V létě skomírající Netflix nabírá v závěru roku nový dech. Chrlí jeden zajímavý film či seriál za druhým a především dělá radost Wall Streetu, protože překonává odhady finančních výsledků.
Jeho čerstvá novinka vypadá jako sázka na jistotu. Jmenuje se 1899, má osm dílů a stojí za ní německá dvojice scenáristů a producentů Baran bo Odar a Jantje Friese. Ti mají na svědomí mimořádně zašmodrchaný, ale především poutavý a napínavý seriál Dark, který se dočkal tří úspěšných sérií.
1899 sdílí stejnou DNA, ale volí trochu odlišný přístup. Znovu se vypráví pomalu, vše je zahaleno tajemstvím, postavy jsou těžko čitelné a jejich vztahy se složitě proplétají. Liší se nicméně prostředí, německou vesnici Winden vystřídala parní loď Kerberos mířící s migranty z Londýna do New Yorku. A časově se tvůrci, jak název napomíná, vrátili na přelom 19. a 20. století.
Zasazení atraktivní, téma poutavé: při plavbě totiž Kerberos narazí na jinou loď, která se čtyři měsíce pohřešovala a kolují o ní zvěsti jako o „lodi duchů“. Záhady se vrší na sebe ve vizuálně opojné formě, tempo hodinových dílů však kolísá a dostat se do finále vyžaduje jistou dávku odhodlání.
Námět seriálu přitom inspirovala jedna jediná fotka. Tvůrcům se dostala do ruky před lety, a to náhodou, když dělali rešerši ke zcela odlišnému tématu. „Narazili jsme na obrázek muže v bílém triku potřísněném krví, s kladivem v ruce a vážně divným výrazem. A stál na vrcholku něčeho, co vypadalo jako stará loď,“ vzpomíná Friese v rozhovoru pro The Hollywood Reporter.
„Byl to jeden z těch obrázků, který vás okamžitě k sobě přitáhne, a začnete se ptát: Co udělal s tím kladivem? Kde se vzal? Kam jde? Co to všechno má znamenat? Hned mě napadlo, že by to mohl být migrant na lodi. Ale co se stalo na té lodi? To je velká otázka.“
Tvůrce inspirovala i situace v Evropě, zmítané uprchlickou krizí a brexitem. Zároveň se rozhodli vrátit časově do minulosti, do časů plných naděje i obav z budoucnosti, kdy se střetával nový a starý svět. „Věda a náboženství šly často proti sobě,“ dodal Baran bo Odar.
Odlišné je proti Dark i technické zpracování. Celý seriál se natáčel ve virtuálním studiu za pomoci technologie LED Volume, podobně vznikal třeba oblíbený Mandalorian na konkurenčním Disney+. „Myslím, že je to trochu úleva proti natáčení před zeleným pozadím, protože se aspoň na něco můžete koukat. Není to jen velká zelená obrazovka, kde si musíte představovat loď v hlavě, ale vidíte vlny, vidíte loď,“ prohlásila Friese. „Vytváří to tak silnou iluzi, že na začátku natáčení dokonce štáb a herci měli mořskou nemoc, protože viděli, jak se hýbe horizont.“
Dark ukazoval stejné postavy v různých časových obdobích, 1899 volí jinou strategii. Tvůrci ale odmítají, že by se novinka snažila jít jednodušší cestou. „Nepřemýšleli jsme tak, že bychom si řekli: Lidé nepochopili Dark, tak musíme tohle udělat jednodušší. Je to individuální. Mluvili jsme s hodně lidmi, kteří viděli prvních šest epizod, a bylo to tak půl na půl,“ líčí Friese, že někomu přišlo 1899 jednodušší na pochopení, jiným naopak.
Německý seriál má každopádně solidní skóre 79 procent od kritiků i diváků na agregátoru recenzí Rotten Tomatoes. Nenadchne každého, ale v záplavě podzimních novinek jde rozhodně o to poutavější. Tvůrci už každopádně plánují podobně jako u mnohokrát zmiňovaného Dark další dvě sezony, než záhadný příběh vyvrcholí.