Svět nejen italské módy zasáhla před víkendem smutná zpráva. V pátek 12. dubna večer zemřel ve svém domě ve Florencii italský návrhář Roberto Cavalli. Muž, jehož jméno bylo synonymem pro zářivé, pestré a originální potisky, divoké extravagantní zvířecí vzory a pískem opracované džíny s typickými „vybledlými“ nebo záměrně prodřenými místy, které po Cavallim kopírovaly značky po celém světě.

Robertu Cavallimu bylo 83 let a odešel po dlouhé nemoci.

Jeho životní příběh by vydal na román. Byla by to nejspíš velká rodinná sága plná zvratů, vášně, rozchodů, divokých hádek i usmíření. Mohla by to být módní romance o úspěšném designérovi a královně krásy. Možná by to ale byl i příběh geniálního vizionáře a byznysového stratéga, jehož životní trajektorie se v jednu chvíli zvrtla v ekonomický thriller. To všechno byl Roberto Cavalli.

Roberto Cavalli se narodil v italské Florencii 15. listopadu 1940 a Florencie celý jeho život ovlivnila. Stejně tak ho ovšem ovlivnila jeho rodina a kořeny, z nichž vzešel. Jako čtyřleté dítě zažil tragédii – jeho otce Giorgia zavraždili v roce 1944 nacisté a rodina se po zbytek války skrývala.

Rodinné geny však Cavallimu daly do vínku i zásadní umělecký talent. Jeho dědeček Giuseppe Rossi byl ceněným umělcem, výtvarníkem, členem respektovaného toskánského hnutí Macchiaioli. Vytvořil díla, která jsou dodnes k vidění ve slavné galerii Uffizi.

Od útlého mládí projevoval Roberto Cavalli umělecké nadání a rodina jeho talent podporovala. V šedesátých letech vystudoval místní proslulou uměleckou školu, Accademia di Belle Arti di Firenze, a ještě na studiích se začal prosazovat nekonvenčními přístupy k barvení a opracování látek a originálními potisky.

Experimentoval v tiskárně na hedvábí, na látky aplikoval malířské techniky, které rozvíjel v textilní potisky tak, aby jeho originální umělecké nápady sloužily nejen haute couture, ale i konfekci. Zaměřil se i na potisk kůže, kterou osobitě barvil.

Jeho fokus na textilní tisk měl úspěch a záhy si mladého Cavalliho začala najímat zvučná jména zdejšího průmyslu. Ještě během studií například vytvořil sérii květinových tisků na pletenině, které upoutaly pozornost významných italských výrobců punčochového zboží. Jeho revoluční postupy tisku na kůži, které Cavalli vynalezl, a nechal si dokonce patentovat, zase zaujaly Pierra Cardina.

V roce 1970 Roberto ve své debutové kolekci v Paříži předvedl kožené patchworkové modely, vytvořené ve spolupráci s Mariem Valentinem. V roce 1972 představil v módě dosud neviděné patchworkové vzory aplikované na džíny na první přehlídce dámské kolekce Roberto Cavalli v Palazzo Pitti ve Florencii, která se stala ve světě prêt-à-porter událostí.

Jeho práce zaujala mnoho mezinárodních módních značek, včetně legendárních módních domů, jako byl Hermès, Pierre Cardin, Krizia a Emilio Pucci, od kterých Cavalli záhy získal první velké zakázky.

V roce 1972 zároveň Cavalli otevřel svůj první butik v Saint-Tropez a brzy poté byl pozván k prezentaci na Sala Bianca ve Florencii. Patchworky začal vytvářet z různých materiálů, které se dosud zdály v textilním průmyslu nekombinovatelné.

Cavalli navíc proslul inovativním přístupem k látkám. Představil první džíny z potištěného denimu, intarzovanou kůži, s džínovinou kombinoval brokát i hedvábí, jeho poznávací značkou se staly extravagantní potisky stylizovanými zvířecími vzory.

Foto Roberto Cavalli

Miloval opulenci a luxus. A jeho vkus a vize perfektně odpovídaly tomu, co publikum v uvolněných sedmdesátých letech a následně i v mimořádně zdobných osmdesátých letech žádalo.

Značka Roberto Cavalli se stala synonymem odvážných, pestrobarevných šatů, které vyzařovaly sex-appeal, hojného používání potisků, kombinujících žádané zvířecí vzory například s metalickými, zlatem a stříbrem nebo s vyšívanou kožešinou.

V roce 1994 v Miláně Roberto Cavalli představil první takzvané pískované džíny. Šlo o unikátní techniku pískem opracované džínoviny, která umožňovala aplikovat na denim charakteristickou „vybledlost“, přičemž záměrně prodřená místa originálně suplovala zdobnost. Přibyly potisky, ale třeba i zdobení štrasem.

To všechno později podle Cavalliho kopírovaly desítky světových značek a z typických ošoupaně-ozdobných Cavalli jeans se stal obrovský globální trend, stejně jako ze strečových džín s lycrou, které Cavalli představil jako první.

