skip to main content
Byznys a miliardáři

Daniel Křetínský prodělal COVID-19 a teď apeluje: Není nutné žít v panickém strachu

2 minuty čtení

Není nutné žít v panickém strachu z viru, ale je třeba přijmout omezení a vést boj za to, aby lidé neumírali zbytečně, říká pátý nejbohatší Čech Daniel Křetínský o probíhající epidemii nového koronaviru, kterým se sám nakazil.

Vládce energetického impéria EPH se pravděpodobně nakazil před měsícem ve Francii a kromě rýmy neměl žádné příznaky. O tom, že má nemoc COVID-19, se dozvěděl náhodou až v polovině března, kdy podstoupil test kvůli podezření na přítomnost koronaviru v jeho okolí.

A ten vyšel pozitivně. „Ovládla mě panika, že jsem musel nakazit strašnou spoustu lidí, protože jsem vůbec netušil, že ten virus v sobě mám. Obvolal jsem všechny lidi, se kterými jsem se potkal. Celkem se kvůli mně nechalo přetestovat 27 osob. A všichni byli negativní,“ říká Křetínský.

Reklama

Obsáhlý rozhovor o koronaviru vyšel v denících E15Blesk z jeho vydavatelství Czech News Center. Jde o vůbec první velký rozhovor, který 44letý miliardář svým novinám za šest let, co společně s Patrikem Tkáčem vydavatelství vlastní, poskytl. Že se k tomu v Česku jinak mediálně téměř neviditelný Křetínský odhodlal, dokazuje, jak moc ho epidemie trápí.

Nejde však o to, že nemoc sám prodělal – Křetínskému víc vadí panika, která se kolem koronaviru rozpoutala. „Je naprosto evidentní a považuji to za neuvěřitelné, jak špatně se pracuje s čísly,“ říká s tím, že smrtnost je ve skutečnosti výrazně nižší a nakaženost populace zase násobně vyšší.

„Představa smrtnosti, tedy procenta mrtvých lidí ze skupiny nakažených, počítaná tak, jak se dnes běžně děje, je zjevně nesprávná. Je nesporné, že počet pozitivně testovaných je mnohem menší než celkový počet nakažených. V Německu ukazuje takto chybně vypočtená smrtnost 0,75 procenta, ale reálná smrtnost je spíš v řádu nižších desetin procenta,“ dodává.

Podle něj je také nutné všechny tragické zprávy dávat do širšího kontextu. „Za dobu, co je COVID-19 v Itálii intenzivní, tedy déle než měsíc, tam zemřelo přes 60 tisíc lidí. Deset tisíc lidí, kteří umřeli na COVID-19, je hrozné číslo, ale je to deset tisíc z více než 60 tisíc,“ upozorňuje.

Reklama

„V Česku zemře průměrně denně přes 300 lidí, v tomto období patrně více. Za poslední týden tedy téměř jistě zemřelo přes dva tisíce Čechů. V tomto kontextu musíme tragické zprávy o zemřelých na COVID-19 vnímat,“ připomíná kontext aktuálně 17 českých obětí koronaviru.

Přesto současná drsná karanténní opatření české vlády nekritizuje a považuje je za adekvátní – jen je podle miliardáře potřeba správně pochopit, co jimi chceme dosáhnout.

Vedeme boj, aby lidé neumírali zbytečně.

„Boj proti koronaviru dává velký smysl, jen se vede z jiného důvodu, než že by tu mělo zemřít několik procent populace. Vedeme boj, aby lidé neumírali zbytečně. V Itálii by někteří z těch 10 tisíc mrtvých mohli žít, pokud by dostali zdravotní péči, kterou dostat měli,“ říká Daniel Křetínský.

Zatímco vládu za opatření pochválil, šéfa Ústředního krizového štábu Romana Prymulu zkritizoval za výrok, že se možná až několik let nebude moct cestovat do zahraničí.

„Pokud začnou převládat emoce, může dojít ke zkratům a nesmyslným a nebezpečným nápadům směřujícím ke zdravotně-policejnímu státu. Ale opakuji, že česká vláda zatím jedná velmi dobře. Nicméně je před ní úkol určit a správně načasovat další kroky. Přílišné prodlužování tohoto stavu to určitě není,“ varuje.

Stát by teď podle něj měl udělat maximum, aby eliminoval zbytečnou nezaměstnanost a pomohl menším podnikům překonat výpadek příjmů za podmínky zachování zaměstnanosti.

„Dalším důležitým bodem jsou ujišťující a pozitivní signály zahraničním investorům. Tedy přesný opak nápadu zakázat vyplácení dividend do zahraničí, to by mohla být pro českou ekonomiku smrtelná rána,“ soudí Křetínský, v žebříčku Forbesu pátý nejbohatší Čech.

„Potřebujeme, aby se tu Volkswagen cítil jako vítaný a vyhodnotil si, že Česko je pro něj nejlepším investičním prostředím, a kapacity tady chtěl zavřít jako poslední,“ říká.

Reklama
Reklama