Balkánský poloostrov. Hřiště, které zná investiční skupina Emma Capital Jiřího Šmejce dokonale. Právě ve třech balkánských zemích její tým pracuje na tom, aby se firma BoxNow stala jedničkou v oblasti provozování samoobslužných výdejních boxů.

Doručování zásilek do vlastních výdejních boxů je byznys, který se v Emma Capital narodil zhruba před dvěma roky. Vlastně skoro náhodou, dalo by se říct. A nevědomky za to do značné míry můžou Poláci.

„Moji kolegové pravidelně zkoumají akciové tituly, do kterých by se dalo investovat. A přišli s tím, že se jim jako zajímavý jeví InPost,“ jmenuje největší polskou delivery síť doručovacích boxů Tomáš Kočka, partner ve firmě čtrnáctého nejbohatšího Čecha a někdejší druhý muž Home Credit Group, kde zodpovídal například za spuštění AirBank, Zonky nebo online srovnávače pojistných smluv Rixo.

„U oběda jsme pak probírali, co a jak dělají, až nakonec vznikl nápad, jestli bychom to samé nemohli udělat my v Řecku,“ pokračuje. Sázka na Řecko měla tři důvody. Pro Emma Capital jde o prostředí, které díky předchozím byznysům dobře zná. Jenže tenhle důvod nebyl ten stěžejní.

Tomáš Kočka chce vedle Řecka z BoxNow udělat jedničku i v Chorvatsku a Bulharsku. | Foto: Michael Tomeš

V byznysu s výdejními boxy a doručováním zásilek je důležité být velký. A velký je obvykle ten, kdo začne jako první. Když vynecháme Česko, kde se segment výdejních boxů vyvíjel oproti většině Evropy mírně jinak, většinou se dá narazit na jednoho, maximálně dva větší hráče, kteří v konkrétní zemi vládnou.

A vládcem od začátku chtěl být i BoxNow. Řecké volbě nahrávalo i to, že většina populace Řecka žije v oblasti dvou velkých měst – Athén a Soluně.

Za zhruba rok aktivního fungování tak BoxNow v Řecku instaloval 1300 boxů a nijak nebrzdí. Během letoška má jejich počet stoupnout na dva tisíce a příští na tři. Jen pro představu, tuzemská jednička Zásilkovna má ve stejně lidnadném Česku momentálně 3700 boxů.

Strop pro BoxNow? „V Řecku to může skončit třeba u pěti tisíc lockerů, ale kdybych tu samou otázku dostal loni, řekl bych číslo významně menší. Když vidím, jak se tenhle byznys rozvíjí a jaká je poptávka, predikci na počet lockerů každý půlrok zvyšuji o polovinu,“ vysvětluje Kočka, který má v Emma Capital projekt BoxNow na starost.

Sázka na co nejrychlejší start měla v Řecku vliv i na to, jak výdejní boxy vypadají a fungují. Podle Kočky bylo důležité, aby šlo o schránky, které nepotřebují betonové základy, připojení k elektrické síti, a tudíž ani stavební povolení.

Proto si v Číně nechali vyrobit boxy na míru, které se dají za dvě hodiny přimontovat na jakoukoli zpevněnou plochu, mají solární panel, připojení do sítě 4G a malou klávesnici s displejem podobnou té z bankomatů.

Žádné dotykové displeje, které by solární panely měly problém utáhnout, nebo klávesnice jako alternativa k mobilní aplikaci, která by hlavně pro starší Řeky mohla být při vyzvedávání balíčků komplikací. Důraz se pak klade hlavně na to, aby boxy byly dostupné nonstop a byly co nejsnáz dosažitelné.

Vydání Forbesu Ovládni AI!

BoxNow je tak dává primárně ke středně velkým supermarketům, protože ochota použít k doručení zboží z e-shopu právě výdejní box podle Kočky klesá, když zákazník musí ujít víc než padesát metrů.

Pro Emma Capital je hlavní, že Řekové si na novou službu zvykli a začali ji používat. „Když si lidé objednají přes e-shop, chtějí při doručení tři věci – rychlost, dobrou cenu a pohodlí. A my jim to nabízíme,“ říká Kočka.

Doručení zásilky přímo domů v Řecku trvá obvykle dva dny od objednání, zatímco BoxNow dokáže zajistit 98 procent doručení v den objednávky nebo v den následující. „Je to proto, že na rozdíl od home delivery můžeme boxy zavážet i v noci. A cenově jsme výhodnější o pětadvacet až pětatřicet procent,“ vypočítává Kočka.

Řecká část BoxNow skupinu Emma Capital vyšla zatím na zhruba patnáct milionů eur, přičemž skoro půlka padla na lockery a jejich instalaci. Další peníze stojí pronájem osmi vlastních distribučních skladů, z nichž ten největší má sedm tisíc metrů čtverečních, a také náklady na rostoucí počet zaměstnanců. Těch je v Řecku zatím sto čtyřicet a i jejich počet bude s přibývajícími boxy růst.

Do doby, než začne firma vydělávat, bude potřebovat ještě dalších pět milionů eur.

„Do doby, než začne firma vydělávat, bude potřebovat ještě dalších pět milionů eur. Čekáme, že do černých čísel se dostaneme začátkem příštího roku. Sice bychom to dokázali i letos, ale jen za předpokladu, že bychom nestavěli tolik výdejních boxů. A ty přidávat musíme, abychom nedali šanci konkurenci,“ poznamenává Kočka.

Úspěch v Řecku tým Emma Capital motivoval natolik, že stejný byznys, opět pod názvem BoxNow, rozjíždí i v Chorvatsku, kde má nyní 200 boxů, a Bulharsku, kde je na sto padesáti kusech. I v těchto zemích chce dál růst s cílem být jedničkou, čehož má dosáhnout už na konci tohoto dubna. Letošek chce Kočka v těchto zemích uzavřít v součtu s tisícovkou boxů. Příští rok s dvojnásobkem.

Tím plán na stejně jednoduchou expanzi do dalších zemí patrně skončí. Státy, kam by se v Evropě dalo přijít a stát se v nich jedničkou bez akvizice někoho jiného, totiž došly. V Emma Capital ale zvažují i jiné cesty.

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

„Tento byznys se bude ještě hodně vyvíjet. Evropa je v tom hrozně roztříštěná, protože prakticky v každé zemi máte jiné velké hráče. Proti tomu je ale řada e-shopů, která je celoevropská,“ uvažuje pražský byznysmen.

Ty opravdu velké e-shopy ale do svých systémů nechtějí integrovat na dvacet různých provozovatelů lockerů ve dvaceti zemích. „Úplně nejšťastnější by byly, kdyby měly jednoho partnera, se kterým by řešily celou Evropu. Až se obsazování Evropy lockery ustálí, začne dávat smysl se bavit o tom, jestli se nepospojovat napříč kontinentem. Ať už akvizicemi, prodeji, nebo propojením. A u toho chceme být,“ přiznává Kočka.