Byznys je jeho vášeň. Ondřej Filgas sice nedávno oslavil teprve šestnácté narozeniny, ale už dva roky pracuje na projektu Rare Places, v rámci kterého mapuje originální stavby na území Česka a Slovenska.  

Podnikavý byl odmalička. V deseti letech si založil YouTube kanál a na bratrově iPadu se učil stříhat videa, ve třinácti zkoušel šít a prodávat obaly na notebooky z juty. Už tehdy snil o vlastním byznysu, a tak hltal inspirativní videa o řízení firem, učil se základy marketingu a snažil se proniknout do tajů kryptoměn.  

Ve čtrnácti založil projekt Lochna – moravským nářečím se tak označuje díra. „Chtěl jsem točit videa o podnikatelích ze Zlínského kraje, kteří udělali takzvaně díru do světa. Nakonec jsme natočili asi tři videa, ale díky nim jsem se dostal na zajímavá místa, jako je třeba Památník Tomáše Bati ve Zlíně, a uvědomil jsem si, že by je mělo vidět víc lidí,“ vypráví Ondřej.

Jeho strýc je Jiří Jánošík, majitel stejnojmenné firmy na výrobu oken a dveří. I on přispěl k tomu, že se Ondřej o architekturu a esteticky zajímavé realizace začal zajímat. „Pomalu se mi začala v hlavě tvořit představa Rare Towns – to nejvzácnější z měst.“ 

V lednu 2020 založil web a sociální sítě a každý den ráno, než začala škola, přidal jeden post. „Asi dva měsíce potom mi začal pomáhat bratranec Kuba Jánošík. Změnili jsme název na Rare Places, ucelili filozofii a do loga přidali křížek, kterým si piráti na mapách označovali poklad. Později se k nám připojil kamarád Šimon Švirák, který má na starosti texty,“ popisuje student ekonomiky. Do projektu tehdy vložil Ondřej pouze pár tisíc, které si vydělal na brigádách.  

Nejcennější byl ale na začátku čas, kterého měl díky covidu dostatek, a mohl se projektu věnovat naplno. Navíc objevil díru na trhu – Češi lačnící po tipech na výlety byli nadšení a sledovanost webu den za dnem rostla. Dnes jej navštíví až pět set uživatelů denně, na Instagramu má projekt skoro devět tisíc followerů.  

Rare Places vidí zakladatel jako průvodce po nevšední architektuře, jejímiž autory jsou přední architekti a designéři. I když všechna místa zatím navštívit nestihl, s výběrem si dává záležet.

„Díváme se hlavně na kvalitu architektury, zajímá nás příběh, který za místem stojí, přístupnost, vizuál a design. Snažíme se dostat kvalitní architekturu mezi obyčejné lidi, kteří si nekoupí odborný časopis, ale chtějí se o zajímavých místech dozvědět a vyrazit je prozkoumat,“ vysvětluje Ondřej Filgas. Online katalog nyní čítá 130 míst v Česku a na Slovensku.  

Ondřej si ale uvědomuje, že v poslední době už neplatí rčení, že obrázek řekne více než tisíc slov, a tak jde v letošním roce spíše naproti idee „video řekne víc než tisíc obrázků“. Během letošního roku má proto v plánu expandovat na YouTube a TikTok. 

„Na první platformu připravujeme sérii videí, která budou vzdávat hold místům a architektům, za nimiž stojí zajímavý příběh. Jsou adresována hlavně lidem, kteří si architekturu spojují s cestováním a trávením volného času,“ doplňuje.

Ke spolupráci trio kolegů oslovilo Petra Poláka ze studia Petrohrad a tvorbu videa budou architektům a firmám nabízet ve dvou verzích. Buď v minutové stopáži bez hlasového projevu, anebo dokumentární video se stopáží až osm minut.  

Ani TikTok s architekturou nezůstává pozadu, naopak se z takového obsahu pomalu stává nový trend. Možná je to i jediný způsob, jak zajímavé stavby přiblížit i generaci Z, která tvoří šedesát procent uživatelů TikToku. 

Pod hashtagem #architecture tady už najdete miliardu videí, a můžete se tak podívat na historii budov nebo příběhy jejich autorů. Sledujte třeba profil @rionwillard, který vás vezme do nejslavnějších budov světa. „Věřím, že i několikavteřinová videa mohou mít skvělý dosah a zaujmout uživatele této sociální sítě,“ říká Ondřej. 

O požitek z architektury se ale nemusejí bát ani milovníci papíru. Ondřej se svým týmem pracuje i na knižní publikaci. Design má na starosti Marek Nedělka, který je držitelem ocenění Red Dot 2020 v kategorii Best of the Best za korporátní identitu mmcité+. Jeden zajímavý (ale zatím tajný) projekt chystá Rare Places i s Ladislavem Ziburou. 

A co finanční stránka celé záležitosti? I když mladý student projekt nezakládal s primárním cílem vydělat, teď už finance na další tvorbu potřebuje. Na webu Rare Places mohou partnerské firmy získat místo v patičce na každé stránce za určitý poplatek. Ondřej se svým týmem se vždy snaží firmám nabídnout individuální podmínky tak, aby to oběma stranám co nejvíce vyhovovalo.

„Teď třeba jednáme o nafocení produktů na jednom z míst z naší mapy a rozjíždíme videopropagaci. Všechno, co vyděláme, zase investujeme zpátky. Díky tomu, že mám ještě zázemí u rodičů, si to můžu dovolit,“ uzavírá.