Roberto Cavalli navíc prokázal značný obchodní talent a jasnozřivost, když ve chvíli, kdy byl o jeho tvorbu největší zájem, dokázal záběr svých aktivit ještě rozšířit a vybudovat doslova módní impérium.

Kromě své hlavní linie, kterou v té době prodával už v padesáti zemích světa, Cavalli navrhl i další oděvní linie, jako RC Menswear a zejména velepopulární Just Cavalli zaměřenou na mládež, která byla uvedena na trh v roce 2000.

V té době už značka Cavalli reprezentuje takřka kompletní módní sortiment, ale i kosmetiku, parfémy i všechny druhy doplňků: pánské a dámské oblečení, hodinky, šperky, parfémy, noční prádlo, spodní prádlo i plážové oblečení.

Postupně se impérium Roberta Cavalliho rozrostlo na téměř desítku značek, vedle už zmíněných to byly Class Cavalli, Roberto Cavalli Junior nebo linie stylových interiérových doplňků do domácnosti nazvaná Roberto Cavalli Home, představená na veletrhu Salone del Mobile v Miláně a zahrnující vše od nábytku přes tapety, obklady, bytový textil, lampy a svítidla až po porcelán.

Foto Roberto Cavalli

K tomu v roce 2002 Cavalli otevřel svůj první café-store ve Florencii, který oživil svými charakteristickými zvířecími potisky. Brzy poté byla v Miláně otevřena kavárna Just Cavalli na Torre Branca a další butik na Via della Spiga.

Pro Cavalliho pracuje celá řada světově známých topmodelek: Jessica Stam, Eva Riccobono, Laetitia Casta, Karen Elson, ale i Češka Karolína Kurková.

Skupina Marcolin začala v roce 1998 vyvíjet a distribuovat sluneční brýle a optické obruby Roberto Cavalli a Just Cavalli. V roce 2002 spolupracovala se společností Sector na designu několika řad hodinek Cavalli, které samy o sobě přinesly tržby ve výši 3,9 milionu eur.

Ve stejném roce byl v Miláně otevřen klub Just Cavalli. V roce 2007 se Roberto Cavalli stal první italskou módní značkou, která vytvořila limitovanou kolekci pro prodejce rychlé módy, řetězec H&M.

Život milující Roberto Cavalli navíc vždy budí pozornost i svým soukromím. V roce 1964 se Cavalli oženil se svou kamarádkou z mládí, Silvanellou Giannoniovou, s níž měl dvě děti, Cristianu a Tommasa. V roce 1974 rozvedli.

V roce 1977, když Cavalli působil jako porotce na soutěži Miss Universe, se ovšem zamiloval do jedné ze soutěžících, úřadující Miss Rakouska Evy Marie Düringer. Na Miss Universe se nakonec umístila druhá (v tomto ročníku revolučně zvítězila Janelle „Penny“ Commissiong, Miss Trinidad a Tobago – pozdější úspěšná politička se stala vůbec první černošskou Miss Universe v historii).

Eva Marie Düringer ovšem vyhrála srdce Roberta Cavalliho. V roce 1980 si ji návrhář vzal za ženu a na dalších třicet let se stala nejen jeho životní, ale i obchodní partnerkou. Spolu měli další tři děti, dceru Rachele a syny Daniela a Robina.

A nebyly to děti poslední. Ještě loni, v roce 2023, Roberto Cavalli oznámil narození svého šestého dítěte, syna, jehož matkou je švédská modelka a herečka Sandra Nilsson, jeho poslední partnerka. Dítě dostalo jméno Giorgio – právě na počest Cavalliho otce, který byl v roce 1944 zabit nacisty.

V posledním desetiletí ale Cavalliho společnost čelila řadě výzev a stárnoucí Cavalli ze svých pozic v byznysovém impériu postupně odstupoval: V roce 2014 začala vykazovat roční ztráty a hned v roce 2015 rodina Cavalliových prodala devadesát procent podniku soukromé investiční společnosti Clessidra Capital Partners. V roce 2019 uzavřela své americké obchody a propustila většinu zaměstnanců. V březnu 2019 vyhlásila v Itálii bankrot.

Dne 28. listopadu 2019 společnost koupil dubajský miliardář Hussain Sajwani, prezident společnosti DAMAC, prostřednictvím soukromé investiční společnosti Vision Investments. Sajwani je považován za jednoho z nejbohatších lidí arabského poloostrova. Forbes jeho jmění odhaduje na 5,1 miliardy dolarů, což Sajwaniho řadí mezi nejbohatší Araby.

Společnost Cavalli v posledních letech posílila svůj obchod v oblasti e-commerce, a to především v důsledku pandemie, zároveň zachovala své kamenné prodejny v Evropě, na Středním východě a také v Asii, kde se Cavalli stále těší velké popularitě, stejně jako ve Spojených arabských emirátech. V roce 2020 společnost oznámila, že přesune své historické sídlo ze Sesto Fiorentino do Milána.

V roce 2022 koupil Hussain Sajwani prostřednictvím společnosti Damac pozemek v Miami v hodnotě 120 milionů dolarů na místě zříceného kondominia Surfside, aby zde zahájil činnost realitní divize značky Cavalli.