Šlo o setkání, které jeho aktéři popisují jako „mírně řečeno emotivní“. Výsledkem byl ale projekt, jehož loňský obrat přesahuje třicet milionů korun.
Řeč je o MINT Marketu, platformě podporující malé lokální značky, které už představila ve více než dvaceti tuzemských městech. Jedná se o trhy s módou, šperky, designem, delikatesami, kosmetikou a dalšími výrobky od menších a začínajících návrhářů a tvůrců, kteří se zkouší postavit na vlastní nohy.
Nápad zrozený v roce 2010 se rozrostl do té míry, že aktuálně sdružuje 1200 kreativců a malých firem. V minulém roce se pod křídly MINT Marketu konalo celkem padesát sedm prodejních dní a odhad lidí, kteří za trhy stojí, mluví o jednodenních tržbách prodejce v průměrné výši deseti tisíc korun.
Kdy se nápad zrodil, už víme, nyní je třeba doříct, kde. Stalo se tak v Brně v rámci hudební akce Factory pARTy, na které se podíleli i Zbyněk Hanko a Kateřina Pletichová. „Napadlo mě, že bychom jako součást akce udělali Fashion Market se vstupem zdarma,“ vzpomíná Kateřina s tím, že na trh s módou se tehdy podařilo sehnat půl stovky prodejců a vše bezvadně klaplo.
Že vše bezvadně klaplo? S tímhle konstatováním silně nesouhlasil Omri Goz. Muž, který měl zkušenosti s produkcí akcí jako Rock for People nebo United Islands a tou dobou pořádal Trade show pro nezávislé značky, prezentoval v Brně vlastní značku Plazma Lab a k podniku měl spoustu připomínek.
Právě proto se odehrálo plamenné setkání zmíněné v úvodní větě. „I přes velké rozdíly v přístupu a povahách jsme ale měli tušení, že by nám to mohlo dohromady fungovat,“ komentuje Zbyněk Hanko domluvu, jež z lehce vyhrocené schůzky vyplynula. Dohoda zněla, že uspořádají společnou akci v Praze.
K ní došlo už v roce 2011 v Holešovické tržnici a zájem tisíců návštěvníků si vyžádal nejen opakování trhů, ale i přesuny na jiná místa. Prague Fashion Market tak běžely na Smíchovské náplavce, Nákladovém nádraží Žižkov, v areálu Pragovky nebo v Kotvě.
Souběžně probíhaly i Brno Fashion Market a za několik let fungování byly díky nim oživeny prostory jako továrna Vlněna, Mosilana Hub, piazzetta Janáčkova divadla nebo Industra. Úspěch brněnských akcí dokládá, že letos se bude v Tržnici Brno konat trh s pořadovým číslem 60.
V roce 2015 se akce sjednotily pod názvem MINT Market a dávno už neplatí, že jsou výhradně pražskou a brněnskou záležitostí. Jen za loňský rok se konalo osmatřicet MINT Marketů v devatenácti městech napříč republikou.
MINT Markety probíhají v Ostravě, Plzni, ale kupříkladu i v Litomyšli, kde jsou pravidelnou součástí oslav Lázně ducha a Andělského adventu. Běží též v prostorách zámku ve Žďáru nad Sázavou nebo v Benešově, kde úzce spolupracují s Domem umění a designu.
„Většinou to nejlépe funguje v historických městech, která neztratila kontinuitu a kde mají trhy historii,“ upřesňuje Omri Goz.
Idea MINT Marketů je jasná. Sdružuje řemeslníky, živnostníky a další jednotlivce, kteří minimálně v začátcích ocení, že ušetří náklady za marketing, vlastní e-shopy či prodejny a pouze za cenu pronájmu stánku mohou zboží představit zákazníkům po celém Česku a získat od nich zpětnou vazbu.
„Podpora malých a lokálních značek je jednou z našich základních myšlenek,“ říká současná manažerka projektu Lenka Šašková.
Covidové období si navíc vynutilo, aby k fyzickým trhům přibylo i virtuální tržiště, na němž v současnosti nabízí produkty přes dvě stě prodejců. „Kdokoli může jít za svým nápadem, postavit se na nohy a dělat to, co ho baví. My mu k tomu dáme platformu, díky které se může uživit,“ shrnuje Kateřina Pletichová.