skip to main content
Rodinné firmy

Chutná i Pražákům. Zmrzlinová rodina vybudovala na Moravě sladké impérium

Petr Němeček začínal v roce 1992 s jednou malou cukrárnou ve Velkém Ořechově nedaleko Zlína. Dnes jeho zmrzlinové impérium Adria Gold zásobuje Česko, Slovensko, Maďarsko a pomalu se rozpíná i do Německa a Rakouska.

Do podnikání se mezitím zapojila celá rodina, a sladký byznys tak Němeček vede s manželkou, dětmi i zetěm. Rodině pomalu roste i nejmladší nástupce – Němečkův vnuk, kterému je pouhý rok.

Už teď ale pravidelně vyráží na obhlídku podniku v improvizovaném vozíčku z přepravky. Mluvení mu ovšem ještě moc nejde, a tak se výkladu během naší prohlídky ujímají raději starší a pokročilejší.

„Ročně tady vyrobíme statisíce litrů zmrzliny, které míří do cukráren, kaváren, restaurací a stánků. Děláme kopečkovou i točenou a v Česku neznám žádnou jinou firmu, která by tuhle kombinaci nabízela,“ popisuje zakladatel a ředitel firmy Petr Němeček, zatímco nás provází rozlehlými halami své továrny v jihomoravské Nivnici.

Procházíme výrobní částí, kde se vedle zmrzliny rodí i nejrůznější dorty a zákusky, a pokračujeme do chladírenských a mrazírenských hal. Tam firma kromě svých produktů skladuje chlazené a mražené zboží, jako je maso, zelenina nebo hranolky pro restaurace, hotely, jídelny a školy.

„Zmrzlina je sezonní záležitost, a tak jsme hledali ještě druhou nohu byznysu a nakonec skončili u gastroservisu. V rámci toho dodáváme do všech odvětví, která byla během pandemie zavřená. Skřípali jsme tak zubama a v gastrosegmentu nám loni tržby klesly asi o čtyřicet procent,“ líčí Němeček.

Reklama

Naopak zmrzlině se dařilo a během pandemie tahle divize vyrostla asi o třicet procent. „Spotřeba zmrzliny loni rostla i kvůli tomu, že lidé méně cestovali do zahraničí. My jsme ale nestíhali vyrábět, protože spousta našich zaměstnankyň byla v době zavřených škol doma s dětmi. Byli jsme úplně vybraní, což se nám za třicet let nestalo,“ popisuje zakladatel firmy.

V součtu s výpadkem v gastru nakonec firmě loni tržby klesly ze 175 milionů korun v roce 2019 na 130 milionů v roce 2020. A to byl jeden z důvodů, proč se rozhodla dál diverzifikovat. Spustila tak úplně nový brand produktů vyráběných pomocí vakuové technologie.

„Využíváme ji například k výrobě ovocné složky na točenou zmrzlinu. Konkurenti obvykle používají prášek, ale tam nikdy nedostanete skutečné ovoce,“ přibližuje Lukáš Bartoš, Němečkův zeť, který má na starosti zmrzlinovou divizi.

„My jsme se proto vydali cestou přírodních tekutých směsí bez barviv a aromat. Ve vakuu klesá bod varu a díky tomu neztrácíte vitaminy, enzymy, barvu ani chuť.“

Vakuová technologie podle něj navíc výrazně šetří čas. Firma ji chce využívat i k výrobě marmelád, ovocných složek do jogurtů a dalších obdobných produktů. S většinou z nich se hodlá dostat přímo ke koncovému spotřebiteli, a připravuje proto i nový e-shop.

Němeček zároveň věří, že i díky tomu letos vzrostou tržby opět alespoň o třicet procent. „Sázíme hlavně na kvalitu, stejně jako u zmrzliny. U naší nejvyšší zmrzlinové řady Special jsme se rozhodli vyrobit to nejlepší, co umíme. A teprve pak spočítat cenu,“ tvrdí.

„Nákupní cena je nakonec až o sedmdesát procent vyšší než u běžné zmrzliny, ale zájem je i tak obrovský. Cukráři a stánkaři vědí, že se jim to vyplatí, protože se jim zákazníci budou vracet,“ říká Němeček.

Celkem firma vyrábí 120 druhů točené i kopečkové zmrzliny – a neustále vymýšlí nové příchutě. Zajímavé jsou například aloe vera, angrešt nebo rakytník.

„Od loňska máme makovou kopečkovou a od letoška i točenou. Oblíbené jsou také zmrzliny na bázi zákusků, třeba větrník s krémem a odpalovaným těstem nebo valašský frgál s hruškovými a švestkovými povidly, tvarohovou zmrzlinou a drobenkou. To je naprostá pecka a chutná i Pražákům,“ směje se Lukáš Bartoš.

