Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.
Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.
Bez šaltpáky
Rozlučte se s řadicími pákami. Alespoň ve Volkswagenu, který se chystá postupně přesedlat u svých vozů kompletně na automaty. První model, který půjde na trh výhradně s automatickou převodovkou, bude v roce 2023 třetí generace tiguanu a hned po něm přijde na řadu passat.
Od roku 2030 by už Volkswagen (a dost možná i jeho koncernové značky) neměl vyrábět žádná auta s manuálním řazením. Souvisí to s přechodem na elektropohon i úsporou nákladů na vývoj nových manuálních převodovek. Tschüss, řazení.
Roste to
Do slovníčků si můžete přidat další slovo: Angst, česky strach. Právě strach mají Němci v krvi, jakmile se jen náznakem začne zvedat inflace. A to, co se děje teď, už nejsou jen náznaky. Inflace v Německu vystoupila nejvýš za posledních téměř třicet let.
Podle předběžných dat se míra inflace v srpnu dostala na 3,9 procenta, a je tak rekordně vysoko od roku 1993. Největší podíl na růstu cen má zdražování energií. Lidé si ale musí připlatit i za potraviny, služby nebo třeba nájmy.
Echt Gold
A když roste inflace, roste v Německu zájem o co? Jawohl, o zlato. Toho Němci za první půlku letošního roku koupili už devadesát tun. Naposledy byl o zlato v Německu tak velký zájem během finanční krize v roce 2009.
Němci jsou mistři co do nákupu zlata, víc ho lidé – s výjimkou Číny – nikde nekupují. Na druhé a třetí příčce evropských zemí, kde se zlato nyní kupuje nejvíc, jsou Švýcaři a Rakušané.
Ahoj, Asie!
Je to symbol a začátek nové éry: Porsche otevře vývojové a výzkumné centrum v Číně a v Malajsii začne vyrábět auta. Pro automobilku ze Stuttgartu je to velký krok, dosud se soustředila primárně na Německo a evropské země.
Důvodem pro změnu jsou jednak vysoká dovozní cla, kromě toho ale chce Porsche vyslat i signál, že o asijské trhy stojí. Právě jihovýchodní Asie zatím pro automobilku představuje naprosto minoritní zdroj příjmů, loni prodala v jihovýchodní Asii jen 2500 aut, což není ani procento celkového prodeje. Šance tu jsou ale prý velké.
Naopak Čína je pro Porsche s odstupem nejsilnějším trhem, loni tam prodalo skoro třetinu svých aut. A díky vlastnímu vývoji a výzkumu přímo v Číně chce líp reagovat na to, co si přejí místní.
Z farmy dálnice
Na místě, kde Berlínem má jezdit 130 tisíc aut denně, by mohly růst rajčata a okurky. Tak vypadá návrh Morgenfarm Berlin na využití tříkilometrového úseku dálnice A100, která má napojit východní část německé metropole na tuto dopravní tepnu.
Ve městě se vedou divoké diskuse, zda stavbu, která je již zčásti hotová, dokončit, nebo naopak zastavit a betonový žlab využít jinak. Podle skupiny inovátorů Paper Planes je ideální využití právě v podobě vertikální farmy, která by mohla město zásobovat čerstvými potravinami.