sošku pro nahrávku roku.

I její úspěch na Grammy byl do jisté míry překvapením – někdejší dětská hvězda kabelové televize Disney Channel a dcera producenta Billyho Raye Cyruse, která na popové scéně díky brzkému startu hudební kariéry působí už přes dvacet let, si v neděli v Los Angeles odnesla svou vůbec první Grammy. Druhou přidala za nejlepší popový sólový výkon rovněž díky Flowers.

Objevem roku se stala čtyřiatřicetiletá R&B a popová zpěvačka Victoria Monét, která na sebe loni upozornila singlem On My Mama.

Při přebírání sošky neskrývala dojetí a poděkovala své svobodné matce, která ji vychovala v nelehkých podmínkách, stejně jako všem, kdo mají vizi a jdou si za ní.

„Chtěla bych vzkázat každému, kdo má sen, ať si ze mě vezme příklad,“ prohlásila zpěvačka, která se v roce 2009 přestěhovala do centra showbyznysu Los Angeles a na zisku Grammy cíleně pracovala následujících patnáct let, kdy také psala hity pro druhé – například pro další mimořádně úspěšnou popovou zpěvačku a miláčka náctiletého publika Arianu Grande.

V ostatních kategoriích uspěly country písničkářka Lainey Wilson nebo kolumbijská popová hvězda Karol G, v žánrových kategoriích se radovalo mimo jiné originální dívčí trio boygenius, tvořené Phoebe Bridgers, Lucy Dacus a Julien Baker. Muzikantky, které ve své tvorbě osobitě oživují klasický zvuk kalifornského rocku sedmdesátých let, si v noci na pondělí odnesly sošky pro nejlepší alternativní album, nejlepší rockovou píseň a nejlepší rockový výkon.

V průběhu galavečera naživo zazpívaly například zpěvačky SZA, Billie Eilish, Dua Lipa, Olivia Rodrigo, Tracy Chapman nebo osmdesátiletá Joni Mitchell. Ta se na pódia vrátila po vážných zdravotních potížích a více než dvou desítkách let.

Na Grammy zazpívala jednu ze svých nejznámějších písní Both Sides Now vsedě, zatímco se opírala o hůl. Doprovodily ji zpěvačky Brandi Carlile s Allison Russell, kytarista Blake Mills nebo multiinstrumentalista Jacob Collier. Také Joni Mitchell byla v neděli v noci v Los Angeles vítězkou – v dřívější části večera si odnesla Grammy za nahrávku svého comebackového vystoupení z newportského festivalu v roce 2022.

Silný ženský moment mělo i samotné finále cen Grammy. Poslední sošku pro album roku totiž Taylor Swift předávala kanadská zpěvačka Céline Dion, která nedávno zrušila své světové turné včetně plánovaného koncertu v Praze kvůli vzácné a neléčitelné neurologické chorobě. „Jsem šťastná, že tu mohu být, a to myslím opravdu vážně,“ prohlásila, oblečená v karamelovém kabátě, a šlo o jeden z nejdojemnějších momentů večera.

80 %

velkých kontraktů s gramofirmami drží muži.

Letošní Grammy jako by záměrně ukázaly na ženy. Jejich mnohem významnější zastoupení než kdy dříve mohou mít na svědomí i organizační změny na straně pořadatele – vítěze opět vybírali akademici a akademičky sdružení v Národní akademii hudebního umění a věd USA, která do svých řad v posledních letech záměrně nabírala více žen a osob jiné než bílé barvy pleti.

Muži nicméně v Akademii nadále drtivě převažují. A stačí pohled na pár čísel a statistik, aby bylo zjevné, že i celý globální hudební průmysl má k rovnosti mezi pohlavími pořád daleko. Podle dostupných dat jsou v největších nahrávacích společnostech umělkyně zastoupeny jen dvaceti procenty, zatímco osmdesát procent velkých kontraktů s gramofirmami drží muži.

Forbes Woman podzim 2023
Vydání Forbesu Forbes Woman podzim 2023

Zajímavý moment vnesl na letošní Grammy i poněkud trapný výstup jinak veleúspěšného hudebního tvůrce, producenta a rapera Jay-Zeho. Manžel Beyoncé, doprovázený jejich nejstarší dcerou Blue Ivy, upozornil poněkud kousavě na skutečnost, že jeho žena vlastní nejvíce cen Grammy na světě – má doma dvaatřicet sošek. V hlavních kategoriích nicméně uspěla málokdy.

Z šestnácti nominací, které Beyoncé v minulosti obdržela v hlavních kategoriích Album roku a Píseň roku, získala Grammy jen v roce 2010, kdy triumfoval její hit Single Ladies (Put a Ring On It). Grammy za desku roku nevyhrála nikdy.

„Nechci nikoho ztrapnit, ale (má žena) má víc cen Grammy než kdokoli jiný, živý i mrtvý – a nikdy nevyhrála album roku. Vždycky to bude samozřejmě subjektivní, je to hudba, ale metriky zjevně nefungují. Přemýšlejte o tom,“ konstatoval Jay-Z, jehož projev byl okamžitě zařazen mezi nejtrapnější momenty večera, zejména v rubrice lidově zvané „kyselé hrozny“.

Když se však nad jeho slovy člověk zamyslí a oprostí se od posměšků a předsudků, něco na tom, co Jay-Z uvedl, přece jenom je. Ženy možná vyhrávají. Ale jen tehdy, když o tom muži rozhodnou.