Vzhůru do světa? Ano, ale beze spěchu. Národ vášnivých cestovatelů se sice už nemůže dočkat, až se znovu vydá do dálek, z opatrnosti ovšem pořád zůstává na pomyslné ranveji. „Za sebe pozoruji, že lidé mají zájem a hledají informace. Teď ovšem ještě ve velkém necestují,“ říká David Eiselt, zakladatel serveru Cestujlevne.com.

Ten už dávno nenabízí jen výhodné letenky, vyrostl v jeden z největších komunitních webů v zemi a díky důrazu na affiliate marketing má přehled i o trendu v prodeji pobytových zájezdů.

„Běžně slýcháme protichůdné informace. Nejprve o tom, že cestovky vyprodávají zájezdy – a pak že najednou ruší lety, protože nejsou naplněné. My ale návštěvností i prodejem kopírujeme celkový trh,“ říká Eiselt.

Z klidu před bouří se tak podle něj postupně stává čím dál hlasitější hukot: „Stoprocentně věřím tomu, že od poloviny června cestovní trh najede. Moje optimistické scénáře jsou 65 až 70 procent roku 2019.“

Pro představu – tehdy měl jím vedený web měsíčně běžně nad milion unikátních návštěv, na Facebooku má věrnou skupinu zhruba 160 tisíc sledujících. Pro individuální cestovatele se Eiseltův projekt stal jedním z ústředních míst, nabobtnával díky podrobným průvodcům, živým diskusním fórům.

„V rámci cestovního ruchu vesměs není v Česku nic, co by nám mohlo výrazněji konkurovat,“ říká Eiselt.

Tento optimistický muž celoživotně miluje letadla, proto je stylové, že se nyní potkáváme v coworkingovém prostoru přes ruzyňským Terminálem 1. Podobně silné city ostatně potřebujete k tomu, abyste přečkali byznysové krupobití, jež přišlo s covidem.

„Měli jsme dny, kdy jsme vydělali třeba jen šedesát korun z reklamy, tedy prakticky nic. Ležel jsem doma na gauči jako mrtvej brouk a vůbec jsem nepochopil, co se děje,“ přiznává. „Člověk počítal s tím, že i když přijdou třeba teroristické útoky nebo někde bouchne sopka, cestovní ruch se zkrátka vydá na jiná území. Najednou se zastavilo všechno.“

Není žádné umění hledat levné letenky, práci dalo vytvořit k nim komunitu.

Ovšem ne napořád. Cestujlevne.com se od začátku drží hesla: Objev svět. Jenže klasická upozornění na slevové nabídky leteckých společností najdete na mnoha místech – proto Eiselt průběžně začal koncept měnit.

„Postupně se začaly nabalovat informace o letištích, průvodce destinacemi, od zemí po jednotlivá místa. Administrace, psaní, korektury a nahrávání znamenaly náklady v rámci milionů,“ vzpomíná. „Ale my jsme nechtěli jen každý den bastlit další akce. Už máme směr.“

A jeho heslo zní: Affiliate marketing je king: „Je dlouhodobě nejlépe udržitelný. Pokud bychom prodávali imprese, přidává to za mě stránkám vizuální smog a prodáváte prázdné duše. Radši doručím zákazníka, který si něco koupí – a na druhé straně ví, že web je funkční.“

Zájezdy jsou v tom klíčové, u prodaných letenek je podle něj stropem v provizi sto korun, u balíčků jde o řádově vyšší sumy. Takto spolupracují s Fischerem, Eximem, Student Agency a dalšími významnými hráči, kteří pochopili sílu jeho webu.

David Eiselt v japonském městě Nara

„Blížili jsme se v obratu k pěti milionům za rok, ale když si vezmete, že hlavním zdrojem jsou provize a ty standardně v cestovním ruchu tvoří dvě až tři procenta, mohlo se přes náš web protočit ročně až čtvrt miliardy pro prodejce,“ říká Eiselt. „Není žádné umění nabízet levné letenky, práce byla nabalit k nim další potřebné informace, které si člověk pokaždé zjišťuje. Vybudovat komunitu.“

Eiselt i proto každý čtvrtek rozesílá newsletter, v němž kombinuje novinky ohledně cestování se svým osobním životem, aktuálně popisuje třeba peripetie kolem stavby rodinného domu.

„Beru to jako koníček, obživu i poslání,“ usměje se. „Web s obsahem dokážete vybudovat vždycky, i když to stojí peníze a čas. Naše komunita je vázaná nejen na web, ale i na moji osobu, profiluju se jako člověk.“

Chci nabízet jen letenky, které bych si koupil i já sám.

Covidová éra mu navzdory byznysovým těžkostem ujasnila situaci v tom, že ještě zvýšil důraz na obsah – tak aby přilákal čím dál víc lidí, kteří budou následně o to častěji nakupovat u obchodních partnerů, čímž se spustí jakési pozitivní perpetuum mobile.

„Pokud takové kolo rozjedete, chce to rozjet ho pořádně,“ říká. „Standardně to v affiliate marketingu funguje tak, že odešlete zákazníka na něčí stránku, on si něco koupí a my se vyrovnáme v rámci konverze. Pro mě ale už roky zpátky bylo prioritou vybudovat si vlastní značku. Když někomu dalšímu posíláte traffic hlava nehlava, doufáte, že se něco prodá díky jeho brandu. Mnohonásobně lepší varianta pro mě je, že konverzi doklepneme u nás, díky naší vlastní síle. Věříme, že ji na to máme.“

Kvůli propadu turismu si Eiselt dočasně přibral pozici marketingového ředitele v e-commerce firmě a potvrdil si, že jeho nápady fungují. Měsíce bez možnosti opustit Česko mu pak pomohly otestovaly i další principy.

S výjimkou jediné letenky na Havaj na rok 2022 proto odmítal promovat mimořádně lákavé nabídky do míst, kam se ale nedalo a ve většině případů dosud stále nedá reálně odletět.

„Jsem zastáncem toho, že člověk musí ke komunitě mluvit fér a sám převzít zodpovědnost. Pokud se nabízely letenky na letošní léto do New Yorku za čtyři až pět tisíc, sám bych si je nekoupil, na 99 procent to bude problém. Sám mám předcovidovou letenku do Hongkongu a měnil jsem ji už pětkrát,“ vysvětluje. „Musíme přemýšlet nad tím, že každou akci si u nás zobrazí tisíce lidí. Pokud si chceme takový zásah a důvěru udržet, musí u nás najít správné informace.“

Pro ty už se cestovatelé začínají vracet. „V dubnu jsme měli návštěvnost do 200 tisíc, teď už jsme na dvojnásobku,“ říká Eiselt. A zítřky vidí pozitivně – možná až překvapivě pozitivně na to, v jaké situaci turistický sektor stále je.

„Za covidu z nás paradoxně vyprchala předchozí vyhořelost. Budeme si víc vážit možnosti psát o cestování a budeme stoprocentně dravější,“ říká. „I proto, že jsme vyskočili z toho dlouholetého stereotypu a já si najednou lépe uvědomil naši obchodní sílu. Vždyť my posíláme lidi na weby, které oproti nám mají třeba jen třetinovou návštěvnost.“