Deset jmen a ročně přes 160 milionů korun. Již potřetí jsme ve Forbesu sestavili žebříček nejlépe placených tvůrců online videoobsahu.
Proč? Protože natáčením videí a streamováním – ať už v jakékoli kvalitě – si lze v našich končinách přijít na desítky milionů korun ročně, což už se rovná menší úspěšné firmě.
Ne snad že bychom youtuberům a streamerům chtěli závidět nebo se nad jejich výdělky pohoršovat. Naopak. Naším záměrem je ukázat, že leckdy stále ještě opovrhovaná profese může ukrývat propracovaný, fungující a v lecčems inspirativní byznys, za nímž je víc než jen hodiny prosezené před monitorem počítače.
Detailně jsme se tedy podívali na všechny tvůrce, kteří svá jména a značku vybudovali od píky. Tím, že se – nejčastěji v dětském pokojíku – posadili před kameru, zaujali svými schopnostmi digitální publikum a postupně rozvinuli podnikatelské možnosti, které jim YouTube, Twitch a ostatní internetové platformy nabízejí.
Naše kritéria tedy nesplňují influenceři a osobnosti, pro něž se sociální sítě staly nedílnou – klidně i zásadní – součástí jejich živobytí, avšak s jejich rozmachem svou popularitu jen přifoukli, jako jsou často hudební interpreti, sportovci, umělci či moderátoři.
A jaký že je tedy výsledek? To se můžete přesvědčte sami ZDE.
Oproti loňskému létu, kdy jsme přehled sestavovali podruhé, si youtubeři a streameři polepšili. Elitní desítka vydělala v souhrnu o 42 milionů více než o rok dříve, tedy konkrétně přes 160 milionů korun.
Mimo jiné i proto, že do příjmů některých tvůrců se v průběhu posledních měsíců začaly výrazně propisovat příjmy získané prostřednictvím předplatitelských platforem, jako jsou Herohero nebo Patreon.
Výrazně, téměř dvojnásobně se zvedla i spodní hranice žebříčku. Jestliže loni stačilo na desátou příčku šest milionů korun, letos to byl téměř dvojnásobek.
Mezi deset nejlépe vydělávajících internetových videotvůrců, zahrnující osm youtuberů a dva streamery, se v tomto roce dostaly tři nové tváře – Jon Marianek, Ondřej Koběrský a Stejk.
Naopak poprvé se na seznamu neobjevila žádná žena a jen těsně se na něj nevešel ani Martin Mikyska alias Mikýř, člen loňského výběru Forbes 30 pod 30 a jedna z tváří únorového Forbesu téhož roku.
Součástí přehledu deseti nejlépe vydělávajících youtuberů a streamerů Česka je i seznam deseti tvůrců, jejichž příjmy v uplynulém roce nebyly tak vysoké, ale jejichž tvorba či způsob, jakým ji dokážou přetavit v sedmiciferná čísla na svých bankovních účtech, jsou natolik zajímavé, že by byla škoda je opomenout.
To je případ třeba Anny Šulcové, známé pod pseuodonymem Anna Sulc. S touto nejsledovanější Češkou na Instagramu, která cílí výhradně na domácí publikum, jsme pořídili také rozhovor, v němž otevřeně mluví o penězích, kritice i nevalně proslulé „kauze Strakovka“.
Metodika:
Mezi finanční kanály, které jsme při sestavování brali v potaz, se řadí zejména: reklamní příjmy z platforem, dealy s jednotlivými platformami, přímé příspěvky od diváků a odběratelů, exkluzivní partnerství se značkami, placená propagace a product placement v příspěvcích, účast na veřejných či soukromých eventech nebo prodej vlastního merchandisingu neboli produktů, jako jsou trička, kšiltovky, hrníčky a náramky s nepřehlédnutelným jménem milované star.
Konkrétní částky představují kvalifikované odhady ročních nezdaněných příjmů českých youtuberů a streamerů od července 2022 do června 2023.
Nutno ovšem zmínit, že nijak nereflektují náklady, které tvůrci s produkcí obsahu mají, ať už třeba v podobě mezd či odměn spolupracovníků, pořízení techniky, nebo pronájmu prostor, v nichž natáčejí. V případě jejich e-shopů jsme do součtu započítávali hrubý zisk, nikoli tržby.
Čerpali jsme z veřejně dostupných informací, diskusí se samotnými tvůrci a lidmi, kteří se v oboru pohybují dlouhodobě. Na sestavování žebříčku se výrazně podílela také společnost Subscribe, největší tuzemská agentura svého druhu, zastupující podstatnou část nejvýraznějších tváří influencerské scény.
4. 7. 20235 min
Robert Sattler
zástupce šéfredaktora Forbes.cz
Umí se nadchnout pro inspirativní a zajímavé příběhy bez ohledu na odvětví, jehož se dotýkají. Nejvíce se věnuje propojení byznysu se sportem. Vede projekty Nejlépe placení sportovci, Nejlépe placení youtubeři a streameři nebo Nejvlivnější lidé v médiích. Zodpovídá za provoz Forbes.cz.