Valentýn s většinou dalších komerčních svátků je věnován dvojicím nebo rodinám. Nicméně doba se mění a stále více lidí preferuje žít single. Zhruba třetina osob funguje sama za sebe a ve světě je trend podobný. Jak na singles reaguje byznys a kterých odvětví se to týká nejvíce?

Poslední data sčítání lidu z roku 2021 ukazují, že téměř dva miliony Čechů a Češek žijí samy a čtyřicet procent domácností je jednočlenných. Trend za posledních dvacet let výrazně posílil – ještě v roce 2001 bylo u nás single 1,3 milionu lidí, o deset let později o sto tisíc víc a v roce 2021 se počet singles vyšplhal na 1,9 milionu.

Samozřejmě zdaleka ne všichni jsou single dobrovolně. Nejčastěji žijí sami ovdovělí senioři a seniorky a přibývá také rozvedených lidí silné generace Husákových dětí, kteří zůstávají single. Další výraznou skupinu ale tvoří právě singles z vlastního rozhodnutí.

„Jak ze zahraničních dat, tak podle průzkumů z Česka víme, že bez partnera nebo partnerky žije zhruba třetina populace. Zaměřují se pak více na osobní rozvoj a kariéru, což koreluje také s jejich příjmy,“ doplňuje socioložka a zakladatelka Institutu Moderní láska Markéta Šetinová.

Singles tak tvoří významnou specifickou kupní sílu – a například v Asii už to dobře vědí. Nejvýraznějším příkladem je v regionu oblíbený Singles’ Day, který začal jako neoficiální oslava čínských studentů. Z recese uspořádali „Antivalentýn“ 11. listopadu, přičemž čtyři jedničky v datu symbolizují právě singles.

Prodeje během Singles’ Day zastiňují i Black Friday.

Ekonomického potenciálu singles si všimla čínská společnost Alibaba, pod kterou patří například online tržiště AliExpress, a tento den přetvořila na globální komerční svátek, jehož prodeje podle některých odhadů přesahují Black Friday a Amazon Prime Day dohromady. 

Jak na trend reaguje český byznys? Stále rostoucí dvoumilionová skupina single spoluobčanů postupně mění pravidla hry a trh se jim začíná přizpůsobovat, což můžeme nejvýrazněji pozorovat na poli bydlení a realit.

Jednočlenná domácnost je sice ekonomicky nejméně výhodná, pohodlí a svobodu přesto volí stále více lidí. Nejvíce pochopitelně v „bohaté“ Praze, ale překvapivě v těsném závěsu s nejchudším Karlovarským krajem.

Do realitního trhu se nárůst single domácností promítá primárně v nové rezidenční výstavbě. „Počet jednočlenných domácností je také navázán na dostupnost bydlení a schopnost finančně se osamostatnit. Lidé žijící single byli tlačeni k úsporám, a proto také vznikla poptávka po menších bytech,“ vysvětluje Pavel Kliment, partner KPMG odpovědný za reality a stavebnictví.

Obecně roste trend garsonek a malých bytů, a to převážně v Praze. „Byty se za patnáct let zmenšily zhruba o dvacet procent. Před deseti lety měl byt v novostavbě o dispozici 1+kk průměrnou velikost třicet osm metrů čtverečních, dnes jsme na třiceti dvou metrech,“ doplňuje.

Začínají se objevovat i takzvané mikrobyty, které jsou trendem v přelidněných městech po celém světě. A změny můžeme pozorovat také v pronájmech, kde se očekává více pronajímatelů, kteří budou s nájemníky uzavírat smlouvy na čím dál kratší dobu. Některé developerské společnosti pak zvažují, že nebudou byty prodávat, ale pronajímat. 

V cestovním ruchu také obecně roste zájem o sólo cestování. „Trend se nejvíce projevuje na poptávce po specifických zájezdech. V současné době jsou populární například ájurvédské pobyty nebo polární plavby,“ nastiňuje Veronika Robin, produktová manažerka Exclusive Tours. 

„Osobně mám zkušenost s plavbou k Antarktidě, kde bylo odhadem čtyřicet procent single cestujících. Na lodi měli připravené celé patro kabin, ale samozřejmě to ještě neznamená, že by šlo jen o lidi žijící single – často na sólové dovolené vyrážejí lidé bez partnerů kvůli rozdílným preferencím nebo časovým možnostem,“ doplňuje.

V nakupování zážitků se trend singles zatím výrazněji neprojevil, alespoň ne podle aktuálních čísel portálu Slevomat. „Před covidem byl počet prodaných zážitků pro dva a pro jednoho prakticky stejný,“ konstatuje ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.

„Poslední dva roky naopak pozorujeme, že se počet prodaných zážitků pro dva zvyšuje. Na jeden prodaný zážitek pro dva letos připadá 0,72 zážitku pro jednoho. Můžeme tak říci, že Češi a Češky nyní zážitky raději sdílejí,“ uzavírá.