V jednom z karaoke barů uprostřed Honolulu na Havaji je běžný den. Není plno ani prázdno, zkrátka tak akorát.
Hosté se baví při vytváření vlastních verzí světových hitů, popíjí a užívají si havajskou atmosféru. Vtom se do baru nahrne zhruba padesátka lidí. Všichni mluví česky a během krátké doby přetvoří místní podnik v ryze český karaoke bar přenesený do prostředí havajského hlavního města.
„Úplně jsme tam tu atmosféru strhli,“ vzpomíná na popisovaný zážitek Jiří Mach, zakladatel IT a poradenské firmy Enehano, zaměřené na platformu Salesforce, který byl jedním z oné padesátky netradičních hostů baru.
Zbytek tvořili jeho kolegové a zaměstnanci Enehana. Firma totiž letos na podzim splnila poslední z cílů, které si Jiří Mach dal, když Enehano zakládal – dosáhnout po pěti letech na padesát milionů obratu, zaměstnávat přes padesát lidí a stát se jedničkou na českém trhu ve svém odvětví. A potom vzít celou firmu na teambuilding právě na Havaj.
V karaoke baru jejich téměř dvoutýdenní celofiremní cesta vrcholila. Destinace nebyla úplně náhodná. Když Jiří Mach firmu ještě s Michalem Peškou v roce 2016 zakládal, řešil i její název, ve kterém chtěl nějak spojit technologie a byznys. Nakonec zvolil slova z havajštiny. Enehana znamená technologie a hana je práce nebo také byznys.
A v té době si zároveň stanovil zmiňované cíle, které se mu ovšem tehdy zdály hodně ambiciózní v situaci, kdy se cloudové platformě Salesforce věnovalo asi patnáct firem, včetně velikánů jako Deloitte nebo IBM, a Enehano fungovalo jen v pár lidech.
„Řekli jsme si, dobře, vize je to dost bláznivá, tak když to klapne, mohli bychom udělat celofiremní teambuilding, při kterém bouchneme celý profit z toho roku, kdy cíle splníme. Jak jsme se motali kolem Havaje, napadlo nás, že bychom mohli jet právě tam. Ale ani jsme si tehdy nezjišťovali, kolik by nás to mohlo stát,“ vypráví Mach.
Náklady na celofiremní cestu začal sčítat až loni, kdy Enehano svých cílů do první pětiletky dosáhlo. Jenže kvůli covidu se teambuilding nakonec odložil na letošek.
Za celý loňský rok přitom firma dokonce překročila sto milionů obratu a letos očekává růst o dalších dvacet procent. Třicet procent obratu pochází ze zahraničí, především z Německa, Rakouska, Skandinávie a zemí Beneluxu. Aktuálně se Enehano věnuje digitální transformaci, kterou dodává firmám napříč byznysem.
„U firem pomáháme například řídit a zefektivňovat obchod,“ popisuje Mach. Třeba pro ČSOB Pojišťovnu dodává Enehano nástroje, metodiku a procesy, jak řídit tým zhruba osmi stovek obchodníků po celé republice. „Podobnou optimalizaci děláme třeba pro DPD nebo firmu Vekra. A pomáháme také s řízením marketingové komunikace.“
Vše, co Enehano firmám nabízí, stojí na platformě Salesforce. Cloudová softwarová společnost se sídlem v San Franciscu poskytuje podnikové aplikace a jako první z oboru měla odvahu přesunout data zákazníků do cloudu a nastavila tak trend cloudifikace.
Pro firmy je platforma výhodná v tom, že když chtějí budovat nový systém, mohou si ho přes Salesforce postavit téměř na míru, zároveň ale nemusí najímat velké množství ajťáků na vytváření kompletně nového kódu.
„V poslední době, tím, jak je méně a méně ajťáků, je Salesforce jedna z top low-code platforem. Když chtějí firmy stavět nějaký systém, je dobré začít s něčím, co jim dá alespoň podvozek,“ vysvětluje Mach. Pro Salesforce se nadchnul ještě během působení v předchozí firmě, kde se staral o poradenství v marketingu, které chtěl rozšířit o oblast řešení vztahů se zákazníky.
„Byl jsem na jedné konferenci a tam mě to naprosto uchvátilo. Dal jsem výpověď a založil Enehano,“ popisuje a dodává, že během prvního roku fungování firmy musel pracovat na všem možném, aby získal reference. Důležitým zářezem byl campaign management pro Equa Bank a poté přišla zakázka pro Productboard, který se tehdy připravoval na velký růst a potřeboval poradenství pro řízení vztahů se zákazníky.
„Po třech letech přišel druhý zlomový moment, kdy si ČSOB Pojišťovna v tu dobu vybírala partnera pro Salesforce. Do výběrového řízení se přihlásily třeba CGI, IBM nebo Accenture. A také maličkaté Enehano. No a vyhráli jsme ho. To bylo důležité, protože jsme měli opravdu velký Salesforce projekt, po kterém se to hodně rozjelo, začali přiskakovat další zákazníci,“ vzpomíná Mach.
