Občas mu musí připomenout: Tati, vždyť já už jsem ve firmě patnáct let! Otec Karel Kadlec jako budovatel, dcera Karin Kadlecová jako nástupkyně – tak to mají v dáno CarTec Group, největším prodejci BMW v Česku.
Na galavečeru rodinných firem, který letos Forbes uspořádal v Liberci, představovali také oni ztělesnění toho, co měli na mysli moderátoři Petr Šimůnek a Kristýna Tmejová v momentech, kdy rodinné firmy opakovaně nazývali páteří českého kapitalismu.
Na začátku totiž bylo pouhých čtrnáct zaměstnanců, firmička v Ostravě a velké sny.
„Budování je o hladu a ten hlad něco dokázat mě hnal až k tomu, že má dneska firma čtyři plnohodnotné pobočky, dostali jsme se na 315 zaměstnanců a na obrat už přes čtyři miliardy korun,“ říkal hrdě Kadlec.
Jeho heslo zní: Rozdíl je v přístupu. A to, aby byl přístup maximální, se mu očividně povedlo vyvolat i v dceři Karin.
„Poprvé jsem do firmy přišla v sedmnácti letech na brigádu, abych si přivydělala při střední. Nějak se to zvrtlo,“ usmála se Karin Kadlecová a na otázku, zda dokáže tátu poslouchat, jen žertovně odvětila: „Moc mi to nejde. Ale snažím se.“
Na předávání ostatně ještě pořád není čas. Karel Kadlec se ještě do důchodu nechystá.
Ostatně, mimořádným hostem eventu Forbesu byl po oba dny na dálku z Kalifornie Josef Mašín, jehož strhující životní i podnikatelský příběh přináší aktuální číslo našeho magazínu. A když má tolik vitality, plánů a nápadů on…
„Dneska táta viděl další inspiraci v podobě pana Mašína, který se stále věnuje obchodu i v 91 letech. Takže myslím, že bude v byznysu opravdu hodně dlouho,“ pronesla Karin a Karel Kadlec souhlasil: „Zatím jsem, doufám, při síle. Dcera má na to, aby firmu převzala – až nastane ten správný čas.“
Každopádně však jednou bude předána úplně jiná firma, než jaká v Moravskoslezském kraji kdysi vznikla. Karel Kadlec zavzpomínal, že vůbec první auto v CarTec Group prodal svému kamarádovi, řediteli J&T Banky v Ostravě: „Protože má dva metry a bylo to jediné auto, do kterého se vlezl.“
A pak už jen přibývala další a další. Po desítkách let by na ně nestačilo ani obří parkoviště.
„Zažil jsem revoluci, když mi bylo třicet let. Po ní byly možnosti takové, že jsme v práci strávil klidně čtrnáct hodin denně. Pravda, na úkor rodiny,“ přiznává Kadlec. „Ale budování opravdu je o hladu, doslova o něm. Což je ta věc, která podle mého vnímání dneska chybí mladé generaci. Hlad po čemkoli – hlad po vzdělání, hlad po úspěchu, hlad po penězích.“
Pozvat na jedno pódium členy z různých generací jedné firmy, to prakticky pokaždé skončí špičkováním, úsměvy a občas i moudrým mlčením. Rodinné podnikání zkrátka přináší spoustu výhod i potenciálních rozbušek. Recept má každý svůj.
„Hodně čerpám z toho, co táta dokázal, a sleduju ho při práci. Tím se člověk nejvíc naučí. Ani ne tolik radami, jak se to má dělat, ale spíš pozorováním, jak se to dělá. To je asi nejvíc, co mi táta dává,“ popsala Karin Kadlecová, jak to nejlépe funguje u nich.
Mimochodem, do Liberce oba dorazili opulentním vozem Rolls-Royce Ghost, ale přímo šéfa CarTec Group nebylo. Žádné vlastní auto totiž nemá.
„Auto napsané na moji osobu nemám. Taky ale bylo období, kdy mě vždycky po čtrnácti dnech vysadili se slovy: Sorry, šéfe, my jsme to prodali,“ pobavil Karel Kadlec plný sál: „Tak jsem si vymínil, že aspoň v nějakém období to auto nebude v inzerci.“
Jejich byznys doslova jede vpřed. Díky otci-zakladateli i díky dceři-nástupkyni. Na symbolické předání klíčů je ještě čas. Také kvůli případu Josefa Mašína a jeho mimořádné podnikatelské činorodosti i po devadesátce.
„Pro mě je byznys hobby a chlap, který v tomhle věku nemá hobby, brzo pojde,“ řekl Karel Kadlec. „Takže pokud to zdraví dovolí, nějakou dobu tady ještě budu. Teď si sice budu vyřizovat důchod, ale určitě se do něj nechystám.