Tuzemský fintechový startup Mallpay, který vyrostl na poskytování takzvaných odložených plateb, má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii. A to i přesto, že dvakrát skončil ve „slepé uličce“, jak přiznává jeho šéf Adam Kolesa.
Češi loni s Mallpay poprvé zaplatili přes 300 milionů korun. Alespoň jednou měsíčně využívá jeho služby více než sto tisíc lidí a síť partnerů startupu se v roce 2021 zvětšila na více než padesátinásobek.
Mallpay je společným podnikem skupiny Rockaway a banky ČSOB, který funguje od roku 2018. Zaměřuje se na poskytování odložených plateb: v síti partnerských e-shopů mohou jeho klienti nakoupit zboží a zaplatit ho později. Obchodníka vyplácí Mallpay, který si pak peníze od zákazníků vybere do dvou týdnů nebo až padesáti dnů, pokud jde o plně ověřené uživatele.
Loni provedli klienti Mallpay přes 255 tisíc transakcí, což je v meziročním srovnání dvojnásobek. Celkový počet zákazníků fintechu přesáhl 400 tisíc a v roce 2021 dohromady zaplatili za zboží a služby přes 300 milionů korun, uvedla firma. Rekordních výsledků dosáhl startup navzdory tomu, že se při zavádění některých nových produktů spálil.
„Zpětně viděno to pro nás byl opravdu těžký rok. Hned dvakrát jsme se museli vrátit ze slepé uličky, přiznat si, že náš produkt není dost dobrý. Na druhou stranu pouze kompletní překopání části služeb nám umožnilo zůstat službou s nadšenými klienty,“ popisuje CEO Mallpay Adam Kolesa.
Jako problém se ukázalo připojištění pro e-shopy a příliš složitá produktová nabídka – po roce se rušilo například kompletní nové nastavení karetních produktů. Nové Mallpay karty, které firma představila v říjnu, se však staly tahounem jejího růstu.
Fintech je vydává zdarma svým uživatelům, kteří využívají účet Plus. Ti mají po důkladnějším ověření bonity k dispozici limit na nákupy 50 tisíc korun (místo standardních pěti tisíc) a také delší lhůtu k následnému splacení částky. Ke konci loňského roku využívalo tyto karty zhruba 7,5 tisíce lidí, nyní je to necelých deset.
Mallpay také loni výrazně zvětšil svou partnerskou síť. Jeho odloženou platbu je možné využít u více než devíti tisíc obchodníků, čemuž pomohla integrace do platební brány ComGate. „Stali jsme se nejdostupnější odloženkou na trhu. Možnost zaplatit zboží se čtrnáctidenním odkladem najede na zhruba každém čtvrtém e-shopu,“ tvrdí Kolesa.
Odložené platby v Česku nabízí také Twisto nebo Equa bank, která se letos spojila s Raiffeisenbank. Její služba s názvem PlatímPak je dostupná ve více než 250 e-shopech. ‚‚Objem plateb je přes 30 milionů korun a máme více než deset tisíc unikátních zákazníků,“ říká mluvčí Equa bank Kateřina Petko.
Část platby umožňuje svým zákazníkům odložit i největší český e-shop Alza, prostřednictvím služby Třetinka. Mohou ji využít registrovaní zákazníci, kteří projdou ověřením bonity a v uplynulém roce nakoupili aspoň za pět tisíc korun. Zboží si pořídí za třetinu ceny a zbytek doplatí do tří měsíců.
Kromě internetových obchodů je možné platby odkládat i v některých kamenných provozovnách. Mallpay navázal spolupráci se startupem Qerko, nabízejícím platby v restauracích prostřednictvím QR kódu. „Díky spolupráci s Qerkem dnes můžete s odloženou platbou zaplatit ve skoro tisícovce restaurací a barů,“ vypočítává Kolesa.
Upozorňuje však na to, aby lidé odložené platby nevyužívali k řešení finančních problémů – algoritmy Mallpay vyřadí zhruba třetinu žadatelů. U základní odložené platby do pěti tisíc korun probíhá ověření pomocí telefonního čísla, pro získání prémiového účtu je pak potřeba projít kontrolou bonity podle pravidel ČNB, posuzující například pohyby na účtu.
I přes faktory typu vysoké inflace se platební morálka klientů Mallpay podle Kolesy nezhoršuje a výše dluhu na hlavu meziročně klesla ještě rychleji než počet dlužníků. „I přes raketově rostoucí útraty se nám počet plateb měsíc po splatnosti, tedy po doběhu všech tří upomínek, snížil meziročně o další třetinu a týká se pouhých desítek uživatelů měsíčně,“ uzavírá.