Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura.

Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.

Bez šaltpáky

Rozlučte se s řadicími pákami. Alespoň ve Volkswagenu, který se chystá postupně přesedlat u svých vozů kompletně na automaty. První model, který půjde na trh výhradně s automatickou převodovkou, bude v roce 2023 třetí generace tiguanu a hned po něm přijde na řadu passat.

Od roku 2030 by už Volkswagen (a dost možná i jeho koncernové značky) neměl vyrábět žádná auta s manuálním řazením. Souvisí to s přechodem na elektropohon i úsporou nákladů na vývoj nových manuálních převodovek. Tschüss, řazení.

Volkswagen

Roste to

Do slovníčků si můžete přidat další slovo: Angst, česky strach. Právě strach mají Němci v krvi, jakmile se jen náznakem začne zvedat inflace. A to, co se děje teď, už nejsou jen náznaky. Inflace v Německu vystoupila nejvýš za posledních téměř třicet let.

Podle předběžných dat se míra inflace v srpnu dostala na 3,9 procenta, a je tak rekordně vysoko od roku 1993. Největší podíl na růstu cen má zdražování energií. Lidé si ale musí připlatit i za potraviny, služby nebo třeba nájmy.

Echt Gold

A když roste inflace, roste v Německu zájem o co? Jawohl, o zlato. Toho Němci za první půlku letošního roku koupili už devadesát tun. Naposledy byl o zlato v Německu tak velký zájem během finanční krize v roce 2009.

Němci jsou mistři co do nákupu zlata, víc ho lidé – s výjimkou Číny – nikde nekupují. Na druhé a třetí příčce evropských zemí, kde se zlato nyní kupuje nejvíc, jsou Švýcaři a Rakušané.

Ahoj, Asie!

Je to symbol a začátek nové éry: Porsche otevře vývojové a výzkumné centrum v Číně a v Malajsii začne vyrábět auta. Pro automobilku ze Stuttgartu je to velký krok, dosud se soustředila primárně na Německo a evropské země.

Důvodem pro změnu jsou jednak vysoká dovozní cla, kromě toho ale chce Porsche vyslat i signál, že o asijské trhy stojí. Právě jihovýchodní Asie zatím pro automobilku představuje naprosto minoritní zdroj příjmů, loni prodala v jihovýchodní Asii jen 2500 aut, což není ani procento celkového prodeje. Šance tu jsou ale prý velké.

Naopak Čína je pro Porsche s odstupem nejsilnějším trhem, loni tam prodalo skoro třetinu svých aut. A díky vlastnímu vývoji a výzkumu přímo v Číně chce líp reagovat na to, co si přejí místní.

Z farmy dálnice

Na místě, kde Berlínem má jezdit 130 tisíc aut denně, by mohly růst rajčata a okurky. Tak vypadá návrh Morgenfarm Berlin na využití tříkilometrového úseku dálnice A100, která má napojit východní část německé metropole na tuto dopravní tepnu.

Vizualizace PAPER PLANES/MORGENFARM.BERLIN

Ve městě se vedou divoké diskuse, zda stavbu, která je již zčásti hotová, dokončit, nebo naopak zastavit a betonový žlab využít jinak. Podle skupiny inovátorů Paper Planes je ideální využití právě v podobě vertikální farmy, která by mohla město zásobovat čerstvými potravinami.

Vizualizace PAPER PLANES/MORGENFARM.BERLIN