Enehano už dodávalo poradenství a IT služby třeba pro Českou spořitelnu, Kofolu, Heureku, ale i pro menší startupy. „Stavěli jsme také třeba pro Raiffeisen bank systém na vymáhání pohledávek,“ dodává Mach s tím, že zaměření výhradně na platformu Salesforce bylo v začátcích firmy sázka na správného koně.
A právě do centrály Salesforce v San Franciscu se tým Enehana během své cesty také podíval. „Ta je v nejvyšší budově San Francisca, ve které nám domluvili VIP prohlídku nejvyššího patra. Tím jsme tu cestu otevírali. Pak jsme se přesunuli na Havaj.“
Na ostrovy vyrazilo třiapadesát z celkových osmdesáti zaměstnanců Enehana. Náklady vyšly na zhruba šest milionů. A složité bylo také vymýšlení toho, jak zajistit chod firmy, když její většina vyrazí na dva týdny na ostrovy v Tichém oceánu.
Když Jiří Mach popisuje zážitky z celofiremního teambuildingu na Havaji, je na něm však vidět nadšení a přesvědčení, že to za to stálo. A podobně to prý cítili i zaměstnanci. Aby také ne, za dovolenou na Havaji za firemní peníze by se asi zlobil málokdo. Ale cesta podle Macha pomohla i fungování celé firmy.
„Po těch dvou covidových letech, kdy všichni začali pracovat vzdáleně, lidé trávili plno času doma. Před tím naše kanceláře žily, ale teď do nich lidí chodí výrazně méně. Tohle bylo po dvou a půl letech senzační. Celá firma tam byla spolu a lidé se začali znovu poznávat. Tím, že jsme tam byli dvanáct dní, má člověk dost prostoru na to, aby našel důvěru a vybudoval vztah s kolegy. To u víkendového teambuildingu nezvládnete,“ popisuje Mach.
Cesta měla i ten efekt, že někteří zaměstnanci, kteří pracovali hlavně vzdáleně, se od té doby začali v kanceláři objevovat častěji, protože zjistili, že je jim s kolegy dobře.
Vzhledem k nákladné cestě na Havaj je jasné, že se firmě daří. A to i přesto, že se Jiří Mach už stihl také jednou pořádně spálit, a to když se rozhodl, že Enehano dobude Ameriku.
„Když jsme vyhráli ČSOB Pojišťovnu, tak mi osobně strašně narostla křídla. Myslel jsem si, že můžeme všechno. Tak jsme se přesunuli do San Francisca a snažili se dobývat Ameriku. To se nám nepodařilo. Ne že by to skončilo nulou, sehnali jsme tam nějaké zákazníky, něco se ukutalo, ale byl to tvrdý náraz,“ hodnotí.
„Pro mě osobně to ale byla dobrá škola, takže jsem se pokorně vrátil do Česka a soustředil se na tuzemský trh. Zahraniční ambice nás ale nepustily,“ dodává. V následující pětiletce proto plánuje postupně zakládat fyzické pobočky i v regionech Evropy, ve kterých už nárazově Enehano působí.
„Naším dalším milníkem, ke kterému směřujeme, je udělat půlmiliardový obrat, vyrůst na nějakých dvě stě padesát lidí a otevřít třeba šest sedm zahraničních poboček,“ vypočítává Mach. První zahraniční mise začne už příští rok ve Švédsku.
Nabízí se samozřejmě otázka, kde bude teambuilding po další splněné pětiletce. A Jiří Mach na ni reaguje smíchem. „Už padly nějaké zajímavé nápady. Třeba, že si pořídíme vilu na ostrově a podobně. Při půlmiliardovém obratu už bychom měli mít zajímavý profit nějakých sedmdesát milionů. Ale nakonec to nebude ani soukromý ostrov, ani Maledivy,“ říká.
Místo toho dá firma celý profit z roku, ve kterém splní své další milníky, na CSR projekty (projekty spojené se společenskou odpovědností firem, pozn. redakce). Těm se ostatně věnuje už nyní. Před třemi lety vznikla pod Enehano iniciativa Woman In Tech, která pomáhá dostat více žen do oblasti IT. Například zajišťuje večerní a víkendové kurzy.
„Od letoška jsme se zavázali, že jedno procento našeho obratu půjde na CSR projekty. Vytipovali jsme patnáct oblastí a necháváme zaměstnance, aby sami vybrali, na kterou oblast půjde polovina té částky. O druhé půlce rozhoduje vedení. Pro mě osobně je zásadní třeba oblast vzdělávání,“ vysvětluje Mach.
„Máme tu kliku, že IT je jedno z nejprofitabilnějších odvětví vůbec. Přijde mi to i trochu nefér vůči učitelům, doktorům. Myslím si proto, že bychom teda měli dávat něco zpátky,“ dodává.