Dlouhé fronty před butiky tradičních značek v Paříži, Miláně či v Londýně. Obrovské nákupní tašky plné šatů, bot, kabelek a dalších doplňků, které hlásají status. Čínští klienti luxusní módy patřili k těm nejoddanějším, ale nyní se jejich nákupní preference mění.

Důvod? Laoqianfeng. To slovo znamená v mandarínštině něco, co bychom popsali jako „quiet luxury“. Tedy šatník, který na první pohled působí až minimalisticky, ale závratné částky na cenovkách prozrazují materiály a střihy.

Podle Financial Times musí zákazníci italské značky Loro Piana v pekingském butiku mít „pečlivě vybudované vztahy“ se zdejšími zaměstnanci, aby se vůbec mohli dostat na pořadník na kabelku Extra Pocket L19 Pouch.

Připomíná to trochu situaci okolo ikonických modelů kabelky Birkin a Kelly u Hermés, ale model u Loro Piana pořídíte už za padesát tisíc korun. Je to ale nezbytná záležitost, abyste upoutali pozornost na sociální síti Xiaohongshu, jakousi čínskou obdobu Instagramu.

Influenceři sem nahrávají videa o tom, jak dodat noblesu šatníku. Tento obsah má padesát tři milionů zhlédnutí. Je to velká změna v čínské kultuře, kde je populární rčení, že každý, kdo chce být bohatý, by tak měl také vypadat.

Módní domy jako Gucci nebo Louis Vuitton z této změny radost mít nebudou, nebo se budou muset přizpůsobit ve svých designech.

A to i přesto, že od pandemie příliv čínských turistů do Evropy zdaleka nedosáhl původních čísel. Zároveň ale studie nákupního chování společnosti HSBC ukazuje, že kupní síla je stejná. V praxi to znamená, že z Číny na starý kontinent putuje velmi bonitní klientela, která luxusní módu kupuje pravidelně.

Chanel a Dior také v Číně otevřely butiky, kam se dostanete pouze na speciální pozvání. Tímto přístupem chtějí nalákat ty, kdo vyžadují na svých nákupech soukromí. Také britský luxusní obchodní dům Harrod’s otevře v Šanghaji speciální klub, jehož členem se stanete po zaplacení ročního poplatku ve výši zhruba 400 tisíc korun.

Tao Liang, populární blogger, který si říká Mr. Bag, stanovil momentálně nejžádanější modely kabelek v Číně. Kromě zmíněného modelu od Loro Piana, je to také Margaux Tote od americké značky The Row.

Je to také proto, že i když tato kabelka nemá žádná loga, její design je natolik charakteristický, aby zákazníci doufali, že okolí pozná, jaký druh doplňku vlastní.

Co ale dělají ti, kteří potřebný kapitál pro luxusní zboží nemají? V minulosti by cesta vedla k padělkům, dnes ale střídmé modely ve stylu „quiet luxury“ Číňané nakupují čím dál častěji na Uniqlo.