Reklama
Bláznům patří svět.

Adria Gold spojila síly také s Čokoládovnou Janek a společně začaly vyrábět čokoládovou zmrzlinu z prémiové bean-to-bar čokolády. „Janek tyhle zmrzliny prodává přes svůj e-shop plus ještě další naše zmrzliny. Přepravuje je pomocí suchého ledu, což je dost unikátní. Když s tím přišli, všichni jsme jim říkali, že jsou blázni. Ale bláznům patří svět,“ říká Bartoš.

Ostatně čokoládu jednu dobu vyráběla i Adria Gold. Malované čokoládové figurky měly sloužit jako doplnění sezonního zmrzlinového byznysu, ale po čase se trh naplnil a firma čokoládovou divizi zavřela. Formičky na figurky však prodala právě Čokoládovně Janek, která s nimi má další velké plány.

Stejně tak nedopadl pokus o výrobu pudinků. Výrobní linku nakonec Petr Němeček prodal jen za odkoupení dluhů, které mu tímhle projektem vznikly.

„Za historii našeho podnikání jsme rozjeli vícero projektů, které měly sloužit jako ta pomyslná druhá noha zmrzlinového byznysu. Ale nakonec se většina z nich ukázala jako slepá ulička a udržel se až gastroservis,“ popisuje zakladatel firmy.

Ten se do prvního „podnikatelského“ projektu pustil už na vojně. Otevřel si malý obchůdek, kde kamarádům prodával pití. „Všechny vydělané peníze jsem zase prohrál v kartách, ale obchodního ducha jsem měl už tehdy,“ vypráví se smíchem.

Petr Němeček to měl přesně spočítané

Později se zapojil do několika firem svých bratranců, kteří mimo jiné vozili zmrzlinové pasty z Itálie. Poprvé tak přičichl ke zmrzlinařině a v roce 1992 si ve Velkém Ořechově otevřel vlastní cukrárnu.

„Vzal jsem si úvěr na dva stroje, rodiče mi na něj zastavili dům, což dnes nesmírně obdivuji. Doba byla krutá a úroková míra kolem osmnácti procent. Ale zase jsem to měl perfektně spočítané. Věděl jsem přesně, kolik dětí chodí, kolik lidí se staví cestou z kostela a tak dále,“ líčí Němeček.

Časem ho jeden kamarád požádal, jestli by mu zmrzlinu nevozil. A tak si vzal další úvěr, investoval do nových strojů a začal zmrzlinu rozvážet. Tehdy se zrodil základ jeho dnešního podnikání.

„Zažili jsme období, kdy jsme letěli jako raketa. A pak zase chvíle, kdy jsme naprosto stagnovali. Postupně se nám podařilo byznys stabilizovat tím, že se zmrzlina a gastro začaly dobře doplňovat,“ popisuje Němeček.

Později se k němu přidala i jeho manželka, která má dnes na starosti především firemní administrativu. „Má tu nejvzdálenější kancelář od mé, ale jinak se nám spolu pracuje báječně,“ směje se Němeček.

Na nástupnictví postupně pracujeme.

Jeho syn Tomáš a dcera Klára chodili do firmy na brigády a časem se do podnikání zapojili také. „Kdyby to šlo, tak beru židli, odcházím do vývoje, předávám vedení a všechny starosti dětem a mám klid… Ale zatím to ještě úplně nejde. Nicméně na nástupnictví postupně pracujeme,“ říká zakladatel firmy.

Tomáš má dnes na starosti především výrobu pomocí vakuové technologie, vývoj nových produktů a technické zázemí firmy. Klára se ujala marketingu a do firmy přivedla i svého muže Lukáše Bartoše, který dnes řídí zmrzlinovou divizi.

„Ta rodina je fakt zmrzlinová. I na rande mě Klárka brala na zmrzlinu do cukrárny, kterou Adria Gold otevřela v obchodním domě Zlaté jablko. Chvíli jsem jejich podnikání pozoroval zvenku, ale časem mě to nasálo jako černá díra ve vesmíru,“ líčí Bartoš.

Pro Němečkovy přitom zmrzlina není jen předmět podnikání, ale i vášeň. „Možná vás to překvapí, ale správná zmrzlina musí být pocitově teplá, hladká a jemná,“ popisuje se zaujetím Petr Němeček, podle něhož si podnikatel nemůže přát víc než fronty u svých zákazníků z řad cukráren a kaváren.

Reklama
Reklama