Šlo o setkání, které jeho aktéři popisují jako „mírně řečeno emotivní“. Výsledkem byl ale projekt, jehož loňský obrat přesahuje třicet milionů korun.
Řeč je o MINT Marketu, platformě podporující malé lokální značky, které už představila ve více než dvaceti tuzemských městech. Jedná se o trhy s módou, šperky, designem, delikatesami, kosmetikou a dalšími výrobky od menších a začínajících návrhářů a tvůrců, kteří se zkouší postavit na vlastní nohy.
Nápad zrozený v roce 2010 se rozrostl do té míry, že aktuálně sdružuje 1200 kreativců a malých firem. V minulém roce se pod křídly MINT Marketu konalo celkem padesát sedm prodejních dní a odhad lidí, kteří za trhy stojí, mluví o jednodenních tržbách prodejce v průměrné výši deseti tisíc korun.
Kdy se nápad zrodil, už víme, nyní je třeba doříct, kde. Stalo se tak v Brně v rámci hudební akce Factory pARTy, na které se podíleli i Zbyněk Hanko a Kateřina Pletichová. „Napadlo mě, že bychom jako součást akce udělali Fashion Market se vstupem zdarma,“ vzpomíná Kateřina s tím, že na trh s módou se tehdy podařilo sehnat půl stovky prodejců a vše bezvadně klaplo.
Že vše bezvadně klaplo? S tímhle konstatováním silně nesouhlasil Omri Goz. Muž, který měl zkušenosti s produkcí akcí jako Rock for People nebo United Islands a tou dobou pořádal Trade show pro nezávislé značky, prezentoval v Brně vlastní značku Plazma Lab a k podniku měl spoustu připomínek.
Právě proto se odehrálo plamenné setkání zmíněné v úvodní větě. „I přes velké rozdíly v přístupu a povahách jsme ale měli tušení, že by nám to mohlo dohromady fungovat,“ komentuje Zbyněk Hanko domluvu, jež z lehce vyhrocené schůzky vyplynula. Dohoda zněla, že uspořádají společnou akci v Praze.
K ní došlo už v roce 2011 v Holešovické tržnici a zájem tisíců návštěvníků si vyžádal nejen opakování trhů, ale i přesuny na jiná místa. Prague Fashion Market tak běžely na Smíchovské náplavce, Nákladovém nádraží Žižkov, v areálu Pragovky nebo v Kotvě.
Souběžně probíhaly i Brno Fashion Market a za několik let fungování byly díky nim oživeny prostory jako továrna Vlněna, Mosilana Hub, piazzetta Janáčkova divadla nebo Industra. Úspěch brněnských akcí dokládá, že letos se bude v Tržnici Brno konat trh s pořadovým číslem 60.
V roce 2015 se akce sjednotily pod názvem MINT Market a dávno už neplatí, že jsou výhradně pražskou a brněnskou záležitostí. Jen za loňský rok se konalo osmatřicet MINT Marketů v devatenácti městech napříč republikou.
MINT Markety probíhají v Ostravě, Plzni, ale kupříkladu i v Litomyšli, kde jsou pravidelnou součástí oslav Lázně ducha a Andělského adventu. Běží též v prostorách zámku ve Žďáru nad Sázavou nebo v Benešově, kde úzce spolupracují s Domem umění a designu.
„Většinou to nejlépe funguje v historických městech, která neztratila kontinuitu a kde mají trhy historii,“ upřesňuje Omri Goz.
Idea MINT Marketů je jasná. Sdružuje řemeslníky, živnostníky a další jednotlivce, kteří minimálně v začátcích ocení, že ušetří náklady za marketing, vlastní e-shopy či prodejny a pouze za cenu pronájmu stánku mohou zboží představit zákazníkům po celém Česku a získat od nich zpětnou vazbu.
„Podpora malých a lokálních značek je jednou z našich základních myšlenek,“ říká současná manažerka projektu Lenka Šašková.
Covidové období si navíc vynutilo, aby k fyzickým trhům přibylo i virtuální tržiště, na němž v současnosti nabízí produkty přes dvě stě prodejců. „Kdokoli může jít za svým nápadem, postavit se na nohy a dělat to, co ho baví. My mu k tomu dáme platformu, díky které se může uživit,“ shrnuje Kateřina Pletichová.
15. 2. 20236 min
Filip Saiver
redaktor Forbes Česko
Ve Forbesu od ledna 2020, novinářem od roku 1994. Baví jej hledat velké příběhy i tam, kde zdánlivě nejsou. Věří totiž, že velké příběhy jsou všude.