Je to zdaleka největší akvizice v dějinách světového luxusu. Miliardář Bernard Arnault, čtvrtý nejbohatší člověk světa, koupil prostřednictvím svého luxusního impéria LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) legendární americké klenotnictví Tiffany & Co.

A nejde zrovna o malý předvánoční nákup. LVMH přebírá slavnou šperkařskou firmu za 16,2 miliardy dolarů, což z transakce činí nejvyšší deal v historii světového luxusního byznysu. O převzetí se spekulovalo od října. V případě nejbohatšího Evropana s jměním přes 100 miliard dolarů se navíc jedná o jeho vůbec nejvyšší deal.

„K značce Tiffany chováme obrovský respekt i obdiv. Naším plánem je nadále rozvíjet tento globálně úspěšný klenotnický dům, který má impozantní historii a celosvětovou reputaci. Je nám ctí přistoupit k úspěšné budoucnosti Tiffanyho se stejným nasazením a odhodláním, s jakým jsme přistoupili k rozvoji a budování i dalších luxusních značek, jež jsou součástí naší skupiny,“ uvedl v tiskovém prohlášení po převzetí Bernard Arnault.

Zkušenosti k tomu rozhodně má. Tento muž prostřednictvím LVMH ovládá už 79 nejluxusnějších módních, klenotnických či hodinářských značek světa. Vlastní například značky Dior, Fendi, Givenchy, Kenzo, Louis Vuitton či řadu značek nejluxusnějšího alkoholu světa, od koňaků Hennessy přes Moët, Ruinart, Dom Pérignon a Krug. Ze šperkařských značek mu prozatím patří Chaumet nebo Bulgari.

Jenže jak známo, Bernard Arnault je rád ve všem první. A tak si možnost odkoupit legendární americké klenotnictví, u kterého rád snídá, obědvá i večeří doslova celý svět, nenechal ujít.

Konečná cena za firmu se 137 let dlouhou historií nakonec překonala spekulace téměř o dvě miliardy dolarů, Arnault zaplatil 135 dolarů za akcii.

Hráčů bylo totiž v této partii víc. A o Tiffanyho, který loni vykázal tržby přes 4,4 miliardy dolarů, stáli všichni. Miliardář François-Henri Pinault, jemuž patří skupina Kering (vlastnící už klenotnické domy Boucheron nebo Pomellato), nebo společnost Richemont jihoafrické rodiny Rupertových, jimž patří mimo jiné slavný Cartier. Tiffany by slušel portfoliu každého ze světových miliardářů.

Nejslavnější americká klenotnická značka tak významně posílí pozici LVMH na americkém kontinentě, ale například i ve stále lukrativnější Asii. Třeba v Číně je klenotnictví Tiffany z hlediska popularity u zákazníků dlouhodobě hodnoceno jako jedna ze tří nejžádanějších luxusních značek na trhu, čemuž ostatně pomohla i globální sláva filmu Snídaně u Tiffanyho s Audrey Hepburn v hlavní roli. Tiffany je považován za něco klasického, luxusního, reprezentujícího dlouhou tradici a špičkové řemeslo. A na to slyší zákazníci všude na světě.