Projekt českého letadla s kolmým startem Zuri má ambici stát se budoucností cestování na krátké a střední vzdálenosti. V průběhu vývoje ale prochází viditelnými změnami. Z letošních zkoušek prvního zmenšeného demonstrátoru vzešly nové poznatky, motivující konstruktéry k úpravám.

Ty se týkají hlavně ocasní části, kde se místo standardní plochy se svislým stabilizátorem nyní nachází plocha ve tvaru písmene V. „Změny v designu vycházely zejména z aerodynamických simulací a analýz výkonu. Z toho nám vyšel nejlépe motýlkovitý ocas neboli V-tail,“ vysvětluje pro Forbes zakladatel a šéf projektu Michal Illich.

Vizualizace nového Zuri 2.0 s ocasní částí ve tvaru V

Konstrukční změna by měla vést ke snížení vzdušného odporu a k celkovému zlepšení aerodynamických vlastností. „Benefitem je pro nás možnost použít velké vrtule a mít je výš od země,“ dodává třiačtyřicetiletý podnikatel, který se svým týmem vyvíjí Zuri pátým rokem.

Jejich VTOL (podle anglického Vertical Take-Off and Landing), tedy letoun s kolmým startem, bude mít více než třináctimetrové rozpětí křídel, jeho osm vrtulí roztočí elektromotory v kombinaci s turbogenerátorem a na jedno nabití má uletět až sedm set kilometrů. Osobní verze pojme pilota a další čtyři pasažéry, cargo verze pak unese tři sta kilogramů nákladu.

Změny v designu se týkají obou verzí a přicházejí necelý rok poté, co Illich v lednu oznámil „novou fázi vývoje“ a představil novou verzi Zuri 2.0. V osobních verzích Executive a VIP dojde ke sjednocení rozložení sedadel na pilotní vepředu a čtyři pasažérské ve dvou řadách po dvou.

„Změna vnitřního uspořádání vycházela z byznysových analýz, kdy ekonomika letu se čtyřmi pasažéry vychází oproti třem pasažérům příznivěji,“ vysvětluje Illich. Menší změnou umístění sedadla pilota prošla i cargo verze, díky které vznikne více prostoru pro náklad.

Michal Illich | Foto Jan Rasch

Se zmenšeným technologickým demonstrátorem provádí Illichův tým zkoušky na letišti ve Zbraslavicích. Letoun letos uskutečnil tři takové, ve kterých se dostal do visu – to znamená, že se odlepil od země do výšky zhruba dvou metrů bez dalšího horizontálního pohybu.

Kdy bude hotový první prototyp ve velikosti jedna ku jedné a kdy se s ním pasažéři podívají poprvé do vzduchu, Illich zatím neprozrazuje. „Jako další hezký milník plánujeme výrobu modelu kabiny ve skutečné velikosti,“ předesílá další vývojářské cíle.

Foto Zuri

Projekt Zuri, mezi jehož světové konkurenty patří například firmy Joby Aviation, Volocopter nebo Lilium, rozjel Michal Illich na zelené louce. Finančně mu s ním pomáhají  investoři, mezi kterými jsou například Marek Rosa z GoodAI, Zdeněk Polách, Jaroslav Beck nebo Jakub Nešetřil. 

Michal Illich od nich a dalších vybral už 2,4 milionu eur, v přepočtu tedy téměř šedesát milionů korun, a brzy se Zuri bude v rámci series A financování otevírat dalším investorům, zejména těm zahraničním.