Američan William Arruda je autor mnoha knih o osobním brandingu, tedy o tom, jak si mezi zákazníky a byznysovými partnery vybudovat dobré jméno. Na Forbes.cz budete nacházet jeho články k tomuto tématu, ale i řadu jiných návodných textů, které vám pomůžou v podnikání. Tady je první z nich.


Občas býváme sami sobě tím nejhorším nepřítelem. Ať už vědomě nebo podvědomě děláme věci, které místo aby nás posouvaly dopředu, tak nás brzdí. Prvním krokem k odstranění takových škodlivých návyků je si je uvědomit. Zde je osm těch nejzásadnějších:

1 – Zaměňování zaneprázdněnosti a produktivity

„Nepleťte si aktivitu s úspěchem.“ – John Wooden

Ruku na srdce, určitě byste našli dostatek aktivit, které by vás zaměstnaly na celý den, noc i víkend. Otázkou však je – jsou to ty správné věci? To, kolik hodin na něčem strávíte, kolik věcí děláte najednou, vás automaticky nečiní úspěšným. Zaměřte se na věci, které mají nějaký viditelný dopad. Nezaměňujte zaneprázdněnost za pokrok. Měříme náš úspěch podle byzynsových měřítek, zatímco bychom spíše měli hodnotit náš pokrok, podle toho, které aktivity nás nejvíc posunou k našim cílům. Korporátní kultura možná oceňuje, když „vypadáte vytíženě“, ale pravý úspěch je výsledkem cíleného úsilí v naplňování dlouhodobých cílů.

2 – Hledání dokonalosti

„Pokud hledáte dokonalost, nikdy nebudete spokojení.“ – Lev Tolstoj

V ideálním světě by snaha o dokonalost nebyla jen ušlechtilá, ale také odměňována. V reálném světě, ve kterém žijeme, je to jen recept na zklamání a obrovská ztráta času. Psychoterapeut Mel Schwartz říká: „Nejblíže dokonalosti je schopnost se dokonale soustředit. Bez hodnocení sebe sama, které nás jen rozptyluje, jsme schopní žít plně v přítomném okamžiku. V té chvíli si naplno dokážeme uvědomit sami sebe. Zatímco perfekcionista žije v minulosti, kritizuje věci dávno rozhodnuté a strachuje se o budoucnost.“ Uvědomte si, kdy je pravý čas jít dál a nastavit si realistické cíle. Hledání dokonalosti vás jen zastaví na místě nebo vyplýtvá energii, kterou byste mnohem užitečněji využili jinde.

3 – Vyhýbání se rizikům

„Nemůžete doplavat k novým obzorům, pokud máte strach ztratit pobřeží z dohledu.“ – William Faulkner

Pokud zrovna nejste finanční manažer rizik, zcela se vyhýbat všem rizikům není úspěšná kariérní strategie. Samozřejmě ani podstupovat rizika jako byste byli hollywoodští kaskadéři není úplně efektivní přístup. Musíte podstupovat opodstatněná rizika, která vám pomohou se rozvíjet a učit. Bez rizika budete stagnovat, zatímco ti okolo vás budou postupovat vpřed. Vyhodnoťte si rizika podle toho, jak vám mohou pomoci dosáhnout vašich cílů a pak jděte do těch, které skýtají nejlepší příležitost k posunu vpřed.

4 – Omezení rozvoje strachem

„Loď je v přístavu v bezpečí, ale k tomu lodě neslouží.“ – William G.T. Shedd

Strach vás může zmrazit na místě. Vytváří paralýzu, jejímž důsledkem je stagnace. Často ještě bují v naší představivosti, kde se negativní obavy nafukují do nereálných rozměrů. Pokud strach omezuje váš rozvoj, začněte měnit vaše vnitřní uvažování. Místo abyste strach nechali, aby vás brzdil, udělejte z něj motor, který vás naopak požene kupředu.

5 – Reagování versus plánování

„Neúspěšné plánování je plánem na neúspěch.“ – Alan Lakein

Úspěšní lidé mají plán. Nastavují si cíle. Vytyčí si trasu. Pravidelně vyhodnocují úspěšnost a podle toho se přizpůsobují. Pokud se přistihnete, že každý den většinu času trávíte reagováním na ostatní nebo na cokoliv, co vám spadne do schránky, tak plýtváte energií a časem. Pokud nepracujete jako hasič, reagování na naléhavé situace by nemělo být vaší strategií k dosažení úspěchu. Pokud jste zavaleni požadavky, které vás jen odvádějí od vašeho plánu, máte tři možnosti, jak se dostat na správnou cestu: delegovat, být velmi struční nebo zmáčknout tlačítko „smazat“. Své cíle znáte. Na konci každého dne se sami sebe zeptejte, jak moc jste postoupili v jejich naplňování.

6 – Napravování slabin

„Během let jsem se naučil, že sebejistí lidé se nesoustředí na své slabé stránky – ale maximalizují své silné stránky.“ – Joyce Meyer

Pokud jste při veřejném vystupování opravdu nudní a nervozní a vaším cílem je stát se třeba šéfem prodeje, tak potřebujete zapracovat na svém projevu, protože pro váš úspěch je to klíčové. Avšak většina slabin nevyžaduje pozornost a nápravu. Když trávíte čas „zlepšováním“ slabých stránek, které nejsou klíčové pro vaše cíle, tak jen plýtváte časem na úkor věcí, které přinesou reálné výsledky. Přílišné zaobírání se slabými stránkami je receptem na průměrnost. Když místo toho strávíte čas zlepšováním jedné silné stránky tak, že v něčem budete opravdu nejlepší, tak pro vás bude mnohem snazší vyniknout a přitáhnout pozornost lidí, kteří rozhodují o vašem úspěchu. (více o zlepšování silných stránek se dočtete zde). To je vůbec nejúčinnější způsob, jak se vydat na cestu k úspěchu. Zapomeňte na průměrnost a zaměřte se na to nejlepší, co ve vás je.

7 – Sólový přístup

„Síla jednotlivce, pokud je neohrožená a cílená, je obdivuhodná, avšak síla mnoha, kteří pracují společně, je lepší.“ – Gloria Macapagal Arroyo

To je pro mnoho z nás největší výzvou: přiznat si, že nejsme všemocní a soběstační. Ti nejschopnější lidé na světě to vědí. Obklopují se věrnými a pěstují celoživotní vztahy, jsou součástí komunit největších specialistů na planetě. Když na to půjdete sami, jedinými společníky vám budou vyčerpávající činnosti, které neuděláte dobře nebo děláte neradi.

8 – Obklopování se klony

„Síla se nachází v různorodosti, ne ve stejnosti.“ – Stephen R. Covey

Uspokojení, které pramení z toho, když jste spolu s lidmi, kteří jsou jako vy, má jeden negativní vedlejší účinek. Způsobuje to slepotu, která vás nutí nazírat na svět neskutečně omezeným úhlem pohledu. Všichni jsme viděli manažery, kteří najímali jim podobné lidi a každý máme nějaké kolegy, kteří vždy jen a jen přikyvují. Nechávají se vést nevědomostí. Ti nejúspěšnější lídři se obklopují různorodými lidmi, kteří mohou zpochybnit jejich názory, rozšiřují jim obzory a dívají se na svět z jiného úhlu.

 

Williama Arrudu najdete na Twitteru ZDE, přečíst si můžete i jeho nejnovější knihu, Ditch. Dare. Do! 3D Personal Branding for Executives.