Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje.

Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Německá rychlost

Foto EPA-EFE/Hannibal Hanschke / POOL

Jako reklama na německé hospodářství, tak podle německých médií působil spolkový kancléř Olaf Scholz při svém projevu na Světovém ekonomickém fóru v Davosu.

Ve svém projevu sice přislíbil neomezenou podporu a další dodávky zbraní pro Ukrajinu, háklivého a každým dnem naléhavějšího tématu dodávek tanků Leopard se ale nedotkl.

Ve svém projevu se věnoval hlavně ekonomice budoucnosti a přerodu energetiky směrem k obnovitelným zdrojům energie. Evropa má být podle Scholze v roce 2050 prvním kontinentem s nulovými emisemi.

Podle německých komentátorů se od Scholze v Davosu očekávalo hodně, ve výsledku ale sršel sebechválou německých úspěchů, ať už například výstavbou nových terminálů na zkapalněný plyn, větrných elektráren, nebo třeba plných zásobnících plynu.

Přišel i s novým termínem „německá rychlost“ a vyzval posluchače k investování v Německu. Jak píší kritici kancléřova projevu, na propagaci vlastní země není nic špatného, jen vzhledem ke krizím, kterým západní svět nyní čelí, se od nejvyššího představitele německé politiky čekalo víc

Lufthansa chce Itálii

Německá letecká společnost Lufthansa chce pod svá křídla vzít italskou aerolinku ITA Airways, nástupce společnosti Alitalia.

Nyní se Lufthansa uchází o čtyřicet procent akcií, za které podle odhadů nabízí 300 milionů eur. Součástí dohody mají být ale i opce na pozdější odkup zbývajícího podílu.

Lufthansa je nyní jediným zájemcem o vstup do ITA Airways, společnosti, která má zhruba čtyři tisíce zaměstnanců, téměř sedmdesát letadel a pětinový podíl na italském trhu.

Pro Lufthansu dává nabídka velký smysl, Itálie je pro ni totiž hned po USA nejdůležitějším zahraničním trhem. O nabídce bude nyní jednat italská vláda, která kvůli krizi italskou aerolinku znárodnila. Finální dohoda by měla být jasná během několika měsíců.

Jisté je, že pokud Itálie nabídku přijme, budou se muset manažeři v Lufthanse pustit rychle do práce. ITA loni vykázala ztrátu téměř půl miliardy eur, letos by se měl výsledek sice zlepšit, ale pořád bude hluboko v minusu téměř 250 milionů eur.

Cestu z krize vidí v Lufthanse například v posílení nákladní dopravy. Ve hře je i možný návrat k názvu Alitalia.

Chtěli jste Teslu? Máte ji mít

Foto Getty

Ještě nefunguje ani rok a už se na ni valí kritika jak od zaměstnanců, tak i politiků, kteří původně továrnu automobilky Tesla u Berlína vítali s otevřenou náručí.

Teď ale přibývá stížností na pracovní podmínky, přetížení zaměstnanců, náročný systém směn, přesčasy, nízké mzdy a hlavně neexistenci kolektivní smlouvy. Tesla je přitom jedinou automobilkou v Německu, která takovou smlouvu se zaměstnanci neuzavřela.

Zaměstnanci jsou podle odborů IG Metall s prací nespokojení a přední vládní politici vyzvali společnost, aby podmínky zlepšila.

Stále se jí nedaří obsadit všechny pracovní pozice. Zatím zaměstnává zhruba sedm tisíc lidí, pět tisíc lidí ji ještě do původně plánovaného počtu chybí. Navíc zkušení lidé odcházejí a nové se i kvůli zhoršující se pověsti Tesly nedaří získat.

Automobilka se snaží bodovat alespoň u případných zákazníků a oznámila, že v Německu sníží ceny Modelu 3 a Y téměř o pětinu.

Závislost roste

Německá ekonomika je čím dál závislejší na Číně. Ačkoli se v posledních měsících rozjela u našich západních sousedů debata, jak omezit závislost na Číně, data ukazují, že trend jde zatím opačným směrem.

Zahraniční obchod mezi Německem a Čínou, která je jeho největším obchodním partnerem, se dostává z rovnováhy. Zatímco vývoz z Německa totiž klesl, hodnota dováženého zboží naopak loni stoupla o víc než třetinu. Vyplývá to ze studie agentury Germany Trade and Invest. 

Vlaky pro Indii

Siemens získal obří zakázku za tři miliardy eur. Indické státní dráhy Indian Railways si totiž u německého koncernu objednaly 1200 elektrických lokomotiv. Jde tak o vůbec největší jednorázovou zakázku na lokomotivy, kterou Siemens kdy ve své víc než stoleté historii získal.

Vyrobí je ve svém závodu v Indii a dodá je během příštích jedenácti let. V Siemensu věří, že díky téhle zakázce společnost posílí svoje působení v Asii.

Právě Indie patří mezi nejslibnější trhy světa pro dodavatele železniční techniky. Tamní železniční síť, do které Indie v poslední době masivně investuje, se řadí se sedmdesáti tisíci kilometry mezi nejdelší na světě.

Revoluce v obchodě

Němci milují placení hotovostí a naopak platby kartou nebo třeba mobilem často vnímají s mírným podezřením.

Jako revoluce na tamním trhu tak zní novinka z obchodního řetězce Gravis, který definitivně přestal přijímat ve svých čtyřiceti pobočkách v Německu mince a bankovky. Od začátku tohoto týdne se tady dá platit už jen bezhotovostně.