Pokoj Galileo, Debussy či salon Lili Boulanger. Všechny v nové interiérové úpravě od přední francouzské designérky Indie Mahdavi, všechny v legendární Ville Medici ze 16. století uprostřed Říma. Projekt redefinování prostor dokazuje, že moderní design a výrazné barvy nemusí historickému a památkově chráněnému prostředí vůbec uškodit, ba naopak.

Italská legendární vila a francouzská designérka. Proč se neobrátili na nějakého Itala, ti také oplývají excentrickým rukopisem, říkáte si možná. Odpověď je jednoduchá.

Villa Medici, kterou nechal stavebně dokončit Ferdinando I. de’ Medici podle návrhů Bartolomea Ammanatiho v roce 1576, je totiž nyní majetkem francouzského státu – od roku 1803 v ní sídlí Francouzská akademie v Římě. Nechal ji tam přestěhovat samotný Napoleon Bonaparte.

Designérka India Mahdavi

Doufal, že zachová pro mladé francouzské umělce příležitost vidět a kopírovat mistrovská díla starověku a renesance. V šedesátých letech minulého století proběhly pod vedením umělce Balthuse rozsáhlé restaurátorské práce, palác i zahrady obohatil moderní mobiliář. Tam, kde historická výzdoba zmizela, Balthus navrhl osobní alternativy.

Vynalezl dekor, který byl poctou minulosti a zároveň byl radikálně současný. Všechny tyto vrstvy se od roku 2016 pečlivě restaurovaly, obnovilo se pořádání výstav a instalací, vytvořených umělci při rezidenčních pobytech ve vile. 

Foto Francois Halard

Francouzská akademie zve mladé umělce, kteří dostávají stipendium, aby v Římě strávili až jeden rok. Těmto „pensistům“, jak se jim zde přezdívá – francouzské slovo „pension“ označuje pokoje a stravování –, se rezervuje řada hostovských pokojů, a pokud je nepoužívají oni nebo další oficiální hosté, jsou k dispozici široké veřejnosti.

Záměrem bylo interiérové osvěžení této šestice pokojů v rámci projektu nazvaného Re-enchanting Villa Medici. Odehrává se v pomyslných dvou kapitolách. Ta první se psala v loňském roce, kdy z iniciativy současného ředitele Akademie, Sama Stourdzého, se vila začala „převlékat“ s cílem propagovat současný design, umění a řemesla v dialogu s dědictvím Villy Medici.

Šest recepčních salonů na úrovni zahrady vybavili novými nábytkovými a dekoračními kusy pod taktovkou uměleckého ředitele Kima Jonese a Silive Venturini Fendi.

V obnově následující, vedené Indiou Mahdavi, hrají zásadní roli barvy a geometrie, její autorské poznávací znamení. Jako by starobylými místnostmi plných mramoru a gobelínů zemitých barev projel energetický kulový blesk.

Ujala se šesti rezidenčních salonů, včetně původního apartmánu velkovévody toskánského, kardinála Ferdinanda de’ Medici – tvoří jej Pokoj živlů, Pokoj múz a Pokoj milenců Jupitera. Nyní jsou překřtěny s odkazem na osobnosti, které ve vile pobývaly – Galilea a Debussyho a na Lili Boulanger, méně známou, ale neméně pozoruhodnou francouzskou skladatelku, první ženu, která vyhrála Prix de Rome.

Do Francouzské akademie v Římě nebyli přizváni jen řemeslníci podílející se na novém vybavení, ale také odborníci na restaurování, textil, dokonce i ladění pian. 

Pro Debussyho pokoj vyrobil nábytek Maison Craman-Lagarde, známý svými intarziemi, veškeré lůžkoviny jsou od Maison Tréca a francouzská průkopnická značka audiotechniky Devialet zase pokoje vybavila svými reproduktory Phantom a seznamem skladeb na míru.

Hudba provází návštěvníky, když se pohybují místnostmi, stejně jako tomu bylo, když zde Debussy a Boulanger skládali své kantáty. India Mahdavi navrhla většinu kusů – nové postele, stoly, křesla, taburety a koberce. Některé pocházejí z jejího portfolia typových produktů, jiné jsou atypy, navržené na míru.

Například typologii postelí inspirovalo období renesance a „jejich vzor je přenesený ze samotných podlah vily,“ poznamenala v příspěvku na Instagramu.

Projekt, probíhající ve spolupráci s Mobilier national, 300 let starou institucí, která propaguje tvorbu a dědictví francouzských řemeslníků a umělců, a s podporou Bettencourt Schueller Foundation, brzy otevře třetí kapitolu. Jste na ni zvědaví stejně jako my?